DU4000a Didactics of Art History I

Faculty of Arts
Autumn 2010
Extent and Intensity
2/6/0. 4 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (seminar tutor), prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc. (deputy)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Department of Art History – Faculty of Arts
Contact Person: prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.
Prerequisites (in Czech)
Kurz se částečně kryje se seminářem k předmětu VV7MP_DVV1 Didaktika I, který je vyučován vždy v podzimním semestru na katedře výtvarné výchovy PdF MU Brno, garant disciplíny doc. Hana Babyrádová
studenti dějin umění mohou tento seminář navštěvovat po domluvě na mailu babyradova@ped.muni, dále mají možnost konzultace dle domluvy na tel. 733347847.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to prepare the graduates in art history for the possible teaching practice and of the art mediation in museums. The course is focused on interconnection of the theoretical and practical point of view of the education in art history and art mediation.
Syllabus (in Czech)
  • Antropologické, psychologické, filozofické a umělecké kořeny dětského výtvarného projevu, analogie mezi výtvarnou modernou, uměním přírodních národů a spontánními projevy dětí, typologie výtvarného projevu, moderní a postmoderní výtvarná pedagogika - historie a současnost, základní a alternativní formy iniciace výtvarného projevu a výuky, osobnosti z teorie a praxe výtvarné výchovy 20. století, role nových médií ve výtvarné pedagogice, výtvarná výchova v projektech, smyslová a duchovní výchova, interdisciplinární a dialogický přístup k výuce dějin umění.
  • Doporučená témata závěrečné eseje nebo prezentace
  • 1. Klíčové body v historii „výchovy uměním“ a současnost výtvarné pedagogiky.
  • 2. Vybrané osobnosti z moderní historie výtvarné pedagogiky v českém a světovém kontextu.
  • 3. Vztah výtvarných umělců k výtvarné tvorbě dětí.
  • 4. Domácí a zahraniční instituce zabývající se výchovou uměním.
  • 5. Vybraná kapitola z dějin umění a formy a metody jejího zpřístupnění na střední všeobecně vzdělávací a odborné škole).
  • 6. Role obrazové analýzy ve výuce dějin umění (příklady).
  • 7. Dialogický přístup k výuce dějin umění na střední škole.
  • 8. Volné téma – konzultace s vyučujícím
Literature
  • DAVID, Jiří. Století dítěte a výzva obrazů : (eseje). 2., rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 351 s. ISBN 9788021045934. info
  • SLAVÍK, Jan and Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění : teorie a praxe artefiletiky. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004, 303 s. ISBN 8072901303. info
  • Výtvarná výchova a mody její komunikace : symposium České sekce INSEA, Olomouc, [7.-9.] listopad 2002. Edited by Taťána Šteiglová. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 179 s. ISBN 8024407795. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 351 s. ISBN 80-210-3029-1. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu (Symbol in childrenexpresion). 1. vyd. Brno: Nakladatelství MU v Brně, 1999, 125 pp. svazek 72, spisy PedF MU V Brně. ISBN 80-210-2079-2. info
  • SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1997, 199 s. ISBN 8071844373. info
  • ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Photo by Robert Ježdík. Praha: Sarah, 1997, 219 s. ISBN 80-902267-2-8. info
  • UŽDIL, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. Druhé, doplněné vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 333 stran. URL info
  • Výchova uměním. Edited by Herbert Edward Read - Jaromír Uždil, Translated by Jan Caha. 1. vyd. Praha: Odeon, 1967, 421 s. URL info
Assessment methods (in Czech)
Zápočet.
Požadavky k zápočtu:
Esej (esej může mít formu souvislého textu nebo prezentace na CD doplněné obrazovou dokumentací) vztahující se k některému bodu osnovy předmětu. Tištěná podoba eseje graficky upravená, v závěru práce nutno uvést citovanou literaturu s patřičnými bibliografickými údaji.

Cíle a forma eseje
Rozebrat dané teoretické téma, vysvětlit navazující pojmy, uvést autory zabývající se danou tematikou, citovat úryvky z jejich děl, uvést závěr a bibliografii (rozsah eseje 10-15 stran).
K zápočtu nebo ke zkoušce je možno také alternativně vypracovat esej v rozsahu 10 - 15 stran.
Doporučená struktura eseje:
1. Název, jméno autora, obor studia, fakulta, disciplina.
2. Osnova textu.
3. Text, citace uvedené dle patřičné normy.
4. Závěr 5. Obrazová dokumentace 6. Bibliografické údaje Literatura – seznam použitých zdrojů včetně elektronických, zpracovat dle norem ČSN ISO 690 a ČSN ISO 690-2 Formátování: Písmo běžného textu: Times New Roman, písmo nadpisů: Arial, stupeň písma běžného textu: max. 12, řádkování: 1. Číslovat stránky. Tabulky: Titulky s číslem a názvem tabulky umisťovat nad tabulku. Např. Tabulka 1: Přehled... Na každou tabulku odkaz v textu. Obrázky a grafy: Titulky s číslem a názvem obrázku umisťovat pod obrázek. Např. Obrázek 1: Graf vývoje.... Na každý obrázek/graf odkaz v textu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, Autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2010, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2010/DU4000a