MUII61 Museopedagogy I.

Faculty of Arts
Autumn 2016
Extent and Intensity
2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Mrázová (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Division of Museology – Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Tomáš Jirák
Supplier department: Division of Museology – Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The main objectives of the course are the following: • making students aware of museum pedagogy and didactic; • acquainting students with theory and methodology of museum didactic • prepare special course for museum visitors;
Syllabus
  • • Subject of museum pedagogy and museum didactic; • Terminology, aims and principles of museum education; • Aims od museum educator’s work; • Educational work with various visitors groups • Cooperation between museums and schools; • Forms and methods in museum didactics; • Principles of active museum educational program • Object learning; • Critical thinking; • Artefiletics; • Drama education; • Intercultural education, • Working sheets in museums
Literature
  • Weschenfelder, K., Zacharias, W.: Handbuch Museumspädagogik, Düsseldorf 1992
  • Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace,
  • Durbin, G., Morris, S., Wilkinson, S.: Učení z předmětů (manuál učitele). Praha 2001.
  • Jagošová, L., Jůva, V., Mrázová, L.: Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace, Brno 2010
  • Petty, G.: Moderní vyučování, Praha 1996
  • Kužel, S.: Interpretace v muzeu aneb Den bez divochů a průvodců, Praha 1999
  • Talboys, G. K.: Museum Educator´s Handbook, Londýn 2000
  • SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 150 s. ISBN 9788073672461. info
  • HORÁČEK, Radek and Jan ZÁLEŠÁK. Aktuální otázky zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. (Actual issues of art mediation.). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 190 pp. Spisy Pedagogické fakulty MU. ISBN 978-80-210-4371-8. info
  • SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK and Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 194 s. ISBN 9788073673222. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • JŮVA, Vladimír. Dětské muzeum : Edukační fenomén pro 21. století (Children's museum : Educational phenomenon for the 21st century). 1st ed. Brno: Paido, 2004, 270 pp. ISBN 80-7315-090-5. info
  • SLAVÍK, J and P WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky), II díl. Praha: UK - PedF, 2004. info
  • LOKŠOVÁ, Irena and Jozef LOKŠA. Tvořivé vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 208 s. ISBN 8024703742. info
  • MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Výukové metody (Teaching methods). Brno: Paido, 2003, 219 pp. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
  • SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky), I díl. Praha: UK - PedF, 2001. info
  • HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění (Animations in Art Museums and Mediation of Art). 1st ed. Brno: CERM, 1998, 142 pp. neoznačeno. ISBN 80-7204-084-7. info
  • Learning in the museum. Edited by George E. Hein. New York: Routledge, 1998, xi, 203 p. ISBN 0415097762. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
  • The educational role of the museum. Edited by Eilean Hooper-Greenhill. London: Routledge, 1994, xiv, 340. ISBN 0415112877. info
  • JŮVA, Vladimír. Vývoj německé muzeopedagogiky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1994, 159 s. ISBN 8090173721. info
Teaching methods
lectures, class discussion, sample activities, group projects
Assessment methods
lectures and seminar, group project, oral exam with project
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught once in two years.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2018, Autumn 2020, Autumn 2022.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2016, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2016/MUII61