UZPG41A87 Pedagogická praxe (pedagogika)

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
4 týdny. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Aleš Pavelka (cvičící)
Mgr. Michal Šimáně, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz navazuje na předmět Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky se zaměřením na učitelství pedagogiky na středních školách. Studenti absolvují praxi ve školském terénu. Praxe přitom sleduje tři základní cíle: Studenti se v rámci praxe seznámí s chodem instituce, v níž praktikují (základní dokumenty, vnitřní předpisy, materiální vybavení školy, apod.). Při násleších v hodinách zkušených pedagogů získají základní přehled o praxi výuky na daném typu školy. A konečně, hlavním cílem praxe jsou vlastní výstupy (výuka) studenta pod dohledem vedoucího učitele a následný rozbor takto vedené hodiny. Po ukončení praxí všech studentů je realizována komplexní reflexe praxe pod vedením vyučujícího na fakultě.
Osnova
  • Teoretická příprava praxe: Probíhá v rámci studia didaktiky pedagogiky, kdy jsou studenti připravováni na praxi prostřednictvím micro-teachingu, zpětnovazebních metod, sebereflexe a sebeevaluačních technik na svoje praktické výukové výstupy na středních školách. Příprava před vlastní praxí: Studenti se musejí zúčastnit workshopu se zkušenou učitelkou pedagogiky přímo na střední škole, kde jsou diskutovány nejenom otázky výuky pedagogiky na střední škole, ale také vedení praxe, náslechy, účast studentů na životě školy apod. Průběh praxe: Studenti absolvují praxi pod vedením zkušených učitelů pedagogiky. Praxe probíhá typicky na střední pedagogické škole, s níž má Masarykova univerzita uzavřenu smlouvu o vykonávání praxí studentů učitelských oborů. Studenti absolvují náslechy, přípravnou diskuzi s vedoucím učitelem před vlastním výstupem, po vlastní výuce vedoucí učitel hodnotí výstup studenta včetně doporučení na další zlepšení či rozvoj studenta a jeho výuky. Všem fázím praxe je v rámci možností přítomen didaktik oboru. Evaluační seminář po absolvované praxi: Studenti hodnotí spolu s didaktikem oboru praxi, zejména vlastní výuku a učení, ale také život dané školy, případně další zkušenosti načerpané během praxe.
Literatura
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Pedagogická praxe: funkce a význam hodnocení studenta. In Otázky hodnocení studentů na souvislých pedagogických praxích. První vydání. Brno: MSD. s.r.o. a PdF MU, 2006, s. 40-44. ISBN 80-86633-67-5. info
  • STŘELEC, Stanislav. Souvislá pedagogická praxe jako příležitost pro přípravu studentů na výchovné činnosti třídního učitele. In FILOVÁ,H.; HAVEL, J. (eds.) Otázky hodnocení studentů na souvislých pedagogických praxích. Brno: MSD a KPd PdF MU, 2006, s. 143-145. ISBN 80-86633-67-5. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Pedagogická praxe. Brno: MSD s.r.o., 2005, 128 s. Empirické studie, svazek 1. ISBN 80-86633-30-6. info
  • HAVEL, Jiří a Tomáš JANÍK. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. 2005. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004, s. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. info
  • ŠŤÁVA, Jan. Pedagogická praxe budoucích učitelů na PdF MU v Brně. Pedagogické spektrum. Bratislava, 2004, roč. 2004, 3/4, s. 58-62. ISSN 1335-5589. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Pedagogická praxe v kontextu pregraduální přípravy. In Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. první. Brno: Masarykova univerzita, 2004, s. 16-19. ISBN 80-210-3378-9. info
  • HAVEL, Jiří a Tomáš JANÍK. Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. 2004. info
  • VLČKOVÁ, Kateřina. Seminář Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Pedagogická orientace. Brno: ČPdS, 2004, -, č. 2, s. 113-114. ISSN 1211-4669. info
  • ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty :(alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 107 s. ISBN 80-7041-808-7. info
  • SVOBODOVÁ, Jana a Alena NELEŠOVSKÁ. Pedagogická praxe : praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro I. st. ZŠ. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 116 s. ISBN 8024401711. info
  • Pedagogická praxe :metodické pokyny. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2000, 140 s. ISBN 80-7082-659-2. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 66 s. ISBN 8070677937. info
  • Pedagogická praxe - praxeologie :[sborník příspěvků z konference o praxi na PedF UK v Praze dne 4.-5.11.1996]. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1997, 100 s. ISBN 80-86039-15-3. info
  • MRHAČ, Josef. Pedagogická praxe ve studiu učitelství I. stupně základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 187 s. URL info
  • KYSELKOVÁ, Vlasta. Pedagogická praxe na pedagogické škole k historii a současnému pojetí učebního předmětu v systému vzdělání učitelek mateřských škol. Edited by Lili Monatová. 1967, 99 s. info
Výukové metody
stáž
Metody hodnocení
Seminární projekt v písemné podobě; Prezentace v hodině; Písemná zpráva;
Informace učitele
Studenti absolvují praxi ve školském terénu. Studenti si vybírají školu, na níž budou realizovat praxi samostatně. Vyučující může pouze doporučit některé školy. Student musí nejpozději při nástupu na praxi předložit vedoucímu praxe příslušné formuláře (včetně úvodního dopisu pro ředitele školy), které musí být podepsané vyučujícím/garantem praxe z ÚPV FF MU. Nejpozději při ukončení praxe musí mít student vyplněné všechny formuláře, zejména Potvrzení o absolvování praxe a hodnocení studenta a Dohodu o provedení práce (DPP) uzavřenou s vedoucím praxe. Tuto dohodu obdrží u sekretářky ÚPV FF MU. Veškeré další informace (včetně formulářů) jsou k dispozici u vyučujícího předmětu. Praxe přitom sleduje tři základní cíle: 1. Studenti se v rámci praxe seznámí s chodem instituce, v níž realizují praxi (prostudují základní dokumenty, vnitřní předpisy, materiální vybavení školy, mohou se podílet na různých aktivitách školy apod.). 2. Náslechy v hodinách zkušených pedagogů: zde získají studenti základní přehled o reálné výuce na dané škole. 3. Vlastní výstupy (výuka) studenta pod dohledem vedoucího učitele a následný rozbor takto vedené hodiny s vedoucím učitelem. Praxi je možné absolvovat na škole, kde je pedagogika vyučována v rámci předmětu Základů společenských věd 4. Do praxe se započítává také čas přípravy na vlastní výuku, která může být realizována i mimo školu. Rozsah praxe 4 týdny představuje minimální délku praxe. Po dohodě s vedoucím praxe na příslušné škole (případně vedením školy) je možné plnit některé úkoly i po uplynutí této doby (např. dokončit vlastní výuku nebo náslechy). Výstupem praxe je splnění výše uvedených podmínek a zejména vyplněný formulář/protokol s hodnocením praxe, které provede vedoucí učitel. Na základě tohoto hodnocení vyučující předmětu zapíše nebo nezapíše studentovi zápočet. Uznávání absolvování praxe např. na jiném oboru apod. je vždy posuzováno individuálně. Za uznatelnou praxi může být považována pouze výuka pedagogiky na střední škole.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 4 týdny.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.