PSB_08 Psychology of morality and agression

Faculty of Arts
Spring 2000
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (lecturer), doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Definitions of aggression. Neurobiology of aggression. Aggression and emotions. Cognitive antecedents of aggression. Social learning and aggressive behaviour. Moral reasoning, moral values, moral disengagement and aggression. Proneness to aggressive behaviour. Personality and aggression. Group-mind, group norms, crowd behaviour and aggression. Media impact on aggressive behaviour. Pornography influence on aggressive behaviour. Sexual violence. Aggression as a crime. Cultural dimension of aggression. Coping with aggression.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Význam agrese v životě člověka, vymezení agrese. Potíže s definicí. Druhy agrese. Související pojmy. Pracovní definice agrese. 2. Biologické předpoklady agrese. Heredita. Chromozomální poruchy. Hormony. Neurofyziologické mechanismy, mozek a agrese. Neurotransmitery. Moyerův model fyziologie agrese. Vliv běžných drog na agresi. 3. Agrese a emoce. Nabuzení. Agrese a frustrace. Nabuzení jako zdroj agrese v souvislosti s každodenním stresem. Frustrace a negativní afekt. Transfer excitace a emoce hněvu. Omezení výkladu agrese pomocí přenosu excitace. Hněv jako expresivně motorická reakce. Hněv, smutek a deprese. Hněv jako sociální konstrukce. Primitivní hněv. Psychotický hněv. Model afektivní agrese. 4. Kognice, sociální učení a agrese. Kognitivní scénáře. Intelektové kompetence. Fantazie. Přisouzení motivu jednání a následná agrese. Porozumění ubližujícímu jednání: atribuce záměru, atribuce motivu, atribuce předvídatelnosti, úsudky o morálních či kulturou schvalovaných normách. Frustrace a útok. Záměr agresora. Informace a agrese. Interpretace negativního afektu. Rozhodovací strategie a agrese. Agrese naučená pozorováním a přímou zkušeností. 5. Agrese a morálka. Morální usuzování a agrese. Hodnoty a agrese. Hněv jako výraz mravní zralosti. Morální vyvázanost. Morální ospravedlnění. Eufemistické označování. Výhodné srovnávání. Přenesení odpovědnosti. Rozptýlení odpovědnosti. Nevšímavost k důsledkům. Dehumanizace. Přisuzování viny. 6. Náchylnost k agresi. Emocionálně reaktivní typ násilníka. Instrumentální typ násilníka. Násilníci nadměrně kontrolující svoje agresivní impulzy. Lidé mající potěšení z krutosti. Psychopatická osobnost. Deskriptivní typologie agresorů. Hostilní atribuční chyba. Osobnost typu A. Místo kontroly. Vztah k pohlaví a věku. Jedinec ve skupině a agrese. Dav. Kritika skupinové mysli. Změna norem v davu. Deindividuace a agrese. Interakční výklad skupinové agrese. Agrese sportovních diváků. Výklad skupinové agrese jako reakce na frustraci. Mezirasová agrese. 7. Vliv médií na agresi. Různé výklady přenosu agrese z média na jedince: observační učení a agrese, snížení kontroly, sociální srovnávání, identifikace s agresorem, realismus pozorovaného násilí, oživení scénáře násilí, "nabití" agresivních asociací, normativní hodnocení násilí, symbolická katarze, vedlejší efekt sledovaného násilí, arousal navozený médii a agrese, návyk na pozorovanou agresi, agresivita a preference médií. Experimenty v přirozených podmínkách. Longitudinální studie pozorovaného násilí. Masmedia a agrese v přirozených podmínkách. Virtuální realita a agrese. Vliv násilí v televizi na agresivní chování: Pochybnosti či přesvědčivé důkazy? 8. Agrese a pornografie. Mýtus znásilnění: Narušení inhibičního filtru agrese. Pravděpodobnost znásilnění. Hedonická hypotéza. Vliv pornografie na psychosexuální vývoj. 9. Sexuální násilí. Rozdíly v pojetí sexu u mužů a žen. Sexuální motivace. Sexuální násilí a moc. Preference fyzického násilí. Atraktivita oběti. Sexuální násilí vůči známé ženě. Sexuální scénáře. Chybná komunikace o ženském sexuálním zájmu. Kulturou ovlivněné mýty o sexuálním násilí. Feministický přístup k sexuálnímu násilí. Typologie sexuálních násilníků. 10. Agrese jako kriminální problém. Rizikové skupiny. Subkultury násilí. Příležitost. Zablokovaná příležitost. Násilí jako svépomoc. Formální kontrola. Neformální kontrola. Vnitřní kontrola. Psychologické profily násilníků. Psychika mnohonásobného vraha. Slídění. 11. Agrese a kultura. Osudový trojúhelník násilí. Mýtus hrdiny. Autorita. Mediální konstrukce agresivního modelu společnosti. 12. Zvládání agrese. Trest: anticipace trestu, skutečný trest. Katarze. Expozice neagresivnímu modelu. Kognitivní techniky kontroly agrese. Navození inkompatibilních odpovědí. Trénink v sociálních dovednostech. Společenské prostředky tlumící agresi.
Literature
  • Říčan, P (1993). ,Šikanováni jako psychologický problém. Československá psychologie 37, č.3, 208-217.
  • Wurmser, L. (1994) . Agrese, trauma a vnitřní konflikt. Československá psychologie, Praha, č. 3., s.249-256.
  • Vymětal, J. (1990). Altruistické a agresivní jednání. Československá psychologie, č. 5, s.435 - 439.
  • ČERMÁK, Ivo. Agrese a její souvislosti (Aggression and its context). Žďár nad Sázavou: Nakladatelství Fakta, 1998, 206 pp. ISBN 80-902614-1-8. info
  • ČERMÁK, Ivo. Dětská agrese (Child aggression). Brno: Nakladatelství CERM, 1998, 28 pp. info
  • ČERMÁK, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998, 204 s. ISBN 80-902614-1-8. info
  • FROMM, Erich. Anatomie lidské destruktivity :můžeme ovlivnit její podstatu a následky? Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1997, 520 s. ISBN 80-7106-232-4. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • EISLEROVÁ, Riane. Číše a meč, agrese a láska, aneb, Žena a muž v průběhu staletí : The chalice and the blade (Orig.). Translated by Magdalena Pechová. Praha: Lidové noviny, 1995, 329 s. ISBN 80-7106-095-X. info
  • ARENDT, Hannah. O násilí. Translated by Jiří Přibáň - Petr Fantys. 1. vyd. Praha: ISE, 1995, 78 s. info
  • ČERMÁK, Ivo. Osobnostní přístup k agresi: otevřená koncepce (Personality approach to aggression: an open conception). Československá psychologie : Časopis pro psychologickou teorii a praxi. Praha: Academia, 1995, vol. 1995, No 3, p. 219-228. ISSN 0009-062X. info
  • ČERMÁK, Ivo. Princip specifičnosti při studiu agrese (Principle of specificity at the study of aggression). Československá psychologie : Časopis pro psychologickou teorii a praxi. Praha: Academia, 1995, vol. 1995, No 2, p. 117-126. ISSN 0009-062X. info
  • WILSON, Edward O. O lidské přirozenosti :máme svobodnou vůli, nebo je naše chování řízeno genetickým kódem? Praha: Lidové noviny, 1993, 247 s. ISBN 80-7106-076-3. info
  • THOMÄ, Helmut and Horst KÄCHELE. Psychoanalytická praxe. Edited by Andreas Bilger, Translated by Jan Ženatý. Hradec Králové: Mach, 1993, xxii, 394. ISBN 80-901050-0-9. info
  • LORENZ, Konrad. Takzvané zlo. Translated by Alena Veselovská. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1992, 237 s. ISBN 8020402640. info
  • FREUD, Sigmund. O člověku a kultuře. Edited by Jiří Stromšík, Translated by Ludvík Hošek - Jiří Pechar. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1990, 444 s. ISBN 8020701095. info
  • DRVOTA, Stanislav. Od zvířete k člověku. Praha: Panorama, 1979. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 1999, Autumn 1999, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2000, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2000/PSB_08