VIKBA14 Digital Literacy

Faculty of Arts
Autumn 2014
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D. (assistant)
Ing. Lucie Homolová (assistant)
Guaranteed by
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Marie Hradilová
Supplier department: Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Timetable
Fri 14:10–15:45 C34
Prerequisites (in Czech)
VIKBA05 Computer Literacy
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
The aim of the course is to develop theoretical and practical knowledge and skills that will enable trainees to work with modern technologies for education and for the presentation of information. It's all about infographics, movie creation, e-portfolio, 3D print and e-learning.
Syllabus
  • e-learning
  • learning management system
  • virtual learning environment
  • role of the teacher in e-learning
  • tools for the course
  • tools for creating infographics
  • film formation
  • tools for creating e-portfolios
  • Trends in ICT
  • 3D Printing
Literature
    required literature
  • ČERNÝ, Michal. Analýza a vizualizace dat – základ pro informační analytiky. In Jiřina Novotná. Moderní trendy ve vyučování matematiky a přírodovědných předmětů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 102-108. ISBN 978-80-210-6724-0.
  • ČERNÝ, Michal. Kolaborativní a kooperativní systémy (nejen) v knihovnách. Knihovna, Národní knihovna ČR, 2014, roč. 25, č. 1, s. 117-125. ISSN 1801-3252.
  • ČERNÝ, Michal. 12 trendů v české softwarové ekonomice: technologické, ekonomické, sociální a etické aspekty ICT. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 139 s. neuvedeno. ISBN 978-80-210-6803-2.
  • PITNER, Tomáš. Distanční vzdělávání (Distant Learning). Computer World : specializovaný týdeník o výpočetní technice. Praha: IDG Czechoslovakia, 1996, vol. 96, No 35, p. 8. ISSN 1210-9924. info
    not specified
  • HRBÁČEK, Jiří. II. národní konference - Distanční vzdělávání v České republice současnost a budoucnost-sborník příspěvků (II. nacional conference-Distance learning in Czech republic today and tomorrow-symposium anotations and stories). In II. národní konference - Distanční vzdělávání v České republice současnost a budoucnost-sborník příspěvků. Praha: Centrum pro studium vysokého školství-NCDV,Fakulta managementu VŠE v Praze, Jarošovská 1117/II, Jindřichův Hradec, 2002. ISBN 80-86302-28-8. info
  • EGER, Ludvík. Jak tvořit distanční text. 2. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2001, 46, 11 s. ISBN 80-7082-770-X. info
  • Distanční vzdělávání - principy a metodika :sborník semináře konaného ve dnech 23.-24. 1. 1996. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 1996, 60 s. ISBN 80-7078-335-4. info
  • CHAROUZEK, Zdeněk and Oldřich PAVLÍK. Distanční vzdělávání : základní charakteristiky a realizační možnosti. Praha: Akademie J.A. Komenského, 1993, 25 s. info
Teaching methods
e-learning, lectures, group projects
Assessment methods
The course consists of seminars. During the semester, will be required continuous practical tasks.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, Spring 2020, Autumn 2020, Autumn 2021.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2014, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2014/VIKBA14