Stanislav Kraft Katedra geografie PF JU v Českých Budějovicích Nodální dopravní regiony v Jihočeském kraji: implikace pro regionální dopravní politiku Centre for Analysis of Regional Systems Obsah příspěvku  Nodální regiony a problematika jejich vymezování  Metodické poznámky  Vymezení nodálních dopravních regionů v Jihočeském kraji  Implikace dopravních regionů pro regionální dopravní politiku Koncept nodálního regionu  Jeden z nejvíce využívaných konceptů při systematickém studiu funkčních vztahů v území  Vychází z heterogenity geografického prostoru –vznik různě velkých a prostorově diferencovaných interakcí  Interakce mezi jádrem regionu (centrum socioekonomických aktivit = zpravidla města) a jeho funkčně integrovaným zázemím  Intenzita interakcí se určuje na základě regionálních procesů (dojížďka za prací, migrace, dojíždka do škol, dojížďka za službami apod.) nebo pomocí modelů prostorových interakcí  Při vymezování se používají induktivní nebo deduktivní (obvyklejší) regionalizační postupy  Zásadní otázkou je stále kvalita a dostupnost vztahových ukazatelů – nejfrekventovanější jsou studie založené na ukazatelích dojížďky za prací (Hampl et al. 1987; Hampl 2005; Bezák 2000; Sýkora, Mulíček 2009; Halás et al. 2009 apod.) Nodální regiony vymezené na základě dojížďkových vazeb  Dominance studií založených na dojížďce za prací – klíčový regionální proces s velkou vypovídací schopností  Časté kritiky týkající se relevance a přeceňování významu dojížďky za prací (například Andersen 2002; Sohn 2005) Výhody: • Jeden z nejvýznamnějších každodenních a periodických procesů • Relativně kvalitní datová základna • Vhodná pro vymezování zázemí jednotlivých center i pro jejich vlastní hierarchizaci • Územně velmi přesné informace Nevýhody: • Malá frekvence zjišťování údajů (v rámci SLDB) • Každodenní dojížďky za prací se účastnila v roce 2001 se účastnila cca 1/3 ekonomicky aktivních osob • Jaký je podíl pracovních cest na všech regionálních pohybech obyvatel??? Role dopravních vazeb při vymezování nodálních regionů  Unikátní povaha dopravních vazeb (dojížďkové vazby, obchodní vazby, dojížďka za službami, rekreační vazby apod.) – nositelé komplexních socioekonomických vazeb v území  Dopravní vazby slouží jako klíčové indikátory regionální působnosti jednotlivých center a mohou být tak zároveň používány pro vymezování nodálních regionů s minimálně obdobnou vypovídací schopností jako regiony dojížďkové  Nodální regiony byly na základě dopravních vazeb vymezovány již od 30. let 20. století, nejvýznamnější období 50. – 70. léta  Hlavní nevýhody: absence vhodných datových zdrojů Metodické poznámky  Vymezení nodálních dopravních regionů inspirováno přístupy Hůrského (1978) – metoda sedlových bodů  Induktivní postup regionalizace  Respektování charakteru dat z Celostátního sčítání dopravy(2010)  4 kroky: 1. Identifikace sedel silniční sítě 2. Identifikace upínacích bodů (hranice jednotlivých regionů) 3. Propojení sousedních upínacích bodů 4. Identifikace center dopravních regionů Implikace pro regionální dopravní politiku  Vymezené dopravní regiony odrážejí významné vazby mezi centry osídlení a jejich (dopravním) zázemím  Odrážejí podstatné rysy poptávky po osobní dopravě  Hlavní implikace:  změna administrativního uspořádání Jihočeského kraje (Netolicko, Trhovosvinensko), autonomní oblasti (Volary, Vyšší Brod)  plánování dopravní obslužnosti veřejnou hromadnou dopravou (zajištění „přirozených“ dopravních vazeb mezi centry a jejich zázemím)  Podklad pro tvorbu a koncepci v současné době připravovaného integrovaného dopravního systému RNDr. Stanislav Kraft, Ph.D. Katedra geografie PF JU v Českých Budějovicích Jeronýmova 10, 371 15 České Budějovice E-mail: kraft@pf.jcu.cz www.cenars.upol.cz Děkuji za pozornost