PG12A23 Educational Theories

Faculty of Arts
Spring 2006
Extent and Intensity
1/1. 4 credit(s). Recommended Type of Completion: PZk (examination). Other types of completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Timetable
Tue 18:20–19:55 B11
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The discipline makes a link to General Education and focuses studentsattention to selected theories related to education. Among them, academic, congitive-psychological, personalistic, social, socio-cognitive, sporitual and technological theories play the main role.
Literature
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • JŮVA, Vladimír and Vladimír JŮVA. Úvod do pedagogiky. 3. dopl. vyd. Brno: Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. K soudobým proudům pedagogického myšlení. Praha: PÚ ČSAV, 1992. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Tradice hermeneutické pedagogiky a její vývoj v druhé polovině 20. století :k soudobým proudům pedagogického myšlení. 1. vyd. Praha: Pedagogický ústav J.A. Komenského, 1992, 86 s. ISBN 80-901127-3-0. info
  • VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 151 s. info
  • CHLUP, Otokar. Pedagogika : úvod do studia. 3., dopl. vyd. V Praze: Státní nakladatelství v Praze, 1948, 310 s. URL info
  • HENDRICH, Josef. Úvod do obecné pedagogiky. 2. vyd. Praha: Profesorské nakladatelství a knihkupectví, 1939, 158 s. info
Assessment methods (in Czech)
Forma: 1 hodina přednáška + 1 hodina seminář Podmínky pro získání kreditu: seminární práce, zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2006/PG12A23