PSB_07 Introduction to Psychology of Music

Faculty of Arts
Spring 2005
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Petra Fiľová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová
Timetable
Fri 14:10–19:05 19
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course acquaints with basic theoretical issues of music psychology, focuses on the practical use.
Syllabus (in Czech)
  • Osnova 1. Základní hudební terminologie. Zvuk. Hudba. Proces slyšení. 2. Kognitivní procesy spojené s vnímáním hudby (vnímání tónové výšky, barvy, intenzity, délky, tónových souzvuků, vnímání vyšších strukturních celků-tónina, melodie, rytmické vzorce, vyšší části hudební formy,úloha paměti a pozornosti při vnímání hudby). 3. Poslech hudby, působení hudby, hudební prožitek (reakce posluchače na hudbu, široká oblast působení hudby, analýza hudebního prožitku). 4. Hudební schopnosti a nadání (pojem hudební schopnost, dědičnost hudebního nadání, hudební vývoj, možnosti učení a rozvoje hudebních schopností, neurofyziologické základy hudebnosti). 5. Aktivní hudební činnost (zákonitosti hudební interpretace z hlediska psychologie, osobnost hudebníka). 6. Hudební tvořivost (skladatelský proces). 7. Aplikovaná hudební psychologie (hudební pedagogika, hudební terapie, hudba v každodenním životě, komerční využití hudby). Literatura Krbaťa, P. (1994). Psychológia hudby nielen pre hudebníkov. Prešov: Matúš. Nazajkinskij, J. V. (1980). O psychologii hudobného vnímania. Bratislava: OPUS. Poledňák, I. (1984). ABC - Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Editio Supraphon. Sedlák, F. (1989). Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha: Editio Supraphon, Commenium Musicum. Sedlák, F. (1990). Základy hudební psychologie. Praha: SPN. Critchley, M., Henson, R. A. (eds.) (1977). Music and the Brain: Studies in the Neurology of Music. London (GB): W. Heineman. Deutsch, D. (1999). The Psychology of Music. Second Edition. New York: Academic Press. Hargreaves, D. J., North, A. C. (eds.) (1997). The Social Psychology of Music. Oxford (GB): Oxford University Press. Hodges, D., A. (ed.) (1996). Handbook of Music Psychology. Second Edition. San Antonio (USA): IMR Press. Peretz, I., Zattore, R.J. (2003). The Cognitive Neuroscience of Music. Oxford (GB): Oxford University Press. Revesz, G. (1953). Introduction to the Psychology of Music. London (GB): Longmans, Green & Co. Sloboda, J., A. (1985). The Musical Mind. The Cognitive Psychology of Music. Oxford (GB): Clarendon Press.
Assessment methods (in Czech)
Ukončení předmětu předpokládá vypracování referátu na zvolené téma předneseného na semináři a úspěšné vypracování písemného testu na konci semestru.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 1999, Spring 2002, Spring 2004, Autumn 2004, Spring 2006.
  • Enrolment Statistics (Spring 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2005/PSB_07