NI04_05 Capita Selecta from Modern Linguistics

Faculty of Arts
Spring 2007
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Alexandra Andreasová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Alexandra Andreasová, Ph.D.
Department of German, Scandinavian and Netherland Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Alexandra Andreasová, Ph.D.
Timetable
Wed 15:00–18:15 ?
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s nejnovějšími poznatky těchto jazykovědných disciplin: syntax, pragmalingvistika, genderová lingvistika, kognitivní lingvistika a didaktika nizozemštiny. Každá oblast bude uvedena přednáškou, studenti si na každou hodinu nastudují úryvky z odborné literatury, abychom mohli ve skupině o daném tématu diskutovat. Kromě toho každý student připraví jeden referát.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Syntaxis - twee voorbeelden: causatiefconstructies en passief. 2. Taalhandelingen. 3. Conversationele implicatuur. 4. Beleefdheidstheorie. 5. Conversatie analyse. 6. Genderlinguïstiek. 7. Cognitieve linguïstiek. 8. Nederlands als vreemde taal.
Literature
  • Houtkoop, Hanneke - Koole, Tom. Taal in actie - hoe mensen communiceren met taal. Coutinho 2000.
  • Bennis, Hans - Israël, Tamar. Syntaxis van het Nederlands. Amsterdam University Press: 2000.
  • Taal in gebruik : een inleiding in de taalwetenschap. Edited by Th. A. J. M. Janssen. Haag: Sdu Uitgevers, 2002, 295 s. ISBN 9012094836. info
  • AUSTIN, John Langshaw. Jak udělat něco slovy. Translated by Jiří Pechar - Alena Bakešová. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2000, 172 s. ISBN 80-7007-133-8. info
  • APPEL, René and Anne VERMEER. Tweede-taalverwerving en tweede-taalonderwijs. 2. druk. Bussum: Coutinho, 1996, 274 s. ISBN 90-6283-952-5. info
  • Nederlands als tweede taal in de volwasseneneducatie :handboek voor docenten. Edited by Jan Hulstijn. 1e druk. Amsterdam: Meulenhoff Educatief, 1995, 281 s. ISBN 90-280-2228-7. info
Assessment methods (in Czech)
Hodnota závěrečné známky se vypočítá na základě: - pravidelné účasti na hodinách - aktivní účasti na hodinách - obsahové a formální kvality referátu
Language of instruction
Dutch
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught once in two years.
The course is also listed under the following terms Spring 2002, Spring 2003, Spring 2009, Spring 2011, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Autumn 2015, Spring 2017, Spring 2019, Spring 2021, Autumn 2022, Spring 2023, Autumn 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2007/NI04_05