LIDSKÉ ZDROJE A EFEKTIVNOST FUNGOVÁNÍ VEŘEJNÉ SPRÁVY L.Měrtlová – Z.Dostálová ÚVOD  Společnosti zaměřené na poskytování služeb, zejména služeb náročných na znalostech začaly dosahovat vyšších zisků, vyšší tržní hodnoty než společnosti v tradičních výrobních odvětvích ekonomiky.  Začaly převažovat investice do nehmotných aktiv, jako je výzkum a vývoj, vzdělávání a rozvoj zaměstnanců, vytváření odpovídající podnikové kultury a výrazná orientace na zákazníka z pohledu maximálního uspokojování jeho potřeb při prodeji, poskytování služeb a následného servisu. NEHMOTNÁ AKTIVA  V 90. letech minulého století se začaly i v Evropě realizovat vědecká symposia, která by definovala pojmy z oblasti nehmotných aktiv a dokázala stanovit metodiky měření jejich úrovně.  Mezinárodní symposium v Amsterodamu, které bylo pořádáno OECD v roce 1999, mělo navrhnout mezinárodní směrnice pro měření a vykazování intelektuálního kapitálu. PROJEKT MERITUM 2002  Jednotné klasifikační schéma pro nehmotná aktiva,  Zdokumentovat systémy řízení a kontroly společností za účelem identifikace běžné evropské praxe v měření nehmotných aktiv,  Zhodnotit význam nehmotných aktiv pro fungování kapitálových trhů prostřednictvím analýzy tržních dat,  Vytvořit směrnice pro měření a vykazování nehmotných aktiv. MARKET VALUE SCHEME LIDSKÝ KAPITÁL  Znalosti, které jsou v myslích zaměstnanců a opouštějí podnik společně s lidmi, kteří z organizace odcházejí.  Lidé si ho odnášejí i při každodenním odchodu ze zaměstnání.  Kreativita pracovníků, zkušenosti a dovednosti, schopnost týmové práce, motivace, loajalita, ochota učit se, spokojenost. STRUKTURÁLNÍ KAPITÁL  Procesy, postupy, systémy, databáze, podniková kultura.  Využívání IT technologií, existence řídícího centra a jeho metody řízení, schopnost organizace učit se, vlastnictví práv duševního vlastnictví.  Člení se na organizační a zákaznický. ZÁKAZNICKÝ KAPITÁL  Databáze zákazníků, vztahy se zákazníky.  Předpoklad pro přežití společností a pro budování konkurenčních výhod.  Dosahování kvality poskytovaných výstupů a certifikace produktů. LIDÉ VE FIRMĚ NEBO V ORGANIZACI  Lidé jsou rozhodujícím faktorem rozvoje každé firmy, ať v podnikatelském nebo veřejnosprávním sektoru, protože rozhodují o využívání dalších zdrojů.  Největší pozornost je věnována zvyšování kvalifikace, budování týmů, flexibilitu pracovníků, vysoké pracovní nasazení, loajalita k firmě. VEŘEJNÁ SPRÁVA  Moderní veřejná správa je nejdynamičtější prvek institucionálního a funkčního vývoje moderního státu.  Proto cílem je modernizovat VS, přizpůsobovat požadavkům na kvalitní a ekonomické vykonávání agend, zvyšování komfortu poskytovaných služeb, minimalizaci časových a finančních nákladů.  Výkon, efektivita, větší demokratická kontrola veřejností – zvýšení vykazatelnosti výkonu. VÝZKUM-INTERNÍ GRANT VŠPJ JIHLAVA  I. Organizace veřejné správy v regionu Vysočina  3 etapy:  Magistrát města Jihlavy  Krajský úřad Kraje Vysočina  25 organizací samosprávy a státní správy v regionu Vysočina – ORP (LAU I)  25 detašovaných pracovišť státní správy v regionu  II. klienti odcházející z organizací  13 otázek rozdělených do 6ti okruhů METODIKA VÝZKUMU  3 etapy, každá etapa má 2 fáze :  I. Etapa – Výzkum Magistrát města Jihlavy  1. fáze – výzkum podmínek pro výkon veřejné správy na podkladě hodnocení zaměstnanců  2. fáze – anketní šetření mezi klienty úřadu  Závěr etapy – vyhodnocení výsledků, zapracování změn do zvoleného postupu II. Etapa – Výzkum Krajský úřad, fáze stejné III. Etapa – Výzkum ve vybraných organizacích veřejné správy v regionu, fáze stejné REALIZACE VÝZKUMU  I. Etapa, I.a II. Fáze - Magistrát města Jihlavy  Zaměstnanci 98 respondentů  Klienti 609 respondentů  II. Etapa, I. a II. Fáze - Krajský úřad  Zaměstnanci 120 respondentů  Klienti 33 respondentů  III. Etapa, I. a II. Fáze – ostatní organizace státní správy a samosprávy  Zaměstnanci 120 respondentů  Klienti 153 respondentů OBLAST A REALIZACE VÝZKUMU  Respondenti tvořili vždy 30 % ze zaměstnanců, náhodný výběr, anonymní odpovědi  Materiál a metody:  60 otázek v 6ti okruzích: lidské zdroje, organizační kapitál, informační kapitál, zákaznický kapitál, měření výkonnosti a inovační kapitál.  Odpovědi – ano, ne, jiné možnosti  Klienti – studentské šetření, 13 otázek podle stejných okruhů MATERIÁL A METODY:  Prezentované výsledky jsou z I. Fáze výzkumu, kdy bylo osloveno 103 respondentů, tj. 30 % zaměstnanců organizace  Dotazník vyplnilo 98 respondentů, tj. 95,15 %  Prezentované výsledky se týkají okruhů Lidské zdroje, Zákaznický kapitál, Organizační a Inovační kapitál  Jsou to zásadní oblasti intelektuálního kapitálu organizace TABLE 1: ANSWERS OF ORGANIZATION I EMPLOYEES – HUMAN RESOURCES Answers yes no other options according to question without answer question 1 97 0 0 1 question 2 88 8 0 2 question 3 0 38 58 2 question 4 93 3 0 2 question 5 96 0 0 2 question 6 70 13 0 15 question 7 67 8 0 23 question 8 66 18 0 14 question 9 63 20 0 15 question 10 48 38 12 0 GRAPH 1: ANSWERS OF ORGANIZATION I EMPLOYEES – HUMAN RESOURCES LIDSKÝ KAPITÁL  V rámci posuzování lidského kapitálu z pohledu kvalifikace a vzdělávání byly všechny otázky vyhodnoceny výrazně kladně  Rezervy v organizaci lidského kapitálu:  jsou zejména v oblasti komunikace a informovanosti zaměstnanců (ot. 10),  sdílení a respektování hodnot organizace (ot. 6, 7),  v systému hodnocení pracovního výkonu (ot. 8),  v oblasti řízení pracovního výkonu (ot.9)  Otázka komunikace uvnitř organizace je problémem, který je potřeba řešit a to co nejdříve TABLE 2: ANSWERS OF ORGANIZATION I EMPLOYEES– CUSTOMER CAPITAL Answers yes no other options according to question without answer question 1 74 8 1 15 question 2 7 69 22 0 question 3 18 68 0 12 question 4 88 1 0 9 question 5 12 76 0 10 question 6 10 59 0 29 question 7 19 58 0 21 question 8 89 2 0 7 question 9 72 11 3 12 question 10 68 17 0 13 GRAPH 2: ANSWERS OF ORGANIZATION I EMPLOYEES – CUSTOMER CAPITAL ZÁKAZNICKÝ KAPITÁL  Rezervy:  Vyšší zaměření na klienty  Větší zaměření na reklamní a marketingové akce pro veřejnost , i když se vedou diskuse, zda je to pro VS vhodné (ot. 3)  Snaha řešit komplexně problémy klientů (ot. 4, ot. 9)  Provádění průzkumu spokojenosti klientů (ot. 5) a jejich potřeb (ot. 7)  Seznamování zaměstnanců s výsledky těchto průzkumů (ot. 6)  Podávání srozumitelných instrukcí a informačních materiálů klientům (ot. 10) TABLE 3: ANSWERS OF ORGANIZATION I EMPLOYEES – ORGANIZATIONAL CAPITAL Answers yes no other options according to question without answer question 1 89 4 0 5 question 2 23 58 11 6 question 3 76 3 17 2 question 4 7 89 1 1 question 5 17 77 0 4 question 6 2 4 81 11 question 7 71 14 0 13 question 8 74 13 0 11 question 9 84 13 0 1 question 10 66 18 0 14 GRAPH 3: ANSWERS OF ORGANIZATION I EMPLOYEES- ORGANIZATIONAL CAPITAL ORGANIZAČNÍ KAPITÁL  Pozitivně lze hodnotit hodnocení důležitosti připravenosti na změny v organizaci (ot.1)  Demokratický styl řízení a vedení v organizaci (ot. 2)  Spolupráce vedoucího při řešení problémů (ot.3)  Růst osobní odpovědnosti v zajišťování a plnění pracovních úkolů (ot. 4),  Vytváření týmů a schopnost týmové práce (ot. 7)  Flexibilita při řešení problémů (ot. 8),  Pravidelné porady s vedoucím (ot. 9)  Důležitost komunikace strategie, mise a vize se zaměstnanci (ot. 10)  TABLE 4: ANSWERS OF ORGANIZATION I EMPLOYEES – INNOVATION CAPITAL Answers yes no Other options according to question Without answer question 1 66 19 0 13 question 2 15 43 28 12 question 3 15 68 0 15 question 4 1 76 0 21 question 5 9 64 3 22 question 6 6 54 0 38 question 7 23 61 0 14 question 8 16 65 0 17 question 9 6 20 39 33 question 10 51 25 0 22 GRAPH 4: ANSWERS OF ORGANIZATION I EMPLOYEES – INNOVATION CAPITAL INOVAČNÍ KAPITÁL  Možnost uplatnění inovačních postupů (ot. 1)  Možnost osobního ovlivnění (ot. 2)  Existence speciálního odborného útvaru zabývajícího se inovacemi (ot. 3)  Zavedení sebehodnotící metody CAF (ot. 4)  Vyhodnocování efektivnosti inovačních změn (ot.5)  Seznamování s výsledky vyhodnocování (ot. 6)  Odměňování za navržené změny (ot. 7)  Možnost navrhování změn klienty (ot. 8)  Informace veřejnosti o inovacích (ot. 10) INOVAČNÍ KAPITÁL  Je okruhem, který byl hodnocený nejhůře.  Malá možnost osobního ovlivnění aplikace inovací,  nedostatečné vyhodnocování efektivnosti inovačních změn,  neposkytování zpětné vazby pracovníkům z této oblasti a nedostatečná motivace zaměstnanců k navrhování nových metod v práci jsou otázky, které by organizace měla zvažovat a snažit se zjednat nápravu. ZÁVĚR  1. Lidské zdroje – komunikace, sdílení hodnot společnosti, hodnocení a řízení pracovního výkonu  2. Zákaznický kapitál – větší zájem o veřejnost a klienty, průzkumy spokojenosti a potřeb klientů, zpětná vazba pro zaměstnance  3. Organizační kapitál - dobré přizpůsobení se organizace měnícím se podmínkám prostředí, dobrá možnost vytváření týmů, zavedení pružnější organizační struktury, dobrá osobní odpovědnost při řešení pracovních úkolů  4. Inovační kapitál – zlepšení motivace zaměstnanců pro inovace, zavádění inovativních postupů a moderních metod práce, hodnocení pracovního inovačních změn a zpětná vazba, zavedení sebehodnocení zaměstnanců  Děkuji za Vaši pozornost a přeji hezký den