AJ12054 Úvod do syntaxe

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 2 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martin Drápela, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D. (přednášející)
Garance
Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Rozvrh
St 12:30–14:05 G32
Předpoklady
AJ09999 Postupová zkouška || AJ01002 Anglický jazyk II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course focuses on selected aspects of English syntax. The key topics of this course include: sentence structure, sentence elements, noun phrase and verb phrase, modality, negation, word order, cohesion and ellipsis, adverbial clauses, functional sentence perspective. The course will mostly be based on classroom discussions of text examples related to the course topics. The selection of samples will be based on examples appearing in the Student's English Grammar, with other samples taken from the additional course textbooks and online corpora of English.
Osnova
  • Summary of topics (this is not a week-by-week syllabus as a couple of seminars may be needed for some of the topics):
  • Introduction: On Syntax in general
  • 1. Grammars and grammarians; Prescriptive vs. descriptive grammar
  • 2. Sentence and sentence elements
  • 3. Noun phrase
  • 4. Verb phrase
  • 5. Broad modality
  • 6. Word order
  • 7. Negation; cohesion; pro-forms and ellipses
  • 8. Coordination and subordination; finite, nonfinite and verbless clauses
  • 9. Adverbial clauses; relative clauses
  • 10. Functional sentence perspective
  • 11. Generative and transformational grammar
  • 12. Text linguistics and pragmatics
Literatura
    povinná literatura
  • Glossary of Terms to the The Internet Grammar of English (http://www.ucl.ac.uk/internet-grammar/frames/consult.htm)
  • GREENBAUM, Sidney a Randolph QUIRK. A student's grammar of the English language. First published. Harlow: Longman, 1990, 490 stran. ISBN 0582059712. info
    doporučená literatura
  • Dušková, L. a kol.: Elektronická mluvnice současné angličtiny - Syntax, http://www.mluvniceanglictiny.cz/syntax
  • MILLER, Jim. An Introduction to English Syntax. 2. vyd. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2009, 224 s. ISBN 978-0-7486-3361-6. info
  • CARTER, Ronald a Michael MCCARTHY. Cambridge grammar of English :a comprehensive guide : spoken and written English grammar and usage. Cambridge: Cambridge University Press, 2006, x, 973 s. ISBN 0521674395. info
  • BIBER, Douglas, Susan CONRAD a Geoffrey N. LEECH. Longman student grammar of spoken and written English. First published. Harlow: Longman, 2002, vii, 487. ISBN 9780582237278. info
  • DUŠKOVÁ, Libuše. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 2. vyd. Praha: Academia, 1994, 673 s. ISBN 8020004866. info
  • CHALKER, Sylvia. A student's English grammar : workbook. First published. Harlow: Longman, 1992, 186 stran. ISBN 0582088194. info
Výukové metody
Seminar. Class discussions. Homework assignments. Prior reading for classes is required. Practical analysis of sample texts and language data.
Metody hodnocení
Instruction: seminar; active participation is necessary - discussion of issues based on independent reading. A written test at the end of the term. Credit (Z/N) pass score is 60 per cent, exam (ABCDEF) pass score is 70 per cent. Each unexcused absence will lower the final test score by one point.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
If deemed necessary, a link to the relevant www page in ELF LMS will be provided at the first seminar.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, podzim 2010, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015.