NJ_K420 Výuka profesního jazyka projektovou formou

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Helena Hradílková (přednášející)
Garance
Mgr. Helena Hradílková
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Zájem o projektovou výuku. Jazykové znalosti minimálně na úrovni B2 dle SERR pro jazyky.
Interesse am Projektunterricht, Sprachkenntnisse minimal auf dem Niveau B2 laut des GERR für Sprachen.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 22 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s různými formami projektově orientované výuky a se specifiky výuky profesního jazyka. Studující se také seznámí s očekáváními vybraných brněnských firem na jazykové vybavení zaměstnanců.
Die Studierenden erwerben in dieser Lehrveranstaltung grundlegendes Wissen zu verschiedenen Formen des projektorientierten Unterrichts im Kontext von Berufssprache Deutsch sowie zu Prozessen und Prinzipien des Projektunterrichts und versuchen diese, in der Konzeption eines eigenen Projekts anzuwenden. Die Lernenden werden auch mit den Erwartungen ausgewählter Brünner Unternehmen an die sprachliche Ausstattung ihrer Mitarbeiter vertraut gemacht.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- pojmenovat specifika projektově orientované výuky jazyků,
- porozumět specifikům profesní jazykové komunikace,
- připravit výukový modul zaměřený na projektově orientovanou výuku profesního jazyka.

Die Studierenden sind fähig
- den theoretischen projektorientierten Unterrichtsansatz im Fachsprachenunterricht umzusetzen.
- die Besonderheiten der Fachsprachenvermittlung zu verstehen.
Osnova
  • 1)Koncepty a teorie projektové výuky.
  • 2) Specifika výuky profesního jazyka.
  • 3) Návštěvy vybraných brněnských firem.
  • 4) Návrh vzdělávacího projektu, diskuse a evaluace.
  • 1)Konzepte und Theorien des projektbasierten Unterrichts.
  • 2) Besonderheiten des Fachsprachenvermittlung.
  • 3) Firmenbesuche
  • 4) Entwurf eigener Unterrichtsprojekte, ihre Diskussion und Evaluation.
Literatura
    povinná literatura
  • ČAPEK, Robert. Líný učitel : jak učit dobře a efektivně. 1. vydání. Praha: Raabe, 2017, 140 stran. ISBN 9788074963445. info
  • ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty :(alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 107 s. ISBN 80-7041-808-7. info
    doporučená literatura
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • KOVÁČIKOVÁ, Elena. Výučba odborného jazyka pomocou projektov. In Vědecký výzkum a výuka jazykú IV. Hradec Králové: Sborník příspěvkú z mezinárodní konference, 2011, s. 147-152, 152 s. ISBN 978-80-7435-136-5. info
Výukové metody
Diskuse o prostudované odborné literatuře, exkurze, skupinová práce, prezentace.
Lektüre und Diskussion von Fachliteratur, Exkursion, Gruppenarbeiten, Präsentationen.
Metody hodnocení
Erarbeitung eines Unterrichtsprojekts, Feedback zu anderem Projekt.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: tři setkání v kombinované formě.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2023, jaro 2024.