Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 402 DOI: 10.5817/CZ.MUNI.P210-6840-2014-50 ZÁVISLOST MEZI ÚČINNOSTÍ A ÚČELNOSTÍ PROJEKTŮ PŘÍPAD ROP JV DEPENDENCY OF EFFICIENCY AND EFFECTIVENESS IN THE REGIONAL DEVELOPMENT PROJECTS - CASE ROP SE ING. PETR HALÁMEK, PH.D. ING. RICHARD VESELÝ Katedra regionální ekonomie a správy Ekonomicko-správní fakulta Masarykova univerzita Depart. of Regional Economics and Administration Faculty of Economics and Administration Masaryk University * Lipová 41 a, 602 00 Brno, Czech Republic E-mail: halamek@econ.muni.cz, rvesely@mail.muni.cz Anotace Příspěvek se zabývá vazbou mezi účinností (efektivností) a účelností regionálních rozvojových projektů. Navržený teoretický přístup je ilustrován na souboru projektů registrovaných jako žádosti o podporu v operačním programu ROP Jihovýchod. Účinnost je měřena prostřednictvím identifikace investičních nákladů na jednotku výstupu, účelnost prostřednictvím standardizovaně zpracované CBA. Závislost je identifikována prostřednictvím korelační analýzy. Klíčová slova hodnocení projektů, účinnost (efektivnost), účelnost Annotation The paper deals with the relation between efficiency and effectiveness of regional development projects. The suggested theoretical approach is illustrated on a set of projects registered as a request for assistance from Regional Operating Program South-East. Efficiency is measured by identifying the investment cost per unit of output, efficiency by standardized cost-benefit analysis. A potential dependency is identified by means of correlation analysis. Key words project evaluation, efficiency, effectiveness JEL classification: H72 Úvod Pro úplnost je v úvodu uvedena definice pojmů účinnost (efektivnost) a účelnost. Dle zákona o finanční kontrole lze účinnost (efektivnost) definovat jako takové použití veřejných prostředků, kterým se dosáhne nejvýše možného rozsahu, kvality a přínosu plněných úkolů ve srovnání s objemem prostředků vynaložených na jejich plnění. Účelnost potom jako takové použití veřejných prostředků, které zajistí optimální míru dosažení cílů při plnění stanovených úkolů (Zákon o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů č. 320/2001 Sb., v platném znění, paragraf 2, bod n) a o)). Tyto termíny jsou spolu s hospodárností (nejnižší cena umožňující zajištění definovaného výstupu) součástí pravidla 3E (účinnost / účelnost / hospodárnost) a měly by hrát klíčovou roli při hodnocení projektových návrhů ucházejících se o podporu z prostředků strukturálních fondů. Základní příručka pro hodnocení intervencí financovaných ze strukturálních fondů Evalsed (Evropská komise, 2013, s. 99) definuje pojem účinnost (efficiency) jako získání definovaného výstupu za minimální Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 403 cenu nebo maximalizaci výstupu vzhledem k disponibilním zdrojům. Účelnost (effectiveness) je potom definována poměrně volně jako „dosažení cílů“, cíle mohou být vyjádřeny kvantitativně ve vztahu k očekávaným výstupům nebo výsledkům. Jakkoli jsou tyto pojmy již zaužívané a rozšířené, jejich použití v praxi je často velmi obtížné. Nejkritičtějším krokem hodnocení účinnosti (efektivnosti) veřejných intervencí je návrh a správné sestavení kritérií, která budou pro hodnocení použita. S ohledem na definici pojmů by vhodné ukazatele měly vždy představovat podíl výstupů nebo výsledků a použitých vstupů. Diskutabilní přístup k hodnocení efektivnosti bez použití poměrových ukazatelů byl použit například při hodnocení rozvojové pomoci poskytované Českou republikou Srbsku (Tomšíková, L., Šilhánková, V., 2013) pouze na základě sledování vybraných makroekonomických trendů a ukazatelů kvality života. V současnosti se již ozývají i hlasy, že účinnost a účelnost projektů není možné přesně změřit a tedy že tyto termíny ztrácejí svůj smysl (Kváča, V., 2010). Hodnoty uvedených pojmů budou kalkulovány pro vybraný soubor žádostí (projektových návrhů) ucházejících se o podporu z prostředků programu ROP Jihovýchod. S ohledem na problematiku indikátorů používaných pro evaluaci ROP JV je zkoumaná oblast zúžena na typově srovnatelné projekty. Vzhledem k zaměření posledních a počtu dostupných projektů byla zvolena podpora výstavby a technického zhodnocení mateřských škol. Cíle výzkumu a použitá metodika Cílem příspěvku je identifikace korelace mezi účinností a účelností projektů. V ryze teoretické rovině je poměrně jasné, že účinnost a účelnost projektů jsou dva zcela rozdílné pojmy. Pokud je projekt realizován s velkým výstupem na jednotku investice (např. za málo peněz je postavena školka pro velký počet dětí), ještě není rozhodnuto o jeho účelnosti (např. jestli tato školka bude dětmi opravdu využívána). V praxi však lze předpokládat, že existuje pozitivní korelace mezi účinností a účelností projektu. Silnou korelaci lze očekávat zejména u projektů financovaných z veřejných výdajových projektů, které by měly respektovat principy 3E (tedy být jak účinné, tak účelné). Účinnost projektů (E1) bude měřena jako poměr výstupů ke vstupům. Jako vstupy budou použity celkové výdaje (TC) projektu k datu registrace projektu. Jako výstupy budou použity vybrané indikátory výstupů (OI). účinnost (E1)= indikátory výstupů (OI) celkové výdaje (TC) Nejsnáze dostupné indikátory výstupů jsou monitorovací indikátory projektu dostupné v projektových žádostech, případně v systémech pro monitorování programu (MONIT7+, eCBA). Pro měření projektů ve zvolené oblasti (výstavba a technické zhodnocení mateřských škol) jsou používány zejména indikátory 65.11.01 Plocha regenerovaných a revitalizovaných objektů určených pro vzdělávání - města (m2 ), 65.12.03 Plocha nově vybudovaných objektů pro vzdělávání (m2 ) a 65.15.01 Plocha regenerovaných a revitalizovaných objektů určených pro vzdělávání - venkov (m2 ). Účelnost projektů je měřena prostřednictvím analýzy nákladů a výnosů, která je u projektů ucházejících se o podporu z prostředků ROP JV prováděna standardizovaným způsobem (pro zpracování socio-ekonomické analýzy je k dispozici sada oceněných dopadů, které jsou pro hodnocené projekty povinně volitelné, vlastní výpočet a zpracování analýzy probíhá ve specializované aplikaci). Klíčovým dopadem hodnocených projektů je počet uživatelů vybudované infrastruktury ve všech letech hodnocení (použito referenční období 20 let). Jako ukazatel účelnosti projektu byl zvolen index rentability kalkulovaný ze socio-ekonomického toku projektu (E2) jako podíl socio-ekonomické čisté současné hodnoty (ENPV) a diskontované hodnoty celkových výdajů projektu (dTC). Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 404 účelnost (E2)= ekonomická čistá současná hodnota (ENPV) diskontované celkové výdaje (dTC) Hodnocení účinnosti projektů Na základě popisu projektů bylo vytipováno 59 projektů žádajících o podporu z prostředků ROP JV na řešení výstavby nových nebo technické zhodnocení stávajících prostor s využitím pro předškolní vzdělávání (mateřské školky). Kontrolou položkových rozpočtů jednotlivých projektů (data dostupná v systému pro Finanční a ekonomické hodnocení projektu, k datu 10. 4. 2014) bylo ověřeno jejich zaměření na výstavbu nebo technické zhodnocení objektů pro předškolní vzdělávání. Zvoleným kritériem byl podíl rozpočtu v min. objemu 90% z celkových výdajů, resp. schopnost identifikace výdajů výstavbu nebo technické zhodnocení projektů (celkem bylo vyřazeno 9 projektů zaměřených např. na nákup vybavení, výstavbu hřišť nebo přístupových komunikací). Dále byly u jednotlivých projektů na základě dat v MONIT7+ (výstupní sestava R18 Monitorovací indikátory projektů, aktuální stav k 1. 4. 2014) ověřovány hodnoty výstupů tak, aby mohly vstoupit do výpočtu účinnosti. Tento krok se ukázal pro celé hodnocení nejkritičtější. Přestože Národní číselník indikátorů přináší poměrně jasnou definici použitých ukazatelů 65.11.01 Plocha regenerovaných a revitalizovaných objektů určených pro vzdělávání - města (m2 ), 65.12.03 Plocha nově vybudovaných objektů pro vzdělávání (m2 ) a 65.15.01 Plocha regenerovaných a revitalizovaných objektů určených pro vzdělávání - venkov (m2 ), v praxi se tyto hodnoty poměrně liší (definice indikátorů se v dokumentech pro žadatele a příjemce nepodařilo dohledat). Tab. 1: Definice indikátorů, občanská infrastruktura pro vzdělávání indikátor definice 65.11.01 Počet m2 užitné plochy objektu, který bude v rámci realizace projektu rekonstruován / revitalizován / regenerován a bude sloužit pro rozvoj vzdělávání ve městech (obcích nad 5000 obyvatel včetně). Tento indikátor lze naplnit pouze v souvislosti se stavební rekonstrukcí (nedá se tedy použít, pokud dojde pouze k pořízení vybavení objektu). Při rekonstrukci jen části objektu se uvádí jen plocha rekonstruované části (pokud bude modernizováno jedno patro objektu, pak se uvádí užitná plocha daného patra, ne celková užitná plocha objektu). 65.12.03 Počet m2 užitné plochy nově vybudovaných objektů pro vzdělávání. Tento indikátor lze naplnit pouze v souvislosti s výstavbou (nedá se tedy použít, pokud dojde pouze k pořízení vybavení objektu). 65.15.01 Počet m2 užitné plochy objektů, které byly v rámci realizace projektu rekonstruovány, revitalizovány a regenerovány a budou sloužit pro účely vzdělávání obyvatelstva ve venkovských oblastech = obce v rozmezí 500-4 999 obyvatel. Tento indikátor lze naplnit pouze v souvislosti se stavební rekonstrukcí (nedá se tedy použít, pokud dojde pouze k pořízení vybavení objektu). Při rekonstrukci jen části objektu se uvádí jen plocha rekonstruované části (pokud bude modernizováno jedno patro objektu, pak se uvádí užitná plocha daného patra, ne celková užitná plocha objektu). Zdroj: Národní číselník indikátorů (stav k 31. 12. 2013) Dle informací k projektům dostupných v systému pro Finanční a ekonomické hodnocení projektů (zejména oddíl Stručný popis projektu a Popis technického řešení projektu) byly hodnoty uváděných indikátorů ověřovány. Velký počet žadatelů do plochy objektů započítává i hřiště, travnaté a zpevněné plochy, obslužné komunikace, apod. Případně liší se také definice plochy, některé projekty uvádí v indikátorech zastavěnou plochu nebo celkovou plochu (správnou hodnotou indikátoru je užitná plocha objektů). Do hodnocení byly zařazeny pouze projekty, kde bylo možné hodnoty indikátoru ověřit nebo případně stanovit jejich správnou výši. Užitná plocha, která procházela pouze technickým zhodnocením (dle různých přístupů označováno též jako rekonstruovaná / regenerovaná nebo revitalizovaná plocha) byla vynásobena koeficientem „změna stavu“, který vyjadřuje míru Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 405 provedených stavebních úprav (koeficient je pro každý projekt dostupný v systému pro finanční a ekonomické hodnocení projektů a pohybuje se stupnici od 0% - pouze vybavení po 100% totální rekonstrukce). Výsledkem tak byl soubor 34 projektů s definovanou hodnotou indikátoru na výstupu vytvořená užitná plocha pro předškolní vzdělávání (m2 ). Jednotlivé projekty jsou ve výstupech anonymizovány jejich přeznačením písmeny A až AH. Obr. 1: Účinnost projektů (počet vytvořených m2 užitné plochy pro předškolní vzdělávání na investici v objemu 100.000,- Kč) Zdroj: vlastní zpracování Jako jednotka ukazatele účinnosti E1 byl zvolen počet m2 vytvořených za využití investice v objemu 100.000,- Kč. Získané hodnoty se pohybovaly v rozmezí od 6,2 m2 /100.000,- Kč do 1,8 m2 /100.000,Kč (vyjádřeno prostřednictvím jednotkových nákladů to představuje 16.095,- Kč/m2 až 55.802 Kč/m2 ). Průměrná hodnota činí 3,9 m2 /100.000,- Kč (26.581,- Kč/m2 ). Pro ilustraci byly hodnoty srovnány s ukazateli průměrné rozpočtové ceny na měrovou a účelovou jednotku publikovanými ÚRS Praha. Dle třídění JKSO byla použita hodnota pro budovy pro výuku a výchovu v objemu 5.413,- Kč/m3 obestavěného prostoru (ÚRS Praha, 2013, s. 6). Částka byla dále upravena o DPH (všechny hodnoty dat ve zkoumaném souboru jsou včetně DPH v základní sazbě) a převedena na jednotku užitné plochy s využitím minimální hodnoty světlé výšky pro základní a střední školy 3300 mm (Vyhláška č. 268/2009 Sb. o technických požadavcích na stavby ve znění 20/2012 Sb., §49, odstavec 1, bod b), s ohledem na definici této hodnoty jako „minimální“ nebyla použita hodnota 3000 mm předepsaná pro mateřské školy (Vyhláška č. 268/2009 Sb. o technických požadavcích na stavby ve znění 20/2012 Sb., §49, odstavec 1, bod b). Výsledná hodnota takto získané průměrné ceny na jednotku užitné plochy činí přibližně 21.600,- Kč/m2 , při vyjádření ve smyslu ukazatele E1 potom 4,6 m2 /100.000,- Kč. Tuto hodnotu lze použít jako kriteriální hranici (požadovaná minimální hodnota) pro identifikaci účinných (efektivních) projektů. Hodnocení účelnosti projektů Data za hodnocení účelnosti projektů jsou dostupná u všech projektů registrovaných v ROP JV. Primárním požadavkem na výsledky socio-ekonomické analýzy těchto projektů je pozitivní dopad vyjádřený kladnou hodnotou použitého ukazatele index rentability (ENPV/I > 0). Záporné hodnoty indikují negativní dopad realizace projektu, nulová hodnota potom neutrální stav (realizace projektu společnosti nic nepřináší, ale ani nebere). Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 406 Obr. 2: Účelnost projektů (ENPV/I) Zdroj: vlastní zpracování Průměrná hodnota zkoumaného vzorku se pohybuje kolem -8,8 %. Tento výsledek indikuje jak poměrně nízkou kvalitu (viděno optikou ukazatelů CBA) předkládaných projektů, tak i nízkou váhu hodnocení účelnosti při výběru projektů (ve sledované prioritní ose 3 je váha výsledků ekonomické analýzy 22%). Extrémní hodnoty vzorku se pohybují mezi -123,8 % (dolní extrém) a +183,3 % (horní extrém). Výsledky S ohledem na charakteristiku zkoumaných ukazatelů E1 (účinnost) a E2 (účelnost) je použit výpočet Pearsonova korelačního koeficientu (vlastní výpočet včetně identifikace křivky trendu je zpracován v prostředí Microsoft Excel). V dvojrozměrném bodovém grafu X,Y je účinnost (E1) vynesena na osu y, účelnost (E2) na osu x. Získané hodnoty korelace (Pearson) činí pro celý soubor zkoumaných projektů 0,29. Získaná hodnota potvrzuje velmi slabou pozitivní korelaci mezi účinností a účelností projektů. Míra korelace však zůstává hluboko za očekáváním (očekávané hodnoty byly min. 0,6 až 0,7). Takto velmi slabá vazba může být zapříčiněna mnoha skutečnostmi od počátku projektové přípravy až po konečné schválení projektu ke spolufinancování. Nejsignifikantnějším důvodem se jeví malé zastoupení účinnosti a účelnosti v celkovém hodnocení projektů. Zatímco účelnost zabírá až 22 % ze sto-bodové hodnotící škály, účinnost bývá zastoupena jen v některých specifických kritériích, obvykle s vahou 5 %. V případě evaluovaných projektů mateřských škol účinnost hodnocena nebyla. Přitom projektu stačí obvykle k úspěchu překročit minimální hranici 50 bodů. Poměrně výrazným překvapením je pohled na výsledky korelace zpracované odděleně za podpořené a nepodpořené projekty. S ohledem na proces výběru projektů (přednost by měly mít ty účinnější a účelnější) bylo možné očekávat, že korelace podpořených projektů bude výrazně vyšší, než nepodpořených. Hodnocený soubor však vykazuje u podpořených projektů hodnotu shodnou s hodnoceným souborem 0,29; u nepodpořených již poměrně silnou korelaci 0,6. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 407 Obr. 3: Korelace účinnosti (E1) a účelnosti projektů (E2) Zdroj: vlastní zpracování V souvislosti se zkoumáním účinnosti a účelnosti projektů je nutno aplikovat na hodnocený vzorek i obecná pravidla pro projekty financované ze strukturálních fondů. Všechny podpořené projekty by se měly nacházet v prostoru vpravo od linie minimální požadované hodnoty ENPV/I a současně nad hranicí požadované minimální účinnosti definované průměrnými rozpočtovými ukazateli. Tuto podmínku ze zkoumaného vzorku splňuje pouze 16% podpořených projektových návrhů. Závěr Největším problém hodnocení účinnosti a účelnosti projektů je absence srovnatelných dat, na základě kterých by tyto projekty mohly být hodnoceny. I v případě návrhu jednotných ukazatelů je na příkladu projektů z ROP JV patrné, že jejich srovnání je velmi obtížné a vyžaduje ověření všech položek pro konkrétní projekty. Vlastní výsledky provedené analýzy potvrzují existenci velmi slabé korelace mezi účinností a účelností projektů, jakkoli její hodnoty zůstávají hluboko za očekáváním. Dalším zjištěním je poměrně nízká hodnota účinnosti a účelnosti podpořených projektů, požadované hranice pro obě kritéria nesplňuje ani pětina z hodnoceného souboru. Pro aplikační praxi vyplývají z provedené analýzy jednoznačná doporučení – zaměřit se na větší význam kritérií účinnosti a účelnosti pro výběr projektů. Literatura [1] EVALSED., (2013) The resource for the evaluation of Socio-Economic Development - Source Book, Evropská komise - DG Regional Policy, Brusel. [2] KVÁČA, V., (2010) Funguje to, co děláme? aneb možnosti kontrafaktuálních evaluačních přístupů zjišťování skutečných účinků veřejných politik. MPSV ČR, Dostupné na: [3] Národní číselník indikátorů, NOK MMR., (2013). Dostupné na: [4] Systém pro finanční a ekonomické hodnocení projektů eCBA 1.0, verze Jihovýchod, eCBA s.r.o., (2014). Dostupné na: [5] TOMŠÍKOVÁ, L., ŠILHÁNKOVÁ, V., (2013). Regional development and development assistance on example selected country of the Balkan - Serbia. In 16th International Colloquium on Regional Sciences. Conference Proceedings. Brno: Masarykova univerzita. pp. 344-351. ISBN 978-80-210-6257-3. DOI 10.5817/CZ.MUNI.P210-6257-2013-42. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 408 [6] Vyhláška č. 268/2009 Sb. o technických požadavcích na stavby ve znění 20/2012 Sb. [7] Výstupní sestava R18 pro ROP Jihovýchod monitorovacího systému strukturálních fondů MONIT7+. [8] Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), v platném znění.