OP3BK_SZSP Základy sociální pedagogiky

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0/10. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (přednášející)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 180 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/180, pouze zareg.: 0/180
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje se základními vývojovými tendencemi a vymezením sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, zaměřuje se na paradigmata sociální pedagogiky, postihuje vzájemné vlivy prostředí a výchovy, charakterizuje aktuální problémy sociální pedagogiky.
Osnova
  • 1. Vznik a zdroje sociální pedagogiky jako samostatné vědní disciplíny. 2. Cíle, metody a prostředky sociální pedagogiky. 3. Funkce výchovy, socializace a kultivace člověka, obsah a její průběh. 4. Vztah prostředí a výchovy, typologie prostředí, tzv. přirozená prostředí výchovy. 5. Sociální aspekty rodinného prostředí, poruchy rodinného prostředí. 6. Sociální aspekty školního prostředí, funkce školy, sociální vztahy ve škole, škola a rodina, škola a lokalita. 7. Prostředí sociálních skupin, vliv a význam vrstevnických skupin. 8. Sociální aspekty pracovního prostředí, jeho funkce a vlivy. 9. Volnočasové prostředí, volný čas jako sociální fenomén, pozitivní trávení volného času, instituce podílející se na využívání volného času. 10. Aktuální problémy sociální pedagogiky.
Literatura
  • STŘELEC, Stanislav. Vydavatelem vyžádaný recenzní posudek monografie BAKOŠOVÁ,Z.Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského, 2005, 4 s. ISBN 80-89-236-00-6. info
  • JŮVA, Vladimír. A. Hopf. Sociální pedagogika pro učitele. Pedagogika. Praha: UK - PedF, 2002, LII, č. 4, s. 470-471. ISSN 3330-3815. info
  • SPOUSTA, Vladimír. Hromadné sdělovací prostředky a výchova. Kapitola 2.3. In KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 2001, s. 61-77. ISBN 80-7315-004-2. info
  • HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele :pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 80-7290-053-6. info
  • PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Prostředí a výchova. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: PdF MU, 1999, s. 17-33, 16 s. ISBN 80-210-1946-8. info
  • PŘADKA, Milan. Počátky a příčiny vzniku sociální pedagogiky. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: MU, 1998, s. 5-17. ISBN 80-210-1946-8. info
  • FALTÝSKOVÁ, Jarmila. Prostředí jako determinanta aktivit u dospívajících. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 1998, s. 37-45. ISBN 80-210-1946-8. info
Výukové metody
přednáškový cyklus
Metody hodnocení
Typ výuky: - Ukončení: zápočet Požadavky pro ukončení: Zpracovat seminární práci na téma "Aktuální problémy sociální pedagogiky"
Informace učitele
Studijní literatura a studijní pomůcky ZÁKLADNÍ: BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava: UK, 1994. ISBN 80-223-0817-X HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha: UK, 2001. ISBN 80-7290-053-6 KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk- prostředí- výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2 PŘADKA, M.; KNOTOVÁ, D.; FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: MU, 1998. ISBN 80-210-1946-8
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011.