FJMK_LX2S Lexikologie 2 - seminář

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Karel Sekvent, CSc. (cvičící)
Garance
Mgr. Marcela Poučová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FJMK_LX2S/01: Čt 19. 3. 10:15–12:50 respirium (4. nadzemní podlaží), 13:55–16:30 učebna 56, Čt 26. 3. 10:15–12:50 respirium (4. nadzemní podlaží), 13:55–16:30 učebna 56, K. Sekvent
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na závěr tohoto kurzu by si studenti měli osvojit základní vědomosti o problematice současné slovní zásoby, jejích zdrojích, vývoji, obohacování a změnách z pohledu obecné lingvistiky a sociolingvistiky.
Osnova
  • 1. Paronyma. Homonyma. 2. Synonyma a perifráze. 3. Antonyma a antifráze. 4. Jazykové zvláštnosti současné frankofonie. 5. Jazykové roviny. Současné aspekty jazyka. Argot (historické formy argotu, verlan). 6. Etymologie slovních spojení.
Literatura
  • CLAS, A. Visages du français. Variétés lexicales de l'espace francophone. 1. vyd. Paris, London : John Libbey-Eurotext, 1990. 206 s. ISBN 0-86196-259-1.
  • DEPECKER, L. Les mots de la francophonie. 1. vyd. Paris : Editions Belin, 1990. 397 s. ISBN 2-7011-1305-9.
  • DEPECKER, L. Guide des mots francophones. 1. vyd. Paris : Editions Seuil, 1999. 188 s. ISBN 2-02-033999-4.
  • GOUDAILLIER, J.-P. Comment tu tchatches. 1. vyd. Paris : Maisonneuve et Larose, 1998. 263 s. ISBN 2-70.
  • WALTER,H. Le français dans tous les sens. 1. vyd. Paris : Robert Lafond, 1988. 384 s. ISBN 2-221-05254-4.
Výukové metody
Seminář.
Metody hodnocení
Aktivní účast (min. 70 %), průběžné testy (průměrná min. úspěšnost 70 %).
Vyučovací jazyk
Francouzština
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.