PGDS001 Methodology of Educational Research

Faculty of Arts
Autumn 2013
Extent and Intensity
0/0. 10 credit(s). Recommended Type of Completion: k (colloquium). Other types of completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (lecturer)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (lecturer)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
This course is an introduction to the issues of educational research. It enables the students to understand the process of empirical scholarly attitude to reality. It examines the difference between the qualitative and quantitative research and provides students with basic insight into the pros and cons of various methodological procedures, their validity and reliability.
Syllabus
  • Basic themes of oral exam:
  • 1. Education as a science
  • 2. Trends and issues in educational research
  • 3. Model of empirical science
  • 4. Phases of empirical research
  • 5. Hypothesis, verification, falsification
  • 6. Operacionalisation
  • 7. Validity, reliability
  • 8. Experiment in educational research
  • 9. Procedure of testing of hypothesis (using tests and coeficient)
  • 10. Generalization and research report
  • 11. Overview of methods and techniques of educational research, the strengths and weaknesses of selected methods and techniques
  • 12. Longitudinal research
  • 13. Qualitative research and case studies
  • 14. Action research
  • 15. Methods of theoretical research
Literature
  • Bergman, Manfred Max. O nezbytnosti třetí generace ve smíšeném designu, teorii a výzkumu: o překonávání nekompatibility kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 2011, roč. 21, č. 4, s. 457–473.
  • DE VAUS, D. A. 1990. Surveys in Social Research, 2nd edn. London: Unwin Hyman.
  • Blahuš, P. (2000). Statistická významnost proti vědecké průkaznosti výsledků výzkumu. Česká kinantropologie, 4(2): 53-72.
  • Soukup, Petr. (2006). Proč užívat hierarchické lineární modely?. Sociologický časopis, roč. 42, č. 5, s. 987-1012.
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod : analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009, 695 s. ISBN 9788073674823. info
  • CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 3rd ed. London: Sage, 2009, xxix, 260. ISBN 9781412965576. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 407 s. ISBN 9788073674854. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman and Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry (Qualitative Research in Educational Sciences: Game Rules). Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 384 pp. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0. URL info
  • SOUKUP, Petr and Ladislav RABUŠIC. Několik poznámek k jedné obsesi českých sociálních věd, statistické významnosti (Some Notes on the Obsession of the Czech Social Sciences with Statistical Significance). Sociologický časopis/ Czech Sociological Review. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2007, vol. 43, No 2, p. 379-395. ISSN 0038-0288. info
  • MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 9788024713625. info
  • BABBIE, Earl R. The practice of social research. 11th ed. Belmont: Thomson/Wadsworth, 2006, xxiv, 511. ISBN 0495093254. info
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
  • BLAIKIE, Norman. Analyzing quantitative data :from description to explanation. 1st pub. London: SAGE Publications, 2003, xx, 352 s. ISBN 0-7619-6759-1. info
  • CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 2nd ed. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2003, xxvi, 246. ISBN 0761924426. info
  • PATTON, Michael Quinn. Qualitative research & evaluation methods. 3rd ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2002, xxiv, 598. ISBN 0761919716. info
  • COHEN, Louis, Lawrence MANION and Keith MORRISON. Research methods in education. 5th ed. London: RoutledgeFalmer, 2000, xvi, 446. ISBN 0415195411. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • STRAUSS, Anselm and Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
  • GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
  • STAKE, Robert E. The art of case study research. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1995, xv, 175. ISBN 9780803957664. info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
  • DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
  • PETRUSEK, Miloslav. Teorie a metoda v moderní sociologii. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 204 s. ISBN 80-7066-799-0. info
  • RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
  • KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
Teaching methods (in Czech)
Samostatné studium, doporučena konzultace s doc. Petrem Novotným.
Assessment methods
Board Examination. Oral exam verifies the student's knowledge in   qualitative methodology, quantitative and mixed research approach. Preparing students study consists of Czech and foreign methodological literature, the student shall submit a list of at   test. The list must contain at least four publications. The student himself chooses methodological literature with regard to the   basic areas for the test as   regard to their dissertation project. The prerequisite is that the student s ~ qualitatively oriented doctoral theses controls how the methodology of this research approach and methodology of quantitative research and vice versa.
  In the catalog the list of recommended literature is the starting signpost.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: blokově.
The course is also listed under the following terms Autumn 2002, Spring 2003, Autumn 2003, Spring 2004, Autumn 2004, Spring 2005, Autumn 2005, Spring 2006, Autumn 2006, Spring 2007, Autumn 2007, Spring 2008, Autumn 2008, Spring 2009, Autumn 2009, Spring 2010, Autumn 2010, Spring 2011, Autumn 2011, Spring 2012, Autumn 2012, Spring 2013, Spring 2014, Autumn 2014, Spring 2015, Autumn 2015, Spring 2016, Autumn 2016, Spring 2017, Autumn 2017, Spring 2018, Autumn 2018, Spring 2019, Autumn 2019, Spring 2020, Autumn 2020, Spring 2021, Autumn 2021, Spring 2022, Autumn 2022, Spring 2023, Autumn 2023, Spring 2024, Autumn 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2013, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2013/PGDS001