PSB_71 Psychology of physically handicapped children in residential care

Faculty of Arts
Autumn 2010
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Michal Čerňák, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Timetable
Tue 11:40–13:15 C32
  • Timetable of Seminar Groups:
PSB_71/01: No timetable has been entered into IS. M. Čerňák
PSB_71/02: No timetable has been entered into IS. M. Čerňák
PSB_71/03: No timetable has been entered into IS. M. Čerňák
Prerequisites (in Czech)
! PSKB_71 Ps. of phys. handicapped child
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to provide student with a knowledge of the basic issues of psychology of handicapped people. Special attention is paid to children and youth living in Home for handicapped youth. At the end of the course students will be able to understand the ways of thinking and feeling of handicapped person, they will be able to lead the effective communication and show sensible approach to people with special needs. The cases and practical experience are also submitted. The practical use of theoretical information and gained skills in practice are trained and tested during the trainee-ship in Home for physically handicapped youth in Brno.
Syllabus
  • 1. History of the changing attitude of society to its handicapped members 2. History and present of residential care for disabled persons 3. Classification handicapes 4. Cerebral palsy 5. The effect of somatic handicap on psychical development 6. Mental development of disabled children 7. Mental development of disabled adolescents 8. Socialization and integration of disabled children and youth. 9. Effective communication 10. Emotional and social deprivation. 11. Family of disabled child, parent-child relationships 12. Work prospects of handicapped persons 13. Psychotherapy of handicapped persons
Literature
    required literature
  • Jůn, H.: Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál 2010.
  • Slowík, J.: Komunikace s lidmi s postižením. Portál, Praha 2010.
  • VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ and Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
    recommended literature
  • Zpráva o nemocech mocných : významné historické postavy očima neurologa (Orig.) : Die Krankheiten der Mächtigen : historische Persönlichkeiten mit den Augen eines Neurologen gesehen. info
  • Uzlová, I.: Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Portál, Praha 2010.
  • Kubová, L.: Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Tech-market, Praha 1996
  • James, I.: Aspergerův syndrom. Mimořádní lidé - mimořádné výkony. Triton, Praha 2008
  • Pörtner, M.: Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Portál, Praha 2010.
  • Kacanu, E.: Jsme invalidé. Mutabene, Praha 2001
  • Jankovský, J.: Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Triton, Praha 2006
  • Beran, J.: Základy komunikace s nemocným. Karolinum, Praha 1997
  • Čadilová,V., Jůn,H., Thorová,K.: Agrese u lidí s mentální retardací a autismem. Portál, Praha 2007
  • Matějček, Z.: Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. HaH, Praha 1992
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
  • KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005, 344 s. ISBN 8024710188. info
  • CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením : problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 182 s. ISBN 8073670135. info
  • ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
  • NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením :rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 167 s. ISBN 80-7178-872-4. info
  • NOVOSAD, Libor and Marcela NOVOSADOVÁ. Ucelená rehabilitace lidí se zdravotním, zejména somatickým, postižením : uvedení do problematiky. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita, 2000, 58 s. ISBN 8070833831. info
  • POŽÁR, Ladislav. Psychológia osobnosti postihnutých. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 1997, 110 s. ISBN 80-223-1159-6. info
  • Psychoterapeutický přístup v klinické praxi. Edited by Jiří Beran. 1. vyd. Praha: H & H, 1992, 168 s. ISBN 80-85467-43-7. info
  • BLAŽEK, Bohuslav and Jiřina OLMROVÁ. Světy postižených : (sociální posila v rodinách s mentálně retardovaným dítětem). Edited by Jiří Kučera. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1988, 179 s. URL info
  • LESNÝ, Ivan. Druhá zpráva o nemocech mocných : významné historické postavy očima neurologa. Vyd. 1. Praha: Horizont, 1987, 239 s. URL info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologická rehabilitace zdravotně postižených : (jak zlepšovat psychický stav nemocných). 1. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1985, 163 s. URL info
  • LANGMEIER, Josef and Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. 3., dopl. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1974, 397 s. info
  • LESNÝ, Ivan. Dětská mozková obrna ze stanoviska neurologa. 2., přeprac. vyd. Praha: Avicenum, 1972, 233 s. info
    not specified
  • Kuklová, L.: Život na kolech - kvalita života vozíčkářů v Brně. LF MU, Brno 2005
Teaching methods
Lecture, class discussions, practical experience.
Assessment methods
Lectures, class discussion, reports.It is supposed active participation of students during seminars. The course is completed by colloquium. Final evaluation: delivering of the seminar work or oral presentation, class discussion.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 1998, Spring 2000, Spring 2006, Autumn 2006, Spring 2007, Autumn 2007, Spring 2008, Autumn 2008, Spring 2009, Autumn 2009, Spring 2010.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2010/PSB_71