SV4BP_ANDP Andragogic (lecture)

Faculty of Education
Spring 2010
Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Timetable
Wed 11:35–12:20 učebna 33
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of this course, a student will understand the problems of the education of adults, he/she will have a picture about androgogic probléme and the area of activating the elderly people. Based on this knowledge, the, student will be able to create distant materials used as a part of educating the adults.
Syllabus
  • Andragogic, it is significance and mission, present situation in education of adults, trends in andragogic, whole life learning and education. Education and fostering of adults in context of present society in our republic and abroad. Theory of didactic learning of adults. Didactical forms. Didactic methods. Teaching of adults as a communicational process, creativity of adults. Selfeducation and selftraining of adults. Freetime of adults and adult in freetime. Requalification, distance studies. Education of seniors.
Literature
  • Psychologie stárnutí. Edited by Ian Stuart-Hamilton - Jiří Krejčí. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-274-2. info
  • BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
  • TOURNIER, Paul. Osamělost mezi lidmi :příčiny a důsledky, východiska a řešení osamělosti. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 1998, 148 s. ISBN 80-85495-15-5. info
  • SPOUSTA, Vladimír. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Pedagogická orientace, odborný čtvrtletník a zpravodaj České pedagogické společnosti. Brno: Česká pedagogická společnost, 1998, č. 3, p. 100-103. ISSN 1211-4669. info
  • RABUŠIC, Ladislav. Česká společnost a senioři (Czech Society and the Elderly). Brno: MU, 1997, 189 pp. ISBN 80-952-98-02/58. info
  • RABUŠIC, Ladislav. Česká společnost stárne (Czech Society is Ageing). 1. vyd. Brno: Georgetown, Masarykova univerzita, 1995, 192 pp. Spisy Masarykovy univerzity, Filozofické fakulty. ISBN 80-210-1155-6. info
  • PACOVSKÝ, Vladimír. O stárnutí a stáří. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1990, 135 s. ISBN 80-201-0076-8. info
  • ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 8070380446. URL info
  • JŮVA, Vladimír. Mimoškolská výchova dospělých. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1986, 118 s. URL info
  • ŠVANCARA, Josef. Psychologie stárnutí a stáří. 2., přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 111 s. URL info
  • LÖWE, Hans. Úvod do psychologie učení dospělých. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 325 s. URL info
Teaching methods
lectures
Assessment methods
The subject covers the field of didactics, lifelong education and social aspects of the educations of adults and senior citizens. The output is formed by a project devoted to the problems of education of adults and final quiz
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Teacher's information
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1295
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2010, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2010/SV4BP_ANDP