PdDR_MTV2 Modern Educational Theory

Faculty of Education
Spring 2009
Extent and Intensity
0/0/10. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (lecturer)
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (lecturer)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Prerequisites (in Czech)
Předložit min. 2 konspekty z vybrané literatury (zejména zahraniční).
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je prohloubit a rozšířit znalosti studentů z obecné didaktiky, osvojené v magisterském studijním programu. Důraz položit na rozvoj didaktického myšlení studentů, a to zejména ve vztahu ke dvěma klíčovým předmětům Filozofii výchovy a Metodologii vědecké práce.
Syllabus (in Czech)
  • Tematické okruhy Teorie vzdělání a teorie vzdělávání jako odlišné koncepce didaktiky. Cíle a pojetí vzdělání a jeho historické proměny. Teorie formálního a materiálního vzdělání, vzdělání všeobecné a odborné. Obsahová a procesuální dimenze kurikula. Proces vzdělávání. Klasifikace moderních teorií vzdělávání a jejich charakteristika. Vzdělávání v informační společnosti. Osobnost žáka ve vzdělávacím procesu. Styly učení žáků. Úloha učitele ve vzdělávacím procesu. Učitelovo pojetí výuky a vyučovací styl učitele. Tradiční a netradiční metody výuky a organizační formy výuky. Přehled alternativních směrů ve vzdělávání.
Literature
  • KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998.
  • MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : CDVU MU, 1996.
  • ŠVEC, Š. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava : IRIS, 1995.
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
  • SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1996.
  • ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998.
  • WALTEROVÁ, E. Kurikulum, proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : CDVU MU, 1994.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Institut sociálních vztahů, 1999.
Assessment methods (in Czech)
ústní zkouška
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Autumn 2009, Spring 2010, Autumn 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015.
  • Enrolment Statistics (Spring 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2009/PdDR_MTV2