XPPk03 Pre-primary education

Faculty of Education
Spring 2019
Extent and Intensity
0/0/1.3. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Department of Primary Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Sabina Autratová
Supplier department: Department of Primary Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
XPPk03/OS01: Fri 1. 3. 8:00–9:50 učebna 37, Fri 8. 3. 8:00–9:50 učebna 42, Fri 15. 3. 8:00–9:50 učebna 39, Fri 22. 3. 15:00–16:50 učebna 25, Fri 29. 3. 15:00–16:50 učebna 24, Fri 12. 4. 15:00–16:50 učebna 34, Fri 26. 4. 12:00–13:50 učebna 37, Fri 10. 5. 13:00–14:50 učebna 42, L. Grůzová, Z. Syslová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the subject is to acquire basic theoretical knowledge about pre-school education (ie education, care and preschool child care) especially in the institutional conditions of kindergarten and develop the ability to make creative use of acquired knowledge in their own school practice.
Learning outcomes
At the end of this course the student will be able to: define and interpret the basic educational concepts; define the concept of pedagogical competences of teachers; characterize the current education system on the basis of contemporary educational policy in the context of its development; present the aims and contents of pre-school education in the context of different periods and current trends; describe the specifics of the educational process; understand the basic role of educator (teacher) and educated (children); perceived importance of the family members as inherently belonging to the educational process; explain the importance of self-reflection for teachers and their own conception of the educational process for the development of teaching skills.
Syllabus
  • 1. Pre-School Education as a scientific discipline. 2. Humanization of education, the functions of education. 3. Education and training. 4. Objectives of education and transformation of education in historical context. 5. Personality of the child (change of view on the child, children's needs, emotion inteligence). 6. Specifics of education of children under three years of age. 7. Environment and its impact on children's education (education conditions). 8. Participation kindergartens and families in the education of preschool children. 9. Socially disadvantaged background. 10. Personality of pre-school teacher. 11. Interaction between teacher and children. 12. Evaluation of pre-school education.
Literature
    required literature
  • Splavcová, Hana, et al. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: NÚV, 2016.
  • OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2016, 220 stran. ISBN 9788024751078. URL info
  • PRŮCHA, Jan and Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika : učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 181 stran. ISBN 9788026204954. info
  • HORKÁ, Hana and Zora SYSLOVÁ. Studie k předškolní pedagogice (The Study to the Pre-primary Pedagogy). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 121 s. ISBN 9788021054677. info
  • KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana and Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. 2nd ed. Praha: Portál, 2010, 455 pp. ISBN 978-80-7367-828-9. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
    recommended literature
  • KREJČOVÁ, Věra, Jana KARGEROVÁ and Zora SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole (Individualization in kindergarten). První. Praha: Portál, 2015, 182 pp. ISBN 978-80-262-0812-9. info
  • SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2012, 191 stran. ISBN 9788071789994. info
  • SYSLOVÁ, Zora. Autoevaluace mateřské školy. Cesta ke kvalitě vzdělávání (Self-evaluation of a kindergarten. Way to the Duality of Education). první. Praha: Portál, 2012, 213 pp. ISBN 978-80-262-0183-0. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 9788073676285. info
  • KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ and Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole : aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2006, 223 s. ISBN 8073670615. info
  • GARDOŠOVÁ, Juliana and Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu :metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 159 s. ISBN 80-7178-815-5. info
Teaching methods
tutorial
Assessment methods
oral exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 16 konzultací.
The course is also listed under the following terms Spring 2018, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023.
  • Enrolment Statistics (Spring 2019, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2019/XPPk03