IJ0B604 Současný jazyk

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Valeria De Tommaso, Ph.D. (přednášející), Mgr. Zuzana Šebelová, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Kateřina Garajová, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 10:50–12:25 N42
Předpoklady
IJIA005 Jazykový seminář II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Kurz je určen posluchačům 3. ročníku.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurs si klade za hlavní cíl informovat studenty o nových jevech v italském jazyce. Il corso intende presentare agli studenti i diversi stili e modi in cui si presenta la lingua contemporanea. Si analizzeranno e si proporranno esercitazioni sui seguenti temi: prestiti interni, forestierismi, linguaggio colloquiale, linguaggi settoriali e gergali (linguaggio giovanile, studentesco), conversazioni vuote, senza tralasciare i significati simbolici/scaramantici (i numeri, i segni) e gestuali tipici della cultura e tradizione italiana. Appunti inoltre sul politically correct.
Osnova
  • Osservazione e analisi dei diversi stili e modi in cui si presenta la lingua contemporanea. Si analizzeranno e si proporanno esercitazioni i linguaggi settoriali e gergali (linguaggio giovanile, studentesco, della droga e della mala) senza tralasciare i significati simbolici/scaramantici (i numeri, i segni) e gestuali tipici della cultura e tradizione italiana. Materiali: materiali didattici forniti dalla lettrice, letture, video, film, testi di approfondimento ed esercitazioni forniti durante le lezioni.
Literatura
  • Munoz-Alessandro-Hernandez, L'italiano a me mi piace, 2010
  • G.P.Donegà, Educazione linguistica, Bulgarini 1993
  • L.Coveri, Le varietà dell'italiano, Bonacci Editore 2001
  • S. Vassalli, Le parole degli anni ottanta, Zanichelli, 1989.
  • S. Lepri, Scrivere e farsi capire, Gutenberg 2000
Výukové metody
Přednáška: výklad a definice základních pojmů a jejich exemplifikace na konkrétních textech z různých typů textů a jazykových registrů. Seminář: Aplikace nabytých teoretických znalostí na autentických textech. Formou prezentace student prokazuje schopnost samostatně propojit své teoretické znalosti s prací s konkrétním textem.
Metody hodnocení
Pokud si posluchač předmět zapíše, je účast na něm povinná (minimálně 75%). Si richiede l'attiva partecipazione ad almeno il 75% delle lezioni. Esame finale: esame scritto
Vyučovací jazyk
Italština
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Kurz je doporučen posluchačům 3. ročníku.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.