Integrovaný záchranný systém (IZS), požární ochrana


Obsah

  • Integrovaný záchranný systém – úvod, základní, běžně používané pojmy
  • Systém varování
  • Požární ochrana

Integrovaný záchranný systém (IZS)


Cíl výuky

Seznámit žáky a studenty se záchranným systémem v ČR, úlohou státu při ochraně životů a zdraví obyvatel, majetku a životního prostředí při vzniku mimořádné události a seznámit žáky a studenty se signály sirén v systému varování obyvatelstva a jak správně reagovat na varovný signál.

Doporučený obsah

  • Objasnit smysl IZS
  • Dělení jednotlivých složek IZS na základní a ostatní složky IZS
  • Objasnit jejich úkoly, systém velení (dle typu události)

Příklady otázek a úkolů

„Které subjekty patří mezi základní a které mezi ostatní složky IZS?“


Systém varování


Doporučený Obsah

  • typy mimořádných událostí
  • příklady reakcí obyvatelstva na jejich vznik (únik nebezpečné látky do životního prostředí, povodeň, radiační havárie, požár velkého rozsahu, …)
  • možnosti improvizovaného ukrytí
  • způsoby získání dalších informací
  • evakuace (plošná, objektová)

Příklady otázek a úkolů

  • „Jaké typy mimořádných událostí mohou vzniknout ve vašem okolí (zdroje)?“
  • „Jaké znáte signály sirény?“
  • „Jak se zachováte v případě zaznění varovného signálu sirény?“
  • „Jak získáte další informace o mimořádné události?“

Požární ochrana


Cíl výuky

Seznámit žáky a studenty s požární ochranou, konkrétně s jednoduchými hasicími prostředky a jejich použitím, požární prevencí. Názornými příklady pak vést žáky a studenty k logickému postupu při vzniku požáru, zejména do příjezdu hasičů.

Doporučený Obsah

  • jednotky požární ochrany
  • hasicí přístroje (druhy hasicích přístrojů dle množství hasiva a dle druhu hasiva)
  • třídy požárů – piktogramy na hasicích přístrojích
  • rekapitulace, přehled vhodných a nevhodných hasicích přístrojů pro hašení dané látky (tabulka)
  • požární prevence – co mohu udělat pro svoji bezpečnost, bezpečnost domácnosti
  • jak se zachovat v případě vzniku požáru – modelové situace
  • praktická ukázka použití PHP

Doporučení pro výuku

Doporučujeme k výuce připravit hasicí přístroje, které jsou použity ve škole a cvičné hasicí přístroje na praktickou ukázku.

Příklady otázek a úkolů

  • „Vyjmenujte jeden vhodný a jeden nevhodný hasicí přístroj pro hašení dané třídy požáru.“
  • „Jak se zachováte, vznikne-li požár v bytě, ve kterém jste sami s mladším sourozencem?“
  • „Poznáte únikovou cestu?“

Studijní materiály

Prezentace v češtině

Prezentace ve formátu PPT (MS PowerPoint) Prezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat)

Procvičovací otázky

Spustit interaktivní test v IS MU
Doporučujeme: Pokud pro přístup k interaktivním testům využijete svůj účet v Informačním systému Masarykovy univerzity, můžete se v budoucnu vrátit ke svým odpovědím.


Mgr. Zdeňka Kubíková, Bc. Barbora Zuchová a kolektiv |
Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity |
Návrat na úvodní stránku webu, nahoru |
Stránky Fakulty sportovních studií MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU, 2008
| Stránky střediska na Elportále