SPc528 Mentální postižení - lehké a středně těžké mentální postižení

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/3. 18 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předpokladem je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s postupy při edukaci dětí/žáků/studentů s mírnou poruchou vývoje intelektu a poruchou autistického spektra převážně v inkluzivních školách.
Výstupy z učení
Studenti by měli být schopni předkládat odůvodněná rozhodnutí k zařazení dítěte/žáka/studenta s mírnou poruchou vývoje intelektu nebo poruchou autistického spektra do edukačního systému a interpretovat své znalosti z oblasti edukace, poradenství, diagnostiky, legislativy.
Osnova
  • 1. Terminologická východiska se zaměřením na žáky s mírnou poruchou vývoje intelektu a poruchou autistického spektra. MKN-11.
  • 2. Charakteristika mírné poruchy vývoje intelektu. Charakteristika poruch autistického spektra (Aspergerova syndromu). Projevy ve škole: příčiny, projevy, řešení.
  • 3. Poradenský služby a role školního speciálního pedagoga. Komplexnost podpory.
  • 4. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, přípravné třídy, školní zralost.
  • 5. Základní vzdělávání. Podpůrná opatření. Pomůcky. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
  • 6. Rozdíly v přístupech v edukaci v inkluzivních školách a školách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona.
  • 7. Komplexní diagnostika. Speciálněpedagogická a psychologická diagnostika v případě mírné poruchy vývoje intelektu a poruchy autistického spektra. Dynamická diagnostika.
  • 8. Didaktické zásady, metody a formy uplatňované v rámci edukace u žáků s mírnou poruchou vývoje intelektu a poruchou autistického spektra z pohledu poradenského speciálního pedagoga.
  • 9. Spolupráce školního speciálního pedagoga s pedagogem, se školou, s poradenským zařízením.
  • 10. Feuersteinovo instrumentální obohacování a další možné přístupy v edukaci a komplexní podpoře.
  • 11. Středoškolské a celoživotní vzdělávání studentů a dospělých s mírnou poruchou vývoje intelektu a poruchou autistického spektra.
  • 15. Legislativa.
  • 16. Kariérní poradenství. Možnosti pracovního uplatnění. Formy bydlení.
Literatura
    povinná literatura
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. 1. vydání. Praha: Grada, 2023, 200 s. Pedagogika. ISBN 978-80-271-3725-1. odkaz na vydavatele info
  • VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktuali. Praha: Grada, 2018, 387 stran. ISBN 9788027103782. URL info
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Vydání třetí, přepracov. Praha: Portál, 2016, 493 stran. ISBN 9788026207689. info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, Jan MICHALÍK, Zdeňka KOZÁKOVÁ, Petra JURKOVIČOVÁ, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Iva STRNADOVÁ a Monika MUŽÁKOVÁ. Psychopedie : teoretické základy a metodika. 5. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013, 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6. info
  • ATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom : porucha sociálních vztahů a komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 203 s. ISBN 9788026201939. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 279 s. ISBN 978-80-210-5930-6. info
  • ATTWOOD, Tony. The complete guide to Asperger's syndrome. 1st paperback ed. Philadelphia: Jessica Kingsley, 2008, 397 s. ISBN 9781843106692. info
  • Asperger's syndromea guide for parents and professionals. Edited by Tony Attwood. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 1998, 224 p. ISBN 1853025771. info
    doporučená literatura
  • CASTILLO-MORALES, Rodolfo. Orofaciální regulační terapie : metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Translated by Eva Matějíčková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 183 s. ISBN 8073671050. info
    neurčeno
  • VALENTA, Milan, Lenka KREJČOVÁ a Bibiána HLEBOVÁ. Znevýhodněný žák : deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Vydání 1. Praha: Grada, 2020, 218 stran. ISBN 9788027106219. URL info
Výukové metody
Prezenční konzultace, diskuze, plnění úkolů zadaných vyučujícím v Interaktivní osnově v Is Muni.
Metody hodnocení
Docházka povinná, písemný test nebo ústní zkouška, plnění zadaných úkolů v Interaktivní osnově v Is Muni.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.