CJBE01 Didactics of Czech I

Faculty of Arts
Autumn 2022
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Marcela Hrdličková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Supplier department: Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Timetable of Seminar Groups
CJBE01/01: Tue 14:00–15:40 C32, M. Hrdličková
CJBE01/02: Tue 8:00–9:40 C32, M. Hrdličková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 24 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/24, only registered: 0/24
Course objectives
The course takes a semester. The main goal is command of basic method and forms of literature teaching. We put stress on participativ methods, literary understanding and interpretation.
Learning outcomes
At the end of the course student should be able to:
- explain importance of literary teaching in 21. century;
- apply contemporary knowledge in their own practice;
- create their own concept of effective lesson;
Syllabus (in Czech)
  • Každý seminář bude spojovat dva základní tematické celky. Jednak se bude zaměřovat na vybrané období literárního vývoje nebo na téma literární teorie (a specifika výuky daného tématu), jednak bude zahrnovat vybrané problémy současné literárněvědné didaktiky. Témata I: 1. Základy literární vědy a teorie 2. Teorie prózy a dramatu ve středoškolské praxi – základní pojmy, práce s prozaickými a dramatickými texty na SŠ 3. Základy versologie v kontextu středoškolské reality – základní pojmy, práce se žákem v tzv. apoetickém věku, motivace k četbě poezie 4. Starověké základy evropské literární tradice (Bible, mýty, eposy, drama) ve výuce na SŠ 5. Specifika probírání středověké literatury 6. Renesance a humanismus, baroko (v české i světové literatuře) ve výuce na SŠ 7. Klasicismus a osvícenství ve světové literatuře – specifika probírání na SŠ 8. Jak vyučovat české národní obrození a českou literaturu 1. poloviny 19. století (národní obrození a romantismus v české literatuře) 9. Uchopení světové literatury 1. poloviny 19. století (romantismus v evropské i americké literární tradici) ve středoškolské výuce 10. Světová literatura 2. poloviny 19. století a její probírání na SŠ 11. Česká literatura 2. poloviny 19. století na SŠ 12. Specifika výuky české a světové literatury na přelomu 19. a 20. století 13. Česká meziválečná literatura (poezie, próza, drama) na SŠ 14. Světová meziválečná literatura v kontextu středoškolské výuky 15. Reakce na druhou světovou válku v české i světové literatuře, téma nesvobody v české i světové literatuře 2. poloviny 20. století, jejich zprostředkování žákům SŠ 16. Specifika výuky české literatury 50. a 60. let 17. Aspekty výuky české literatury v období normalizace 18. Vybrané směry světové literatury 2. poloviny 20. století 19. Česká literatura od roku 1989 do současnosti a její využití na SŠ 20. Nejnovější česká a světová literatura a její využití na SŠ (nejen) v hodinách literárního či estetického vyučování Témata II (vždy se zaměřením na výuku literatury): a) Smysl a postavení výuky literatury v současném středoškolském kurikulu. Jaký je vztah literatury, jazyka a slohu? Lze je propojovat? Je literatura vhodná pro mezipředmětové využití? Co je RVP? Co je ŠVP? Co je Strategie 2030+? Jak tyto dokumenty ovlivňují výuku literatury? Jak vypadá maturitní zkouška z ČJL ? b) Jak si stanovit cíl hodiny? Je to vůbec potřeba? Jak vyhodnotit jeho (ne)dosažení, a to se žáky i sám pro sebe (sebereflexe)? Existuje ideální struktura literární hodiny? c) Učebnice literatury. Jaké existují? Jak s nimi pracovat (metody)? Učebnice, nebo vlastní materiál? d) Redukce učiva. Co je podstatné? Existuje středoškolský kánon? Metoda výkladu. Tandemové vyučování. e) Aktivizace a aktivizační metody, evokace f) Interaktivní a skupinové vyučovací metody g) Kognitivní metody (se zaměřením na čtení s porozuměním) h) Práce s uměleckým textem v hodinách literatury, středoškolská analýza a interpretace, kladení otázek i) Zážitkové učení, dramatizace textu j) Jak ověřovat dosažení znalostí? Jak vytvořit test? Jak ústně zkoušet? Zkoušet ústně? Jak známkovat? Lze hodnotit i jinak? Jak sledovat žákovy pokroky? k) Online nástroje „výkladového“ charakteru, specifika online vyučování (nejen) v pandemii l) Online nástroje „testovacího“ charakteru m) Středoškolák jako čtenář: Podpora čtenářství optikou současného vědeckého poznání. Povinná četba? Doporučená četba? Čtenářská dílna. Čtenářský a kulturní deník. Blíže ke konkrétní časové osnově viz interaktivní osnova.
Literature
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-2471-821-7
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 223 s. ISBN 8072544748. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ and Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • NOVOTNÝ, Petr and Milan POL. Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky (Selected chapters from school education). Brno: Masarykova univerzita, 2002, 84 pp. ISBN 80-210-3020-8. info
  • HOFFMANN, Bohuslav. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 231 s. ISBN 80-7183-215-4. info
  • BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. 1. vyd. Praha: Velryba, 1999, 254 s. ISBN 8085860104. info
  • HOFFMANN, Bohuslav. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 1999, 230 s. ISBN 80-7183-178-6. info
  • BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. Vyd. 1. V Brně: Atlantis, 1998, 254 s. ISBN 8071081612. info
  • HRABÁKOVÁ, Jaroslava. Literatura. 2, Výklad, interpretace, literární teorie. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 150 s. ISBN 80-7183-131-X. info
  • MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
  • HORÁKOVÁ, Michaela and Lubor KYSUČAN. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 1997, 188 s. ISBN 80-7183-094-1. info
  • KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Albatros, 1997, 573 s. ISBN 8000005271. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • BRUKNER, Josef and Jiří FILIP. Poetický slovník. Vyd. 2., upravené, v Mladé. Praha: Mladá fronta, 1997, 364 s. ISBN 8020406506. info
  • Antistresový program pro učitele :projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Edited by Claudius Hennig - Gustav Keller, Translated by Jitka Vrátilová. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 99 s. ISBN 80-7178-093-6. info
  • MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • SCHIMUNEK, Franz-Peter. Slovní hodnocení žáků. Vyd. 2. Praha: Portál, 1995, 54 s. ISBN 80-85282-91-7. info
  • HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
Teaching methods
Discussion, presentations, critical reflection.
Assessment methods
- Active work in seminar. Student has to read or watch mandatory material (in IS) before lesson. - Presentation on chosen literary theme.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
The course is also listed under the following terms Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Spring 2003, Autumn 2003, Spring 2004, Autumn 2004, Spring 2005, Autumn 2005, Spring 2006, Autumn 2006, Spring 2007, Autumn 2007, Autumn 2008, Spring 2009, Autumn 2009, Spring 2010, Autumn 2010, Spring 2011, Autumn 2011, Spring 2012, Autumn 2012, Spring 2013, Autumn 2013, Spring 2014, Autumn 2014, Spring 2015, Autumn 2015, Spring 2016, Autumn 2016, Spring 2017, Autumn 2017, Spring 2018, Autumn 2018, Spring 2019, Autumn 2019, Autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2022/CJBE01