Studentská 95 532 10 PARDUBICE www.uni-pardubice.cz VNITŘNÍ TURISMUS V ČR V MEZIREGIONÁLNÍM SROVNÁNÍ A JEHO ROZVOJ IVANA KRAFTOVÁ * HANA GABRIELOVÁ UNIVERZITA PARDUBICE * FAKULTA EKONOMICKO-SPRÁVNÍ XIV. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Bořetice * 22.-24.6.2011 Pozice turismu v ekonomice světa • WTCC – 4. odvětví s nejvyššími příjmy (A, CH+Po, Pa) • Podřízenost hospodářským cyklům (nejen) • Kontinentální posuny Turismus v EU Strategické dokumenty EU – Lisabonská strategie – „Vstříc silnějšímu partnerství pro evropský cestovní ruch“ (EP, 2007) – Evropa, světová jednička v turistických destinacích – nový politický rámec pro turismus v Evropě (EK, 2010) • Přímé a nepřímé dopady - obecně – Zaměstnanost (nepřímá = 5*přímá) – HDP vč. platební bilance, daní a poplatků – MSP – Investice do infrastruktury (technické i služeb) Produktivita turismu ve vybraných zemích EU tp = thdp/tzam Turismus a HPH v ČR 2004-2009 • Podíl turismu na HPH 3,3 2,7 % • Meziroční růst produkce celkem 1,10 0, 91 • Meziroční růstu produkce turismu 1,07 0,95 Vnitřní turismus v českých regionech Poptávka hledá • optimální kombinaci faktorů • maximalizaci užitku, resp. spotřebitelského přebytku Nabídka disponuje faktory • ovlivnitelnými • omezeně ovlivnitelnými • neovlivnitelnými = aktivní + domácí, tj. odehrávající se v lokalitách regionu Struktura výdajů za produkty VCR Vývoj návštěvníků VCR v ČR Podle WTO jsou největšími „spenders“: 1. Německo 2. USA 3. Velká Británie 4. Japonsko 5. Francie … 10. Rusko …v první „25“ je 6 (!) asijských zemí Meziregionální srovnání vstupních parametrů Meziregionální srovnání výstupních parametrů Vlivy a trendy vnitřního CR VLIVY → demografický vývoj – stárnutí populace → měnící se životní styl (individualizace, aktivita, zájmy odrážející vyšší vzdělání) → akcent na zdraví, životní prostředí, bezpečí →ICT + dopravní podmínky (1)(1) TRENDY MSP+ management regionů (VS, MAS) + vláda ČR +EU: →rozvíjet a nebránit rozvoji →stimulace inovací →„Evropská značka Destinace Česká republika – jednička v srdci Evropy → „čitelnost“ značek regionů ÚKOL: V RÁMCI GLOBÁLNÍHO SJEDNOCOVÁNÍ PODMÍNEK TURISMU UCHOVAT SI REGIONÁLNÍ JEDINEČNOST