CJBB120 Introduction into Generative Phonology

Faculty of Arts
Spring 2007
Extent and Intensity
2/2/0. 8 credit(s). Recommended Type of Completion: z (credit). Other types of completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Dr. Tobias Scheer (lecturer)
doc. Mgr. Markéta Ziková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Markéta Ziková, Ph.D.
Department of Czech Language – Faculty of Arts
Contact Person: Jaroslava Vybíralová
Timetable
Mon 13:20–14:55 C11bezkodu, Wed 16:40–18:15 A43 stara
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 10 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/10, only registered: 0/10, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/10
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 9 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Kurz představí základní systém generativní fonologie z období The Sound Pattern of English (SPE) (Noam Chomsky a Morris Halle, 1968). Základní principy SPE budou ilustrovány na českém, a obecně slovanském materiálu.. Předpokládám, že studenti znají základy strukturalistické fonologie. Proto se nejdříve snažím vysvětlit, v čem se generativní hledisko liší a v čem ne. V té souvislosti je třeba vyjmenovat tři vlastnosti generativismu. 1) Tzv. "kognitivní revoluce", zahájená v padesátých letech v MIT (Noam Chomsky), se snaží zjistit, co se dje v mozku, když človk mluví. Jazyk není jen formální systém, ale primárně systém biologický. Předpokládá proto tzv. Univerzální Gramatiku, která je nedílnou součástí lidského genomu. Jazyk je modelován jako dvoukomorový. Někde v mozku je slovník (pevný desk), kde jsou uloženy vlastnosti slov. Tyto ve slovníku zapsané informace jsou zpracovávány v gramatice. Proto nemusí být každá alternace skutečnou součástí gramatiky: bud' Čech skutečn odvozuje např. slovo mrzet od mráz (nebo naopak) pokaždé, když ho vyslovuje, nebo vyslovování slova mrzet nepředpokládá vůbec žádnou gramatickou akci, protože mrzet a mráz jsou dva nezávislé zápisy v mentálním slovníku. To znamená, ze dříve, než můžeme vůbec mluvit o tom, jak fonologie funguje, musíme zjistit, jestli alternace, o kterou se zajímáme, je skutečně fonologická (nebo pouze uložená na pevném disku). 2) Strukturalismus, zvlášt' americký, předpokládá neprostupnou hranici mezi fonologií a ostatními částmi gramatiky (morfologie, syntax atd.) fonologie není schopna číst jiné než fonologické informace. Generativní přístup předpokládá, že morfologické informace jsou pro fonologické jevy relevantní. 3) Asi nejdůležitější nástroj strukturalismu ve fonologii je koncepce "systému": zvuk není lingvistický jev jen tak. Stává se lingvistickým objektem jen tím, že vstupuje do vztahů s jinými zvuky. Fonologii zajímá jen celý systém: pokud je jeden z jeho členů je změněn, můžeme očekávat i změny jinde v systému. Generativní přístup tuto koncepci systému nezná. Nebylo by správn říci, že ji nepřiznává, protože o ní nemluví. Předpokládám, že studenti budou dostávat domácí úkoly, tj. korpusy, na něž budou aplikovat pravidla, o nichž budeme mluvit v přednášce. Nejdůležitější vlastností SPE jsou právě "vzájemně uspořádaná pravidla" (ordered rules). Jestli nám po základním úvodu do SPE zbude čas, podíváme se na další vývoj generativní fonologie během sedmdesátých let, a na počátku osmdesátých let, především na tzv. autosegmentalismus, který vrací do modelu v SPE opomíjenou slabiku.
Syllabus (in Czech)
  • SPE (hloubková reprezetace a její fonetická realizace, matice rysů, fonologická pravidla, řazení pravidel) - Lexical Phonology (fonologie v lexikonu vs. fonologie v syntaxi, lexikální a postlexikální pravidla, pojem cykličnosti) - autosegmentální obrat (roviny reprezentace fonologické struktury) - Government Phonology a CVCV (roviny reprezentace: slabičná struktura a vnitřní struktura segmentů)
Literature
  • Carr, P. (1993): Phonology. London: The Macmillan Press.
  • KENSTOWICZ, Michael. Phonology in generative grammar. Cambridge, Mass.: Blackwell, 1993, viii, 704. ISBN 155786425X. info
  • CHOMSKY, Noam and Morris HALLE. The sound pattern of English. New York: Harper & Row, 1968, xiv, 470. info
Assessment methods (in Czech)
Předpokladem k udělení kolokvia je vypracovávání domácích úkolů a absolvování závěrečného testu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught only once.
General note: V době od 5.3. do 30.3. bude výuka probíhat dvakrát týdně, v pondělí a ve středu, jinak se bude konat vždy v pondělí. V březnu kurzy povede hostující profesor Tobias Scheer z univerzity v Nice (v češtině), jinak Markéta Ziková.
The course is also listed under the following terms Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2007/CJBB120