CJ2BP_LOK2 Kapitoly z české literatury 20. století 2

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh
St 16:10–17:50 učebna 30
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl nastínit vývojové proměny české literatury v letech 1918-1945. Důraz je kladen na problematiku jednotlivých literárních druhů, hlavních osobností, směrů a skupin, jakož i na společenský kontext.Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik.
Osnova
  • Obecná charakteristika let 1918-1938. 2. Literatura o první světové válce. 3. Meziválečná poezie. 4. Meziválečná próza. 5. Meziválečné drama. 6. Meziválečné divadlo. 7. Meziválečná literární kritika a časopisy. 8. Německy psaná literatura v českých zemích. 9. Obecná charakteristika let 1939-1945. 10. Okupační poezie. 11. Okupační próza. 12. Okupační drama 13. Okupační divadlo. 14. Literární kritika a časopisy za nacistické okupace.
Literatura
  • GALÍK, Josef. Panorama české literatury :(literární dějiny od počátků do současnosti). Edited by Lubomír Machala - Eduard Petrů. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1994, 547 s. ISBN 80-85839-04-0. info
  • HOLÝ, Jiří. Česká literatura 1910-1945 : příručka pro III. ročník středních škol. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 127 s. ISBN 8004259723. info
  • BRABEC, Jiří. Dějiny české literatury. Edited by Miloš Pohorský. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1961, 631 s. URL info
Výukové metody
Studenti budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
ukončení: zápočet. Podmínkou udělení zápočtu je patřičná účast (tolerance tří absencí)i splnění individuálně zadaných úkolů (rozbory literárních děl). Důraz bude kladen na studentovu schopnost dílo zhodnotit, srovnat v kontextu současné domácí i světové tvorby a formulačně přesně i odborně umět své argumenty obhájit.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.