Technická univerzita v Liberci Šárka LaboutkováŠárka LaboutkováŠárka LaboutkováŠárka Laboutková Pavla BednářováPavla BednářováPavla BednářováPavla Bednářová 1. Cíl prezentace – stanovení hypotézy 2. Teoretické souvislosti 3. Regionální disparity a jejich měření 4. Index decentralizace Technická univerzita v Liberci 4. Index decentralizace 5. Empirická analýza vzájemného vztahu 6. Závěry Cílem je najít, kvantifikovat a vyhodnotit vzájemný vztah mezi decentralizací a regionálními nerovnostmi v ekonomice Technická univerzita v Liberci Stanovená hypotéza: v zemích s vysokým stupněm fiskální a politické decentralizace budou menší regionální disparity Dosavadní výzkumy nedosáhly jednoznačné shody Většina autorů se zabývá zejména fiskální decentralizací x obtížná kvantifikace politické decentralizace Národní nikoli regionální zdroje Technická univerzita v Liberci Národní nikoli regionální zdroje Kohezní politika není synonymem redistribuční politiky, ale politikou rozvoje Decentralizace je soubor kvantitativních a kvalitativních faktorů, které se vzájemně doplňují Indikátor rozptylu (disperze) regionálního HDP/obyv. zveřejňuje EUROSTAT od roku 2007 n D = 100 1 ∑ │(yi – Y)│(pi/P) Y i=1 D představuje sumu absolutních rozdílů mezi Technická univerzita v Liberci D představuje sumu absolutních rozdílů mezi regionálními a celonárodním HDP na obyvatele, měřen v běžných tržních cenách a vážen regionálními podíly obyvatel na celkové populaci (v %) Technická univerzita v Liberci HDP/HDP/obyvobyv. (PPS); nejvýkonnější a nejméně výkonný region. (PPS); nejvýkonnější a nejméně výkonný region NUTS2, 2008 (v % průměru EUNUTS2, 2008 (v % průměru EU--27, EU27, EU--27 = 100)27 = 100) EUROSTAT, 2011. GDP at regional level. Empirický výzkum společnosti The Assembly of European Regions (AER) – 270 regionů ze 33 zemí a 16 mezinárodních organizací a ekonomického institutu BAK BASEL (2009) Analýzy porovnává všechny veřejné pravomoci Technická univerzita v Liberci Analýzy porovnává všechny veřejné pravomoci (resp. regulační moc) v zemi – celkem 185 pozorovatelných aspektů Čím více kompetencí regiony a municipality mají, tím více jsou tyto země považovány za státy s větší decentralizací Index decentralizace Agregáty Subindex Ukazatel Index decentralizace Decentralizace v rozhodování (60) Administrativní decentralizace (12) EU (2) Zaměstnanci (10) Funkční decentralizace (25) Rozhodovací moc (16.8) Implementační moc (6.3) Území (1.9) Politická decentralizace (20) Národní parlament (3) Politické vztahy (11) Regionální ústava (1) Regionální vláda (4) Politická distribuce moci (1) Počet úrovní (1) Technická univerzita v Liberci Index decentralizace (100) Vertikální decentralizace (3) Prvky úrovně (1) Hierarchická struktura (0.5) Zbytková autonomie (0.5) Finanční decentralizace (40) Finanční decentralizace (40) Vyrovnávací systém (1.4) Stimuly (6) Zdaňovací pravomoc (5.6) Zadlužení (2) Příjmy (10) Výdaje (6) Veřejná spotřeba (4) Finanční rovnováha (2) Finanční vyrovnání (3) Vzájemný vztah je prokazován na vzorku 22 evropských zemí EU Existuje zde statisticky významná souvislost mezi decentralizací a regionální nerovnoměrností Vzájemný lineární vztah je vyjádřen rovnicí: Index decentralizace (2009) = 0,592001 Technická univerzita v Liberci Index decentralizace (2009) = 0,592001 - 0,576236*Koeficient disperse (2009) 1% zvýšení indexu decentralizace bude spojeno se snížením regionální disparity měřené indexem rozptylu regionálního HDP/obyv. o 0,5762 procentního bodu NLD AUT DNK FIN DEU IRL ESP SWE HRV POL ITA FRAPRT GRC BEL GBR CZE EU-27 ROM SVK HUN 40% 50% 60% 70% Indexdecentralizace NLD AUT DNK FIN DEU IRL ESP SWE HRV POL ITA FRAPRT GRC BEL GBR CZE EU-27 ROM SVK HUN 40% 50% 60% 70% Indexdecentralizace Technická univerzita v Liberci EC (2011) a AER (2009) Vztah indexů decentralizace a regionální nerovnostiVztah indexů decentralizace a regionální nerovnosti GRC BGR 20% 30% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% Koeficient disperse GRC BGR 20% 30% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% Koeficient disperse Byla potvrzena hypotéza pozitivního vlivu decentralizace na vývoj regionálních disparit Decentralizace zvyšuje efektivnost veřejného sektoru, Technická univerzita v Liberci Decentralizace zvyšuje efektivnost veřejného sektoru, stimuluje regionální rozvoj a podporuje dlouhodobý hospodářský růst Negativními dopady decentralizace jsou její dodatečné náklady a dosahování nižších úspor z rozsahu při poskytování veřejných statků Děkujeme za pozornostDěkujeme za pozornost Technická univerzita v Liberci Děkujeme za pozornostDěkujeme za pozornost