VH_81 Teorie zvukového záznamu

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Martin Mazánek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Lucie Homolová (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 19:10–20:45 N41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V přednáškách jsou studenti seznámeni s historíí zvukového záznamu, s jednotlivými články záznamových a reprodukčních řetězců v různých dobách a se současnými způsoby záznamu, snímání a reprodukce zvuku. Nejsou opomenuty ani předpokládané progresívní metody blízké budoucnosti.
Osnova
  • A) Historie záznamu zvuk
  • Thomas Alva Edison – fonograf
  • Emil Berliner - gramofon
  • 1. Gramofonová deska: vývoj gramofonové desky až po současnost, technologie výroby.
  • 2. Magnetický záznam: způsob a historie vývoje magnetického záznamu, magnetické dráty, pásky, kazety.
  • 3. Digitální záznam: compact disk - vznik a vývoj, ostatní záznamová média – MiniDisc, DAT, nové technologie – SACD, DVD-Audio ad. Rozdíly v kvalitě záznamu na jednotlivých médiích, technologie a princip vícekanálového záznamu, hudební normy a kompresní formáty-kodeky (Dolby Stereo, Dolby ProLogic, Dolby Digital, DTS, THX, MP3, Flac, MPC ad.).
  • 4. Záznam zvuku na filmovém pásu a filmové zvukové normy.
  • B) Hudební studio
  • 1. Analogové nahrávací technologie: mikrofony, mixážní pulty, vícestopé profesionální, magnetofony, další externí zařízení (audioprocesory), monitorovací reproduktory.
  • 2. Digitální nahrávací technologie a MIDI: digitální mixážní pult, MIDI, MIDI ovladače, samplery a tónové generátory, sequencery.
  • 3. Vybudování domácího nahrávacího studia: ukázkové tři projekty, jak vybudovat domácí nahrávací studio - zvukové karty, softwarová výbava.
  • C) Význam project studií pro vývoj hudební kultury
Literatura
  • MARTLAND, Peter. Recording History: The British Record Industry, 1888 - 1931.
  • RUMSEY, Francis. Sound and Recording. Focal Press; 6 edition, 2009
  • SENIOR, Mike. Mixing Secrets for the Small Studio
  • The recording engineer's handbook. Edited by Bobby Owsinski. 2nd ed. Boston, MA: Course Technology, 2009, xviii, 401. ISBN 159863867X. info
  • MORTON, David L. Sound recording : the life story of a technology. 1st pub. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2004, xiii, 215. ISBN 0801883989. info
  • ŠPELDA, Antonín. Hudební akustika : pro posluchače filosofických a pedagogických fakult a Akademií múzických umění. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 351 s. info
Výukové metody
Semináře, přednášky.
Metody hodnocení
Student musí při ústní zkoušce prokázat znalost přednesené látky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2003, jaro 2011, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2020.