MarketingovMarketingováá strategie rozvojestrategie rozvoje CR v regionu JesenCR v regionu Jesenííkyky XIXIIII. MezinI. Mezináárodnrodníí kolokvium o regionkolokvium o regionáálnlníích vch věěddáách,ch, BoBořřeticeetice Mgr. TaMgr. Taťťáána Karna Karááskovskováá ObchodnObchodněě podnikatelskpodnikatelskáá fakulta vfakulta v KarvinKarvinéé SlezskSlezskáá univerzita vuniverzita v OpavOpavěě CCííle ple přřííspspěěvku:vku: -- na bázi Marketingové strategie rozvoje CR se v Moravskoslezském kraji pro léta 2009 – 2013 se zaměřit na rozvoj CR v regionu Jeseníky. - zmapovat strukturu destinačního managementu v regionu, - na základě analýzy MSK zmapovat předpoklady rozvoje turistické oblasti, - určit aplikaci marketingu a propagace regionu, - vytýčit realizační přepoklady cestovního ruchu v destinaci Regionální rozvoj koordinuje a podporuje aktivity na základě zákona č. 248/2000 Sb. – o podpoře regionálního rozvoje. HlavnHlavníí východiska strategievýchodiska strategie regionregionáálnlníí politikypolitiky MoravskoslezskMoravskoslezskéého krajeho kraje Cílem strategie – dosažení vyváženého rozvoje územního obvodu Moravskoslezského kraje → v rámci ČR vytvořit rovné postavení mezi ostatními kraji ČR ChrChráánněěnnáá krajinnkrajinnáá oblast Jesenoblast Jesenííkyky - vyhlášena v r. 1969 - rozloha 740 m² - nejvyšší vrchol Praděd 1492 m - území je z 80% tvořeno druhotnými smrčinami a bučinami s mozaikově zachovalými zbytky přírodních lesů - nejcennější jsou 4 národní přírodní rezervace: Praděd, Šerák-Keprník, Rejvíz, Rašeliniště Skřítek - 18 přírodních rezervací - 6 přírodních památek Region Jeseníky je z historického hlediska nutné vnímat jako 2 celky, dělené přirozenou hranicí horských hřbetů. Jižní část- odpovídá okresu Šumperk, severní část okresu Jeseník. Tyto části se od od sebe výrazně odlišovaly kulturním vývojem již v době pravěké. V době historické po ustavení hranic středověkých zemí bylo Šumpersko součástí Moravy a Jesenicko náleželo Slezsku. TeoretickTeoretickáá východiskavýchodiska Pro výklad podstaty odborného zaměření, metodiky a analýzu jejího využití v praxi je nezbytná definice některých odborných pojmů: Značka (brand) – pochází ze starého norského nebo germánského výrazu „pálit“, v tomto případě je jejím smyslem odlišit služby od ostatní nabídky konkurence. Brand image – souhrn názorů a postojů zákazníků vůči značce. Brand identity – soubor atributů, základních slovních či emocionálních vyjádření, které se se značkou pojí v mysli spotřebitelů. ZmZměěny vny v brandbrand managementumanagementu Do roku 2005 -vnímala odborná veřejnost značku destinace jako prvek rozvoje regionu Od roku 2005 - přechod od značky destinace ke značce lokality - regionu, města.. Pro značky regionu jsou následující klíčové skupiny entit ( tj. jsoucna, nebo něco, co existuje), vůči kterým je značka komunikována: - vůči obyvatelům regionu, - vůči firmám v regionu, - vůči investorům, - vůči návštěvníkům regionu, - vůči pamětihodnostem Se značkou úzce souvisí také image. To zpravidla vyjadřuje záměrně vytvořený obraz určité firmy, zboží, oblasti , s cílem zvýraznit některé aspekty a zdůraznit celkový výsledný dojem. Image regionu je definováno jako souhrn očekávání, myšlenek a dojmů, které mají účastníci trhu o určitém místu, regionu, zemi. (soustřeďuje v sobě jak racionální část – očekávání , tak emociální pocit). Vytvářejí se emoce, vyvolané pobýváním v této oblasti a hodnoty s tím spojené, explicitní reprezentace, postoje a názory návštěvníků. Důležité je to, že část entity je explicitní a část je implicitní, tedy nepoznaná a dále bude rozvíjena. o Jeseníky sdružení CR – působnost od roku 1999, v roce 2004 získává status Destinačního managementu . o Euroregion Praděd – sídlo sekretariátu se nachází ve Vrbně pod Pradědem. o Město Bruntál – propagace, rozvoj infrastruktury cestovního ruchu , 3. Subjekty a p3. Subjekty a půůsobnosti vsobnosti v turistickturistickéé oblasti Jesenoblasti Jesenííkyky o Město Krnov – propagace, rozvoj infrastruktury CR o Sdružení obcí Rýmařovska – propagační tiskoviny, správa internetové prezentace a rozvoj infrastruktury o „Jeseníky přes hranici „ - neformální sdružení měst a obcí → o hlavním cílem partnerství subjektů v Jeseníkách napříč Olomouckým a Moravskoslezským krajem je trvale udržitelný rozvoj Jeseníků. 4. Destina4. Destinaččnníí managementmanagement o Euroregion Praděd → v současné době spolupracujespolupracuje s městy Krnov, Bruntál, Vrbno p. Pradědem a v Nízkém Jeseníku. o Euroregion Praděd – do budoucna bude zastzastřřeeššovatovat management turistické oblasti Jeseníky v Moravskoslezském kraji. ↓↓ - připravuje se spolupráce s Olomouckým krajem ( Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu) → na bázi mezikrajské kooperace Turistická oblast Jeseníky Silné stránky Slabé stránky Krásná krajina a hory Hranice kraje narušují přirozené turistické oblasti Jeseníky Možnosti pro cykloturistiku a pěší turistiku Chybějící systém managementu destinace v turistické oblasti Jeseníky Možnosti poznávací turistiky Pouze 19 hotelů*** a 3 hotely** ** Možnosti pro lyžování Hory jako bariéra dopravní dostupnosti Možnosti relaxace a wellnes Absence produktových balíčků Přeshraniční turistika Absence zážitkové turistiky Lázeňství Malé spektrum možností v oblasti ostatních sportů Pamětihodnosti a historické památky Absence animačních programů (v hotelů…..) Bohaté historické zdroje, kvalitní turistické značení Nedostatečná infrastruktura Chybí provázanost produktů s ubytovacími zařízeními a lyžařskými centry Absence turistických možností v oblastech Slezská Harta a Osoblažsko PPřřííleležžitostiitosti ____________________________________________________________________________________________________________________________________________ __ • Rozvoj úzkorozchodné železnice Třemešná-Osoblaha • Relexace s wellness jako klíčový doplňkový segment v letní i zimní sezóně • Rozvoj venkovské turistiky a hippoturistiky (jízdárny, stezky na projížďky) • Vazba hippoturisiky a Priessnitzových procedur pohybových orgánů • Blízkost Polska • Rozvoj oblastí Slezská Harta a Osoblažsko - rozvoj vodních sportů • Zájem investorů a některé oblasti • Napojení na Jeseníky – SCR, coby společnosti destinačního managementu na straně Olomouckého kraje • Využití příhraničních vztahů v produktových balíčcích Hrozby ______________________________________________________________________ _ • Omezení zasněžování lyžařských areálů ve vyšších polohách • Chybějící možnosti v zimní sezóně mimo lyžování • Stárnutí infrastruktury pro lyžování • Omezení CR související s ochranou přírody • Chátrající lázně Jánské Koupele • Nevyužití potenciálu spolupráce přes hranice v rámci euroregionu a z pozice SMK 6. Aplikace marketingu a propagace6. Aplikace marketingu a propagace Vůči domácímu klientu: o Aktivní vyžití (cykloturistika, pěší turistika, lyžování, hippoturistika apod.) o Poznávání, kultura, lázeňství o Firemní klientela (podmínky pro incentivu a kongresovou turistiku) o Zážitky o Nákupy jako doplňková aktivita o Vzdělávací stránku aktivit zaměřit na dětské návštěvníky o Historické dědictví (Priessnitzovy Lázně) Vůči zahraniční klientele: o Atraktivity v oblasti poznávání (světoznámé osobnosti, významné památky) o Aktivní dovolená a současně relaxace (cykloturistika, lázeňství) o Kvalitní vyžití v oblasti zábavy a kultury (kulturní akce) o Vzdělávací zaměření všech aktivit o Historické písemné dědictví původního obyvatelstva Komunikací řešit následující trendy: o Produkty teritoriálního marketingu (Země Děda Praděda...) o Využití corporate design manuálu a značek kraje o Zavedení prodeje produktů a produktových balíčků na internetu (včetně CK) o Zavedení komunikace přes internet (interaktivní ankety..) o Vytvoření balíčku v cestovním ruchu včetně ubytování 7. Realiza7. Realizaččnníí ppřředpokladyedpoklady cestovncestovníího ruchuho ruchu • Vybudovat na opatřeních, vedoucích ke zlepšení dopravní dostupnosti a konkrétních atraktivitách a službách cestovního ruchu – tedy na realizačních předpokladech. • Velikou a perspektivní výhodou v tomto ohledu jsou operační programy, které mají pro období 2007 – 2013 určeny pro rozvoj cestovního ruchu alokace financí Moravskoslezského kraje a také díky financím pocházejícím z Evropské unie. VV turistickturistickéé oblasti Jesenoblasti Jesenííky se jednky se jednáá o tytoo tyto operaoperaččnníí programy:programy: o Rekonstrukce silnic (nebo podpora rekonstrukce) – především těch, které směřují k atraktivitám cestovního ruchu, o Další rozvoj infrastruktury pro cykloturistku, především výstavba nových stezek, o Rozvoj pěších turistických tras a doprovodné infrastruktury. o Další rozvoj aktivit poznávací turistiky – Úzkorozchodná železnice Třemešná – Osoblaha, o Výstavba a rekonstrukce infrastruktury v lyžařských areálech včetně doplnění možností pro letní sezónu, lobby za zasněžování v CHKO, údržba běžkařských tras, o Další rozvoj možností lázeňství, relaxací a wellness (výstavba nových aquaparků, wellness a relaxačních center apod.) včetně ubytovacích kapacit v lázních. o Rozvoj hippoturistiky a venkovské turistiky. o Rozvoj oblasti Slezská Harta, Osoblažsko a lokality Janské Koupele. o Podpora zájmů investorů. o Rozvoj kulturních zařízení a akcí. o Výstavba a rekonstrukce ubytovacích zařízení penzion a hotel*** a více. o Rozvoj možností pro aktivní pobyt (sportovní areály, vodáctví, adrenalin apod.). o Rozvoj zážitkové turistiky. 8. Doporu8. Doporuččeneníí pro dalpro dalšíší rozvojrozvoj →→ napojení TO Jeseníky na společnosti destinačního managementu Olomouckého a Zlínského kraje → spolupráce TO Jeseníky s institucí Moravskoslezský klastr CR KLACR, o.s., → zahájit vyjednávací aktivity s přeshraničními sdruženími a subjekty na straně Polska → vytvoření konkrétního akčního plánu pro tento region Děkuji za pozornost