SZ6020 Specifika práce v multietnické třídě

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
! NOWANY ( SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi , SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele , SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP , SZ6016 Metodika respektující výchovy , SZ6018 Osobnostní a sociální příprava , SZ6019 Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky , SZ6118 Učíme (se) v kruhu , SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ , SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese , SZ6023 Výchova nadaných žáků , SZ6119 Projekty jako nástroj rozvoje kompetencí k podnikavosti , SZ6120 Výchovné situace ve škole: kazuistiky, analýza a interpretace )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 44 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/44, pouze zareg.: 0/44, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/44
Mateřské obory/plány
předmět má 61 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Seminář nabídne teoretický a metodický vhled do problematiky kulturně citlivého vzdělávání (nejen do vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem). Studující získají přehled o možnostech zapojení žáků s kulturní a etnickou jinakostí do běžné výuky a pochopí principy podpůrných opatření, která poskytuje český vzdělávací systém. Dále představíme model interkulturních kompetencí podle Derdoff a pokusíme se prakticky tyto kompetence kultivovat. Studujícícm představíme pestrou škálu metodických materiálů, které budou schopni používat, orientovat se v nich a kriticky reflektovat.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student umět: • popsat cílové skupiny žáků a představit problematiku kulturně citlivého přístupu v kontextu České republiky • orientovat v základních principech inkluzivního vzdělávání a tyto principy kriticky reflektovat • orientovat se v systému podpůrných opatření, v alternativních přístupech podpory žáků s kulturní jinakostí • charakterizovat instituce a organizace, které se zabývají problematikou vzdělávání žáků s OMJ a inkluzivním vzděláváním • aktivně využívat podpůrné informační a metodické materiály
Osnova
  • Význam inkluzivního vzdělávání ve společnosti 21. století Labyrint migrace: migrující osoby v ČR a v mezinárodním kontextu Diverzita ve společnosti - interkulturní komptenece Budování interkulturních kompetencí Parktické přístupy v multikulturní výchově Příklady dobré praxe, odborná literatura a metodické materiály
Literatura
    doporučená literatura
  • JARKOVSKÁ, Lucie, Kateřina LIŠKOVÁ, Jana OBROVSKÁ a Adéla SOURALOVÁ. (2015) Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Vydání první. Praha: Portál
  • Bernkopfová, M. a kol. (2020) Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem. Meta, o.p.s.
  • KALU, Ntite Orji a Martina KUROWSKI. Culturally Responsive Teaching for Learner Diversity in Czech Schools: A Literature Review. European Journal of Education and Pedagogy. European Open Science Publishing, 2021, roč. 2, č. 6, s. 106-110. ISSN 2736-4534. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.24018/ejedu.2021.2.6.202. URL info
Výukové metody
Důraz ve výuce je kladen především na interaktivní metody výuky a metody aktivizující studenty ke spolupráci. Studující jsou ve vzájemné roli kolegů, hierarchie studující-vyučující ve studiu tohoto kurzu nehraje roli. Na základě využitých metod studující konstruují svoji vlastní znalost. Studující jsou chápáni jako individuality s různorodými potřebami a takto k nim v kurzu přistupujeme.
Metody hodnocení
aktivní účast + písemná reflexe rozhovoru s cizincem/člověkem s etnickou jinakostí
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2023/SZ6020/index.qwarp
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů

Zobrazit další předměty

Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.