Ze2RC_TGK6 Teoretická geografie

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
4 hodiny konzultací. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Jozef Mečiar (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Hana Pokorná, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Jozef Mečiar
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl výuky: Obecné seznámení s teoretickou geografií jako vyvíjejícím se syntetizujícím rámcem poznání prostorových aspektů komplexní vývojové souvztažnosti přírodní, demografické a společenské sféry. Následný přehled vývoje geografických paradigmat a významu jejich interdisciplinárního odrazu ve vědecké a společenské praxi. Možnosti aplikace v odborné a vzdělávací práci ve vazbě na druhý předmět aprobace studentů a s konrétním zaměřením na témata jejich diplomových prací.
Osnova
  • 1) Teoretická geografie jako vědecká disciplína, její význam a problémy
  • 2) Filosofické základy geografie
  • 3) Metageografie, vývoj koncepcí geografie a její vnitřní struktury
  • 4) Paradigmata a metodologické problémy geografie
  • 5) Systémová teorie v geografii
  • 6) Synergetika
  • 7) Teoretické problémy komponentních geografií
  • 8) Interdisciplinární charakter geografie a jejích dílčích disciplín v teorii, společenské praxi a vzdělávání
  • 9) Obecné problémy didaktiky geografie v současném školském systému
  • 10) Výběrové aplikace na konkrétní témata diplomových prací
Informace učitele
Skokan, Ladislav. Úvod do teorie geografie. 1. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Pedagogická fakulta UJEP v Ústí nad L., 1998. 147 s. : i. ISBN 80-7044-174-7.
Skokan, Ladislav. Úvod do teorie geografie. II. 1. vyd. Ústí nad Labem : Pedagogická fakulta UJEP [Ústí nad Labem], 1999. 308 s. r99. ISBN 80-7044-229-8.
Demek, Jaromír. Teoretická geografie. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1984. 221 s. r85U.
Gardavský, V., Hampl, M.: Základy teoretické geografie. Praha: SPN 1982.
Hampl, M.: Teorie komplexity a diferenciace světa se zvl. zřetelem na diferenciaci geografickou. Praha: UK, 1971.
Chalupa, Petr. K postavení a úloze zeměpisu v učivu základní školy. Biologie-chemie-zeměpis, 4, 4, s. 181-183. ISSN 1201-3349. 1995.
Ivanička, Koloman. Základy teórie a metodológie sociekonomickej geografie. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1983. 448 s. : i. Obsahuje bibliografii.
Hampl, Martin. Hierarchie reality a studium sociálněgeografických systémů. Praha : Academia, 1989. 76 s. Rozpravy československé akademie věd., Řada matematických a přírodních věd; roč. 99, seš. 1. r89.
Chalupa, Petr. Třetí vývojová vlna a její zachycení v přípravě učitelů zeměpisu. In Evr.dimenze v přípr.učitelů geograf.a ve vyuč.předmětu geogr. Ostrava : Ostravská univerzita, PřF, 1997., s. 57-62.
Bašovský, Oliver - Lauko, Viliam. Úvod do regionálnej geografie. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1990. 118 s. r92U. r91. ISBN 80-08-00278-6.
Chalupa, Petr. Gradace profesní dráhy učitele. Geografické rozhledy : výuka a popularizace, geografie, ekologická výchova, Praha : Česká geografická společnost, 5, 5, s. 159-160. ISSN 1210-3004. 1996.
Mečiar, Jozef. Specifičnost geografie a interdisciplinarizace vysokoškolské výuky. Editoři: Šrámek, R., Němec, I. In Cesty k tvořivé škole. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1998., s. 404-409. ISBN 80-210-1938-7.
Demek, Jaromír. Systémová teorie a studium krajiny : System theory and landscap studies. Brno : Československá akademie věd - geogafický ústav, 1974. 198 s. Studia geographica; 40. r74U.
Chalupa, Petr - Ivanička, Koloman. Synergetický vztah sociálněekonomických a populačních procesů. In Synergetický vztah sociálněekonomických a populačních proces. Brno : Masarykova univerzita Brno, 1993. ISBN 80-210-0783-4.
Chalupa, Petr - Ivanička, Koloman. Synergetický přístup k některým geografickým problémům ČR a SR. In Synergetický přístup k některým geografickým problémům ČR a. Brno : Masarykova univerzita Brno, 1994. ISBN 80-210-0537-8.
Chalupa, Petr. Syneretické pojetí sociálně ekonomických procesů, s.139-143. In Gradace profesní dráhy učitele. 1. vyd. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-21-4.
Chalupa, Petr. Synergetické pojetí globálních problémů lidstva. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1993. 49 s. Bibliogr. s. 47-49. ISBN 80-210-0783-4.
Demek, Jaromír. Úvod do studia geografie. Č. 1, Teoretické základy geografie. Brno : Geografický ústav ČSAV Brno, 1977. 93 s. : il. Studia Geographica; sv. 63.
Demek, Jaromír. Hlavní trendy v současné geografii. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-21-4.
Ivanička, Koloman. Synergetika a civilizácia. 1. vyd. Bratislava : Alfa, 1988. 350 s. Edícia ekonomickej literatúry.
Hampl, Martin. Realita, společnost a geografická organizace : hledání integrálního řádu. 1. vyd. Praha : Demoart, 1998. 110 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-902154-7-5.
Ivanička, Koloman. Prognóza ekonomicko-geografických systémov. 1. vyd. Bratislava : Alfa, 1980. 275 s. Edícia ekonomickej literatúry. Obsahuje bibliografii.
Kunc, Karel - Skokan, Ladislav. Globální problémy : (úvod do geoglobalistiky). 1. vyd. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2000. 186 s. Skripta. r00. ISBN 80-7044-235-2.
Demek, Jaromír. Teorie a metodologie současné geografie. Brno : Československá akademie věd - geogafický ústav, 1978. 137 s. Studia geographica; 65. r81U.
Mečiar, Jozef. Využití teoretických problémů regionální geografie ve vysokoškolské výuce. In Geografie VIII. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita Brno, 1997., s. 54-60. ISBN 80-210-1696-5.
Hampl, Martin. Geografická organizace společnosti a transformační procesy v České republice. 1. vyd. Praha : DemoArt, 1996. 395 s. + 1. ISBN 80-902154-2-4.
Mečiar, Jozef. Objekt geografie a problém vymezení jeho vertikálních hranic. Zprávy Geografického ústavu ČSAV, Brno : Geografický ústav ČSAV, 25, 2, s. 15-35. 1988.
Chalupa, Petr - Ivanička, Koloman. Synergetický přístup k některým geografickým problémům České a Slovenské republiky : Geografie. 5, Synergetický přístup k některým geografickým problémům České a Slovenské republiky (Variant.). Vyd. 1. Brno : Katedra geografie Pedagogické fakulty Masarykovy university, 1994. 124 s. : i. Geografie; 5. Obsahuje bibliografii.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.