MSBK_PP1 Pre-school Education 1

Faculty of Education
Spring 2018
Extent and Intensity
0/0/1. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Department of Primary Education – Faculty of Education
Contact Person: Soňa Kudelová
Supplier department: Department of Primary Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of the course student should be able to: Understand and explain Tudory of education and the pre-primary didactis;
Use the information concerning of pre-primary education for praktice during his/her pedagogical training ;
create the picture of the conditions of the institutional education of preprimary children ;
make reasoned decisions about attitudes in the pre-primary education ;
interpret transformations of the educational aims;
Syllabus
  • Object of pre-primary pedagogy.
  • Pre-primary trachet and his/her communication with children.
  • The child as the subjekt of education. Education of under 3 years children.
  • Transformations of the pre-primary education aims, humanistic oriented education.
  • Individuality oriented model of education.
  • Project of the health supporting in the kindergarten.
  • The national curriculum for pre-primary education.
Literature
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 9788026204565. URL info
  • PRŮCHA, Jan and Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika : učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 181 stran. ISBN 9788026204954. info
  • HORKÁ, Hana and Zora SYSLOVÁ. Studie k předškolní pedagogice (The Study to the Pre-primary Pedagogy). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 121 s. ISBN 9788021054677. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
  • GARDOŠOVÁ, Juliana and Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu :metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 159 s. ISBN 80-7178-815-5. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí [Matějček, 2000]. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 143 s. ISBN 80-7178-494-X. info
  • BRIERLEY, John. 7 prvních let života rozhoduje :[nové poznatky o vývoji mozku a výchova dítěte]. 2. vyd. Praha: Portál, 2000, 111 s. ISBN 80-7178-484-2. info
  • BRUCEOVÁ, Tina. Předškolní výchova :deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 172 s. ISBN 80-7178-068-5. info
Teaching methods
lectures, discussion
Assessment methods
seminary homework credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2018/MSBK_PP1