VIKBA07 Internet Tools

Faculty of Arts
Spring 2018
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jan Martinek (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Sabina Kubisová
Supplier department: Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Timetable
Fri 15:50–17:25 B2.13
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of the course students should be able to: define the main concept of student'research topics and define their information need
search, evaluate relevant information sources
know and use the main subject electronic information sources
know that they can examine the bibliography, footnotes, and references sections of sources they find to locate additional sources of information on their topic Main objectives can be summarized as follows: to understand and know kind of contemporary electronic information resources; to use, search in databases, digital libraries, OPACs, search engines
Syllabus
  • Internet: trends, unconventional perspectives and contexts, information literacy, research on the behavior of Internet users searching for information, advanced search techniques on the surface and deep web - Specialized library electronic information sources: overview, applications - Information retrieval techniques in electronic information resources: overall generalization
Literature
    recommended literature
  • CHACON, Scott. Pro Git. Praha: CZ.NIC, 2009, 263 s. ISBN 9788090424814. info
  • BERNERS-LEE, Timothy J. and Mark FISCHETTI. Weaving the Web : the past, present and future of the World Wide Web by its inventor. London: Texere, 2000, xi, 272. ISBN 1587990180. info
Teaching methods
Teaching methods: lectures and on-line participation.
Assessment methods (in Czech)
Předmět je hodnocen průběžně. Hodnocení je složeno z vzájemného hodnocení zpracovaných úkolů a splnění závěrečného testu. Každý týden je zadána četba a úkol, který se skládá z několika otázek. Studenti zpracují na základě četby úkoly a následně ohodnotí pěti jiným studentům jejich úkoly.

Průběžné hodnocení
Za každý úkol je možné získat až 3 body. Získané body se studentům započítají pouze za podmínky, že zhodnotí pěti dalším studentům jejich úkoly – tj. okomentují úkol na základě stanovených parametrů a za celkové zpracování udělí hodnocení v rozsahu 0–3 body.
Proti hodnocení je možné se odvolat do tří dnů po skončení hodnocení. Vyučující či pomocník mohou rozhodnout o oprávněnosti odvolání. Hodnocení je prováděno anonymně, ale po skončení lhůty pro odvolání je deanonymizováno.

Cyklus hodnocení
Cyklus hodnocení se skládá z období zpracování úkolu, které trvá alespoň týden, dalších pět dní probíhá hodnocení. Další tři dny je možné se ještě odvolat proti udělenému hodnocení.

Závěrečný test
Podmínkou splnění kurzu je zisk 65 % bodů v závěrečném testu. Za zisk nad 90 % získá student 3 body k celkovému hodnocení (celkové hodnocení tak může narůst až na 36 bodů).

Hodnotící stupnice
- (36-)33-31 bodů: A
- 30-27 bodů: B
- 26-24 bodů: C
- 23-21 bodů: D
- 20-17 bodů: E
- méně než 16 bodů: F
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
Teacher's information
http://blender.jan-martinek.com/course/6
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2018/VIKBA07