XS060 General and alternative didactics

Faculty of Science
Spring 2008 - for the purpose of the accreditation
Extent and Intensity
1/1. 1 credit(s) (fasci plus compl plus > 4). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Gabriela Ducháčková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 31 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Kurz poskytuje přehled o základních problémech přípravy, realizace a řízení vyučování. Nejprve budou studenti seznámeni s otázkami a problémy přípravy vyučování: stanovení cílů výuky, výběr učiva, volba vyučovacích metod a didaktických prostředků. Dále se budeme zabývat realizací vyučování, tedy zejména řízením výuky: stanovení pravidel, pozitivní motivace žáků, ne/kázeň, řešení konfliktů. Diskutováno bude i téma hodnocení, a to nejen žáků, ale i učitelů a zejména rozvoj jejich sebekritické reflexe. Předpokládá se aktivní zapojení studentů v seminářích, formulace vlastních názorů na řešení výchovně-vzdělávacích situací.
Syllabus (in Czech)
  • Didaktika: vymezení, předmět, struktura, obecná a školní, předmětové, různá pojetí; Kurikulum: vymezení, druhy kurikula, kurikulární reforma, Základní kurikulární dokumenty, zejména standardy a vzdělávací programy;Výukové metody: Hromadná výuka; výklad, vysvětlení, přednáška, popis;Didaktické cíle: klasifikace, formulace, práce s cíli ve výuce, kompetence podle RVP; Výukové metody: Rozvoj komunikačních dovedností; dialog, kladení otázek, diskuse;Teorie vzdělávání;Učivo: struktura, analýza učiva, učební úlohy; Výukové metody: Aktivizace ve výuce; didaktické hry, simulace, zážitkové a sebepoznávací aktivity; Didaktické principy/zásady,struktura učiva, učebnice, Učební pomůcky a moderní média; Výukové metody: Samostatná práce; projekty, kompozice, samostudium, domácí úkoly;Fáze výuky, vyučovací hodina;Učitel a žák jako činitelé výuky, Komunikace ve vyučování;Výukové metody: Kooperativní dovednosti; skupinová práce, skupinové projekty, laboratorní a jiné (pracovní, výtvarné…) činnosti;Příprava na výuku, Analýza vyučovací hodiny, interpretace a hodnocení, závěry a opatření; Výukové metody: Rozvoj myšlení; semináře, problémové úlohy, metody objevování a řízeného objevování;Didaktické prostředky: tradiční a moderní; Vedení a řízení třídy; klima ve třídě, rušivé chování ve vyučování a jeho řešení; Výukové metody: Získávání dovedností a zkušeností; návštěvy, exkurze, laboratorní práce, pracovní činnosti;Výukové metody: Názorná výuka; demonstrace, projekce, mentální mapy, pozorování;Metody a formy výuky: základní klasifikace, charakteristiky jednotlivých metod;Hodnocení, klasifikace a zkoušení žáků, reflexe a evaluace práce učitele; Výukové metody: Rozvoj tvořivosti; problémové úlohy, grafické a výtvarné činnosti; Výukové metody: Individualizovaná výuka, diferenciace učebních úloh do několika úrovní náročnosti a podle specifických potřeb jedince.
Literature
  • www.rvp.cz
  • www.skolaonline.cz
  • http://www.modernivyucovani.cz/
  • www.ceskaskola.cz
  • www.ceskaskola.cz
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK and Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK and Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. 2. vyd. Praha: Portál, 2002, 380 s. ISBN 80-7178-681-0. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
  • FILOVÁ, Hana, Josef MAŇÁK, Jiří STRACH, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA and Vlastimil ŠVEC. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 95 s. ISBN 8021027983. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
  • SILBERMAN, Mel and Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování :osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Oldřich ŠIMONÍK and Hana FILOVÁ. Praktikum didaktických dovedností (Practical classes of pedagogical skills). 1. vyd. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996, 90 pp. Učební texty 1. ISBN 80-210-1365-6. info
  • MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • MAŇÁK, Josef. Profesionální praktika z pedagogiky. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 131 s. ISBN 8021004711. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1990, 111 s. ISBN 8021002107. info
Assessment methods (in Czech)
Zkouška probíhá písemnou formou. Pokud studenti zvolí prezenční variantu výuky, musí se zúčastnit minimálně 50 % přednášek a zpracovat skupinovou práci. Při distanční variantě výuky nebo nespnění skupinové práce vypracuje student náhradní seminární práci, kterou předem projedná s vyučujícím a odevzdá ji nejpozději týden před písemnou zkouškou. Všechny části vyučující ohodnotí body, celkem mohou získat maximálně 13 bodů. Do 14. 5. je možné vypracovat bonusové úkoly a získat za ně body. Skupinová práce: ve skupině po 10 lidech studenti vypracují téma (bližší info- organizační materiály ve studijních materiálech předmětu v ISu)a prezentujte ho před studenty (na cca 45 min.). Součástí prezentace bude teoretická i praktická část (ukázka výuky na tématu pro SŠ) a zpracování tématu písemně (odavzdávárna v ISu). Témata pro bonusové úkoly najdete v ISu (organizační materiály ve studijních materiálech předmětu) Podrobnější informace o požadavcích k ukončení výuky je možné nalézt v ISu- studijní materiály předmětu- organizační materiály.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2011 - only for the accreditation, Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, spring 2012 - acreditation, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024, Spring 2025.