SPSPC_SPDP Speciálně pedagogická diagnostika Psychopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět speciálně pedagogická diagnostika podává základní přehledné informace o diagnostickém procesu ve speciální pedagogice, je zaměřen na hlavní úkoly diagnostiky v jednotlivých vývojových obdobích, seznamuje studenty s klasifikací diagnostických metod a jejich přehledem, dále vymezuje a podrobně rozpracovává nejdůležitější oblasti diagnostiky jedince s postižením, a to jak z vývojového hlediska, tak i z biodromálního přístupu k jedinci.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit termín diagnostika; vytvořit diagnstický záznam; předkládat racionální rozhodnutí o zařazení žáka do vzdělávacího procesu na základě diagnostiky
Osnova
  • Speciálně pedagogická diagnostika. Mentální postižení. Diagnostika Downova syndromu. Diagnostika autismu. Školní zralost.
Literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Speciálně pedagogická diagnostika. In Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006, 32 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Speciálně pedagogická diagnostika jako předpoklad individuální výchovy a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o. Brno, 2003, s. 20 - 39. Pedagogika. ISBN 80-214-2359-5. info
  • DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
Výukové metody
Konzultace, docházka doporučena.
Metody hodnocení
Ukončení ústní zkouškou (kolokviem).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011.