SPDR_SVO1 Specializace vědního oboru 1

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/0/10. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Mgr. Pavel Mühlpachr, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Specializace vědního oboru l: vědní obor: psychopedie, somatopedie, oftalmopedie, logopedie, surdopedie, specifické poruchy učení. Na konci kurzu student bude mítprohloubené teoretické poznatky ze  současné psychopedie, somatopedie, oftalmopedie, logopedie, surdopedie a specifických poruch učení.
Osnova
  • Logopedie doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. • Historie péče o jedince s narušenou komunikační schopností • Ontogeneze řeči z logopedického hlediska • Speciálně pedagogická diagnostika logopedická • Poruchy vývoje řeči - narušený vývoj řeči • Centrální poruchy řeči • Současný stav problematiky dysfluencí • Komplexní péče o děti s orofaciálními rozštěpy • Neurózy řeči • Symptomatické poruchy řeči • Augmentativní a alternativní komunikace • Systém poskytování logopedické péče v České republice i v zahraničí • Logopedická péče v rámci služeb rané péče Surdopedie PhDr. Radka Horáková, Ph.D. • Charakteristika osob se sluchovým postižením (nedoslýchaví, neslyšící, ohluchlí, jedinci s kochleárním implantátem) • Sluchově postižení dospělí a nedoslýchavost ve stáří • Komunikace sluchově postižených • Vzdělávací programy jedinců se sluchovým postižením • Znakový jazyk • Edukace jedinců hluchoslepých Psychopedie doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D., PhDr. Barbora Bazalová, Ph.D. • Raná intervence u dětí s Downovým syndromem • Úkoly komprehensivní rehabilitace u jedinců s mentálním postižením • Přechod ze školy na trh práce u žáků s mentálním postižením • Socioprofesní poradenství jako součást integrovaného poradenského systému pro mentálně postižené • Celoživotní učení u mentálně postižených dospělých Somatopedie Prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. • Raná intervence u dětí s dětskou mozkovou obrnou • Úkoly komprehensivní rehabilitace u dětí s tělesným postižením v předškolním a školním věku • Předpoklady pro úspěšné začlenění jedinců s tělesným postižením na trhu práce • Edukace dětí s těžkým a kombinovaným postižením • Dětská mozková obrna jako kombinované postižení Oftalmopedie PhDr. Zita Nováková, Ph.D. • Historická analýza vývoje péče o zrakově postižené • Fyziologie a patofyziologie zrakového analyzátoru • Speciálně pedagogická diagnostika s akcentem na raný a předškolní věk • Patopsychologická specifika zrakově postižených jedinců • Problematika edukace a celoživotního vzdělávání jedinců se zrakovou vadou • Materiálně technické a tyflotechnické zabezpečení edukace u zrakově postižených • Dítě s těžkým zrakovým postižením, jeho rodina a speciální pedagog v procesu rané péče Etopedie doc.PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. • Specifika vzdělávání v diagnostických a výchovných ústavech • Primární, sekundární a terciární prevence poruch chování • Mentálně retardovaný jedinec v převýchovném procesu • Psychologické a sociální důsledky vazby a trestu odnětí svobody mladistvých a mladých dospělých • Aktivní sociální učení v podmínkách ústavní a ochranné výchovy Specifické poruchy učení doc. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. • Etiologie a klasifikace specifických poruch učení • Speciálně pedagogická diagnostika specifických poruch učení • Základní metody reedukace jednotlivých projevů specifických poruch učení • Systém péče o jedince s diagnózou poruch učení
Literatura
  • CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Podporované zaměstnávání. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 1. vyd. Brno: MSD, 2004, s. 231-239, 8 s. Speciální pedagogika. ISBN 80-86633-23-3. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, 218 s. ISBN 8071842397. info
Výukové metody
Teoretická příprava a stáž.
Metody hodnocení
Zpracování seminární práce na vybrané téma (30 stran A4), ústní zkouška z teoretické přípravy.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další podrobné informace ke studiu tohoto předmětu sdělí školitel.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.