SC4BK_PPPs Psychology counselling

Faculty of Education
Spring 2019
Extent and Intensity
0/0/1.2. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable
Fri 22. 2. 9:00–19:50 učebna 24
Prerequisites
The graduation of courses Psychopathology and Psychodiagnostic.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Students will learn about the frequent difficulties of the consulting intervention. Theoretical pieces of information should be used in the practical task – writing a consultant letter.
At the end of the course, the students will understand the frequent problems of consulting intervention.
They will understand the offer of the consulting services in the Czech Republic and will be able to decide, which agency might be the most suitable one for the particular client.
Syllabus
  • 1) Definition of the terms a. Consulting. b. Consulting x psychotherapy c. Situations for the consulting 2) The process of consulting and relationship with the client. a. Goals of the consulting intervention. b. Phases of the consulting processes. c. Consulting contracts. d. Building up the relationships. e. Communications styles. 3) Consulting difficulties at the “school age”. a. Failures at school and their reasons (below the average gifted children, above the average gifted children, learning difficulties, hyper action and mental disorders). b. Behavioural disorders in the school age. c. Peer group (disrupted relationships in the group). d. Psychosocial problems of children (broken relationship with parents, marriages failures, home violence, physical and psychical mistreatment, sexual abuse...) e. Problems of socio-cultural differences. 4) Consulting difficulties at the adolescence a. Changes in the course of adolescence b. Life style of the adolescent 5) Marital and family consulting a. Changes in the family structure nowadays. b. Marital and family myths. c. Normative and para normative crises. 6) Distinctive features of an alternative family care.
Literature
    required literature
  • HORSKÁ, Bohuslava, Andrea LÁSKOVÁ and Ladislav PTÁČEK. Internet jako cesta pomoci. 1st ed. Praha: Nakladatelství SLON, 2010, 197 pp. ISBN 978-80-7419-034-6. URL info
    not specified
  • CHVÁLA, Vladislav and Ludmila TRAPKOVÁ. Rodinná terapie a teorie jin-jangu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 247 s. ISBN 9788073673918. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. 5. vyd. Praha: Portál, 2006, 147 s. ISBN 8073671816. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Sociální aspekty dyslexie. Edited by Marie Vágnerová. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2006, 271 s. ISBN 8024611732. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Výbor z díla. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005, 445 s. ISBN 80-246-1056-6. info
  • TRAPKOVÁ, Ludmila and Vladislav CHVÁLA. Rodinná terapie psychosomatických poruch. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 227 s. ISBN 80-7178-889-9. info
  • GJURIČOVÁ, Šárka and Jiří KUBIČKA. Rodinná terapie : systemické a narativní přístupy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 182 s. ISBN 8024704153. info
  • PLAŇAVA, Ivo and Milan PILÁT. Děti, mládež a rodiny v období transformace (Children, Youth and Families in Period of Transition). první. Brno: Barrister & Principal, 2002, 290 pp. edice psychologie. ISBN 80-86598-36-5. info
  • ARCHER, Caroline. Dítě v náhradní rodině. Translated by Petra Vlčková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 119 s. ISBN 80-7178-578-4. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče :průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 183 s. ISBN 80-7178-304-8. info
  • PLAŇAVA, Ivo. Jak (to) spolu mluvíme :psychologie dorozumívání i nedorozumění mezi lidmi. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1996, 120 s. ISBN 80-210-0412-6. info
  • PLAŇAVA, Ivo. Manželství a rodina funkčnost-dysfunkčnost soužití a vývojové etapy. 1995, 241 s. info
  • DRAPELA, J. V. and Vladimír HRABAL. Vybrané poradenské směry : teorie a strategie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1995, 81 s. ISBN 8071840114. info
  • PLAŇAVA, Ivo. Jak se nerozvádět. Vyd. 1. Praha: Grada, 1994, 118 s. ISBN 8071691291. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994, 98 s. ISBN 80-85282-83-6. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk and Zdeněk DYTRYCH. Přestali jste být manželi, ale zůstáváte rodiči. Praha: H & H, 1992. ISBN 80-85467-53-4. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
Teaching methods
lectures
Assessment methods
homework - answer to the internet question
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 14 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2020, Spring 2022.
  • Enrolment Statistics (Spring 2019, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2019/SC4BK_PPPs