C8715 Didaktika chemie

Přírodovědecká fakulta
jaro 2004
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
prof. RNDr. Jaroslav Koča, DrSc. (přednášející)
Mgr. Zdeněk Kříž, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. RNDr. Jaroslav Koča, DrSc.
Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
Předpokládá se, že student absolvoval všechny základní chemické disciplíny (zejména chemii obecnou, fyzikální, organickou, anorganickou a biochemii) v rozsahu obvyklém pro studenty studia učitelství. Dále se předpokládá znalost základů obecné pedagogiky, didaktiky a psychologie. Tato kategorie znalostí však není pro absolvování kursu nezbytná.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se skládá ze dvou základních bloků-obecná didaktika chemie a speciální didaktika chemie. Obsahem první části je analýza obsahu učiva chemie a jeho struktury z hlediska systémového přístupu, matematické modely systémy učiva, algoritmické a heuristické učivo, myšlenkové, pojmotvorné a logické operace ve výuce chemie. Rozebírány jsou také formy a metody výuky chemie se zřetelem na metody diagnostické. Zvláštní pozornost je věnována didaktickým testům a technickým prostředkům ve výuce chemie, zejména počítačům. Pozornost je věnována také psychologickým aspektům, zejména tvořivosti. V části speciální jsou probírány didaktické postupy při výuce vybraných pasáží obecné, anorganické a organické chemie a biochemie na gymnáziu. K nim patří struktura atomu, periodická soustava prvků, chemická vazba, chemická energetika, rovnováha a kinetika, s- a p- prvky, obecná organická chemie, reakční mechanismy organických reakcí, základní třídy látek mající funkci v živých systémech.
Osnova
  • A Obecná didaktika P1 Předmět didaktiky chemie. Její postavení v systému věd a interdisciplinární charakter. Metody výzkumu v didaktice. Obsah učiva chemie. Systémový přístup k jeho analýze a jeho logická struktura. Pojmy systém, graf logické struktury učiva, mikrostruktury a makrostruktury učiva. P2 Analýza struktury učiva z hlediska poznávací činnosti žáka. Poznatky dominantní, odvozené a neodvozené. Učivo algoritmického a heuristického charakteru. Myšlenkové, pojmotvorné a logické operace ve výuce chemie. P3 Vyučovací technologie. Přehled forem a metod výuky chemie s příklady jejich aplikace. Didaktický test jako diagnostická a klasifikační metoda. Fáze tvorby a realizace testu. Základní číselné charakteristiky didaktického testu a jeho jednotlivých položek. P4 Pomůcky a technické prostředky ve výuce chemii. Úloha modelu ve výuce chemii.Videotechnika ve výuce chemii. Aplikace počítačů ve výuce chemii - současný stav, klasifikace, příklady. P5 Tvořivé řízení a rozhodování ve výuce chemii. Pedagogické klima a jeho tvorba. Plánování výuky, význam motivace ve výuce chemii. Psychologická charakteristika žáka, konvergentní a divergentní myšlení, tvořivost. B Speciální didaktika - logika a technologie výuky následujících kapitol ze středoškolské chemie se zaměřením na gymnázia. P6 Struktura atomu. Periodická soustava prvků P7 Chemická vazba, molekuly, krystaly P8 Kinetika chemické reakce P9 Chemická rovnováha, Energetika chemické reakce P10 Obecná organická chemie - úvod, izomerie, typy vzorců. Vazebné poměry atomu uhlíku v organických sloučeninách. Konformace, konfigurace, optická aktivita. Reakční mechanismus (polarita vazby, indukční a mezomerní efekt, ....). P11 Didaktika jedné třídy organických sloučenin. P12 Didaktika jednoho z biochemicky důležitých témat. P13 Didaktika jednoho z prvků hlavních skupin periodické soustavy.
Metody hodnocení
Kurs je kompozicí 14 dvouhodinových přednášek. Předmět je zakončen zkouškou složenou z části písemné a ústní. Písemná část je třicetiminutový test 30 otázek s výběrovými odpověďmi ze středoškolské chemie. Úspěšné zvládnutí testu je nutnou podmínkou k absolvování ústní zkoušky. Při ní student obdrží po jedné otázce z obecné a speciální didaktiky.
Informace učitele
http://www.chemi.muni.cz/~jkoca/#TEACHING MATERIAL
Požadavky znalostí u zkoušky jsou podstatně širší než je odpřednášené učivo (viz podrobné požadavky uvedené na http://www.chemi.muni.cz/~jkoca/material/did_syl.html). Grafický materiál k přednášce je k dispozici na adrese http://www.chemi.muni.cz/~jkoca/). Smyslem kursu je na vybraných kapitolách ukázat vztah pedagogicko-psychologického a oborového zázemí při výuce chemie. Student by měl u zkoušky prokázat dobrou orientaci ve středoškolské chemii v rozsahu vybraných učebnic. Taktéž má prokázat znalost souvislostí a hierarchických úrovní obtížnosti a důležitosti jednotlivých pojmů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.