Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 441 DOI: 10.5817/CZ.MUNI.P210-6840-2014-56 NOVÉ TRENDY ONLINE MARKETINGOVÉ KOMUNIKACE JAKO PROSTŘEDEK PRO ZVYŠOVÁNÍ ATRAKTIVITY MĚST A OBCÍ V MORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI NEW TRENDS IN ONLINE MARKETING COMMUNICATION AS A TOOL FOR INCREASING ATTRACTIVENESS OF MUNICIPALITIES IN MORAVIAN-SILESIAN REGION ING. MARTIN KLEPEK Katedra marketingu Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné Slezská univerzita v Opavě Marketing department School of Business Administration in Karviná Silesian University in Opava * Univerzitní nám. 1934/3, 733 40 Karviná, Czech Republic E-mail: klepek@opf.slu.cz Anotace Tento příspěvek se zabývá marketingem měst a obcí a jeho moderními formami, které probíhají v online prostředí pomocí sociálních médií. Jedná se o komplementární součást komunikačního mixu, jejíž význam neustále narůstá tak, jak roste množství lidí, kteří jsou považováni za členy internetové populace v České republice. Důležitost marketingu v prostředí veřejné správy již mnozí autoři jasně prokázali. Cílem tohoto příspěvku je zhodnotit využívání sociálních médií v komunikaci municipalit a na základě výzkumu současné situace na území Moravskoslezského kraje odkrýt možnosti budoucího vývoje pro všechny územně samosprávní celky v České republice. V teoretické části je často použita analogie k podnikohospodářské sféře, jelikož se téma online komunikace obce v odborných a vědeckých publikací nevyskytuje tak frekventovaně, jak by si zasluhovalo. V praktické části byly využity statistické metody, jako jsou průměry, frekvence, korelace a shluková analýza. Data byla zpracována pomocí softwaru SPSS. Analýza současného stavu ukazuje na značné mezery ve využívání sociálních médií jako komunikačního nástroje v prostředí měst a obcí. Rovněž byly nalezeny subjekty, které užívají tento nástroj velmi dobře a budují úspěšně svou image komunikující samosprávy, čímž zvyšují svou atraktivitu. Tyto obce pak byly vybrány pro podrobnější analýzu tak, aby mohly posloužit jako modelové příklady ostatním. Klíčová slova komunikace měst a obcí, marketing území, online marketing, place marketing, sociální média Annotation This paper deals with municipality marketing and its modern forms which are happening online via social media. This complementary part of a communication mix is constantly growing together with an increase of internet population in the Czech Republic. Many authors already showed the importance of marketing in public sector. The overall objective of this paper is to evaluate the options of communication of the municipalities by using social media and discover possible future developments for all local authorities in the Czech Republic on the basis of research of the current situation in the Moravian-Silesian region. The topic of online communication on local level does not occur frequently in expert and academic publications even though it deserves it. That is why in the theoretical part an analogy to the business – economic sphere is used. In the practical part are used statistics methods such as average, frequencies, correlation analysis and cluster analysis. The data were processed by SPSS software. The analysis of present state shows significant gaps in using social media as a tool for communication on the level of local bodies. At the same time there were found subject which use such communication tool in a very good way and successfully build the image of a Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 442 city which communicates - by doing this they increase their attractiveness. These cities were chosen for more detailed analysis so that they can be used as model examples for the rest. Key words communication of municipalities, territorial marketing, online marketing, place marketing, social media JEL classification: M31 Úvod V současném světě moderních technologií a dramatického rozšíření internetového připojení, by ani veřejná správa neměla zůstávat pozadu v komunikaci s klíčovými subjekty. Inspirace veřejného sektoru u sektoru soukromého může vést v mnoha případech ke zvýšení efektivity procesu řízení složek územně samosprávních celků. Promyšlené a cílevědomé budování vztahu s občany pomocí konzistentní marketingové komunikace je v současné době technicky jednodušší než kdykoliv předtím. Tato výhoda se však v mnohých případech nesetkává s odpovídajícím využitím. 1. Teoretická východiska marketingové komunikaceobce Marketing obce či místa je proces plánování a designování obce tak, aby uspokojovala potřeby svých zákazníků, také zvaných cílových segmentů (Guo a Liu, 2006). Je zcela jasné, že vliv na atraktivitu obce bude mít také marketing vyšších samosprávních celků, což je také důvod proč je nemožné uchopit téma marketingu místa z globálního pohledu. Ovlivňují jej totiž v každé zemi jiné národní a regionální politické systémy (Petrea et al., 2010). Celkově pak atraktivita místa působí na investory, návštěvníky, podnikatele a obyvatele (Giles, Bosworth, Willet, 2013; Mazureková 2013). Tento příspěvek se zaměřil na marketingovou komunikaci obce prostřednictvím Facebooku. Tematicky podobný, ale týkající se využití sociálních sítí na úrovni ministerstev a krajů v České republice, publikovali Mandys a Školudová (2012). Marketingová komunikace může být nástrojem odlišení, což ve firemní praxi znamená budování konkurenční výhody (Porter, 1985). Reakce podniku na všechny podněty z jeho okolí na externí zájmové skupiny i jednotlivce jsou klíčové pro úspěšné řízení organizace (Bednarčík, 2010). Stejně tak na úrovni města je správné využití komunikačních nástrojů cestou ke zvyšování atraktivity v očích jeho zákazníků. Ve vnímání občana jako zákazníka existují oproti soukromé sféře jisté odlišnosti. Olšová a Zábranská (2009) vidí rozdíly především v naplňování ekonomických cílů, což převládá v soukromém sektoru a ve vykonávání veřejného zájmu, který zase přísluší dominantně samosprávě. Současné trendy v marketingové komunikaci jsou ovlivněny technologickým vývojem (rozšiřování internetového připojení do nových typů zařízení) a také snahou korporací o udržení zákazníků ve vysoce konkurenčním prostředí globálních trhů za pomoci vztahového marketingu. Tyto trendy je možné analogicky využívat i v prostředí komunikace obce, a to přesunem na platformy, které občané budou více a více využívat, a tvorbou obsahu, který stimuluje formování komunit. Z těchto komunit se mohou rodit patrioti, kteří pak budou výrazně ovlivněni ve svém dalším rozhodování směrem k obci (menší ochota se stěhovat, založení vlastního podnikání v obci, vznik různých iniciativ neziskového charakteru, atd.). Rovněž se tito lidé stávají názorovými vůdci a advokáty značky (města), jejíž dobré jméno šíří za hranice komunit. Z tohoto důvodu byly pro analýzu vybrány sociální sítě, které jednak splňují první bod současného vývoje (online platforma), a jednak je možné je využít právě k tvorbě komunit kolem určitých subjektů. Facebook byl vybrán proto, že je u nás nejrozšířenější sociální sítí (Kozel, Mynářová a Svobodová, 2011). Využívá jej polovina internetové populace, která u nás tvoří okolo 6,8 milionu lidí. Jedná se především o mladší obyvatele, ale dá se předpokládat, že jeho služeb bude v budoucnu využívat většina naší populace. Další výhodou je, že nabízí zapojení občanů do diskuse a pohled Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 443 zástupců veřejné správy měst a obcí na zpětnou vazbu a reakce spoluobčanů. Oproti klasickým médiím je hlavní výhodou oboustranný tok komunikace a prakticky nulové náklady (Zhou a Wang, 2013). Předstupněm byly www stránky, které ovšem často plní roli informační, a nikoliv komunikační. 2. Cíl a metody Cílem tohoto příspěvku je zhodnotit využívání webových stránek a Facebooku v komunikaci obcí a na základě výzkumu současné situace na území Moravskoslezského kraje odkrýt možnosti budoucího vývoje pro další územně samosprávní celky. K naplnění tohoto cíle bylo nutné prozkoumat sekundární zdroje týkající se online komunikace obcí a měst a odhalit pomocí kvantitativního výzkumu některé aspekty jejich komunikace na území Moravskoslezského kraje. Zásadní otázky výzkumu se týkaly množství obcí, které využívají webové stránky, zda využívají některou ze současných sociálních sítí, zda využívají Facebook ke komunikaci s občany a případně jakým způsobem na něj na webu odkazují. Další část se týkala zjištění počtu fanoušků a také počtu lidí, kteří o daném profilu obce ve sledovaném období dále mluví, což je nesrovnatelně důležitější ukazatel, něž-li samotný počet fanoušků. Měří totiž aktivitu v posledních sedmi dnech (Insidefacebook.com, 2014), proto jej výrazně ovlivňuje činnost administrátora a reakce uživatelů v krátkém období. Rozložení pozorování do jednoho měsíce a zprůměrování hodnot tento deficit částečně limitovalo. Tyto indikátory pak vedly k nalezení nejúspěšnějších obcí, ke kterým byla dopracována podrobnější analýza. Ta se týkala toho, jak často zveřejňuje obec informace a jakým způsobem (obrázek, video, odkaz). Sběr dat probíhal formou návštěvy oficiální webové stránky a profilu na sociální síti v průběhu března 2014. Za pomoci proškolených dobrovolníků z řad studentů Obchodně podnikatelské fakulty Slezské univerzity bylo shromážděno 229 záznamů. V Moravskoslezském kraji je v současnosti 300 obcí, z toho 22 s rozšířenou působností. Velikost vzorku je tedy vzhledem k základnímu souboru dostačující pro vyvozování závěrů v intervalu spolehlivosti 95 % a povolené chyby 3,16 %. Výběrové šetření bylo provedeno na základě systematického výběru, který využívá selekci každého n-tého člena z předem seřazeného souboru (Kozel, 2006). Byla vybrána každá druhá a třetí položka, tedy dvě třetiny (200), ze seznamu základního souboru, který byl seřazen dle příslušnosti obce k jedné z dvaceti dvou obcí s rozšířenou působností. Doplnění vzorku pak probíhalo za kontroly průměrného počtu obyvatel základního a výběrového souboru. Tímto procesem byla zajištěna reprezentativnost vzorku jak z pohledu geografického, tak z pohledu demografického. Mezi statistické metody použité k vyhodnocení výsledků patří Pearsonův korelační koeficient (r), který slouží pro vyhodnocení vnitřního lineárního vztahu mezi dvěma proměnnými (Meloun, Militký a Hill, 2012) a dále jeho obdoba bodově biseriální korelační koeficient (rpb), který je vhodné použít, když jedna z proměnných nabývá pouze dvou diskrétních hodnot (Field, 2009). Pro zpřehlednění situace mezi obcemi v Moravskoslezském kraji byla provedena nehierarchická shluková analýza. Cílem shlukové analýzy je klasifikovat objekty do relativně homogenních skupin na základě známých proměnných (Malhotra a Birks, 2007). V tomto případě bylo hlavním cílem zjednodušit pohled na daný datový soubor a poukázat na jeho strukturu. 3. Výsledky Webovou prezentaci na vlastní stránce využívají všechny zkoumané obce, čímž splňují své zákonné povinnosti. Na základě subjektivní zkušenosti z práce se vzorkem je nutné upozornit, že se mnohdy jedná o několik let neaktuální a zastaralé weby. Facebook jako nástroj komunikace s občany využívá pouze 15,3 % subjektů a jeho přímé propojení na webové stránky pak 71,4 % z nich. Obce, které se rozhodly s Facebookem pracovat, tedy umí tuto skutečnost komunikovat na svých webových portálech. Město Příbor pak jako jediné využívá odkazu na jinou sociální síť, kterou je Twitter. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 444 Množství lidí, kteří se jako fanoušci připojili k profilu na sociální síti, koreluje s velikostí obce (korelační koeficient r = 0,977). Rovněž množství lidí, kteří se zapojují do interakce (sdílejí obsah uveřejněný městem, komentují statusy, obrázky a videa) koreluje s počtem fanoušků (r = 0,954). Tento vzájemný vztah, ale ještě neříká nic o kauzalitě. Jak ukazuje korelace (bodově biseriální koeficient korelace rpb = 0,139) mezi velikostí obce a dichotomickou proměnnou Facebook (zda má obec svůj profil na sociální síti) neplatí pravidlo čím větší obec, tím větší pravděpodobnost užívání této sociální sítě. Vybrané výsledky šetření ukazuje tabulka č. 1. Tab. 1: Vyhodnocení výzkumu Sledovaná skutečnost Ano (%) Ne (%) Existuje profil obce na Facebooku 15,3 84,7 Na webové stránce je propojení na profil na Facebooku 10,9 89,1 Web je členěn podle typu návštěvníka stránky 17 83 Obec nabízí na webu diskusní fórum 10,9 89,1 Na webu se zveřejňují aktuality a novinky z dění v obci 90 10 Na webu jsou uvedeny kontakty na pověřené osoby v obci 92,6 7,4 Zdroj: vlastní zpracování Webové stránky, které jsou členěny dle typu návštěvníka (podnikatel, investor, občan, atd.) se vyskytují u 17 % obcí. Toto členění ukazuje na snahu o přizpůsobení obsahu a dostupnosti informací specifickým uživatelům webu. Reflektuje také souhru v marketingovém mixu, kdy je komunikace v souladu s nabízenými produkty (v tomto případě službami) pro konkrétní segmenty. Pouze 10,9 % zkoumaných obcí nabízí uživatelům diskusní fórum. Facebook je platformou pro diskusi a dialog, a proto by vyšší míra užívání vykompenzovala absenci diskusních fór. Zřízení účtu obce na sociální síti ovšem není jednorázovým krokem. Správa profilu vyžaduje adekvátní přísun sdílených zpráv, odkazů, fotografií a článků. Z tohoto pohledu je nutné zajistit odpovídající obsah. Z dat vyplývá, že 90 % uveřejňuje aktuality, novinky a zprávy o dění v obci. Převážná většina obcí tedy má dostatek materiálu pro sdílení na sociální síti. Obce byly pomocí shlukové analýzy rozděleny do čtyř kategorií na základě pěti pozorovaných proměnných: Uživatelsky členěný web, Facebook stránka, Propojení webu na Facebook stránku, Aktuality na webové stránce a Kontakty na webové stránce. První kategorie (viz. obrázek č.1) je nejpočetnější (57,6 %) a skládá se z obcí, které na své www stránce aktuality i kontakty, ale webové stránky nejsou uživatelsky členěné, není zde odkaz na profil na Facebooku a to proto, že tyto obce žádný profil nemají. Tato velká skupina má potencionál působit na sociální síti a zkvalitnit tak svou image. Druhá kategorie (14,4 %) nespravuje profil na Facebooku, tyto obce nemají uživatelsky členěný web, 60,6 % z nich nevede aktuality a 48,5 % neuvádí na webu kontakty na pověřené osoby. Tato skupina je na tom, co se týká online komunikace, nejhůře z pozorovaných. Třetí kategorie (12,2 %) se výrazně podobá první s tím rozdílem, že tyto obce využívají uživatelsky členěný web. Jsou tedy o jeden malý krůček před první skupinou. Poslední shluk (15,7 %) tvoří obce, které disponují profilem na sociální síti Facebook (97,3 %), ve velké míře také mají uživatelsky členěný web (72,2 %), uvádějí kontakty na pověřené osoby (97,2 %) a umisťují na stránky aktuality a novinky (91,7 %). V této skupině pak můžeme hledat obce pro podrobnější analýzu komunikace. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 445 Obr. 1: Shluková analýza obcí dle jejich online komunikace Zdroj: vlastní zpracování V posledním kroku bylo vybráno pět obcí, které měly v průběhu března 2014 stabilně nejaktivnější fanoušky, což se projevuje na statistice „mluví o tom“ v poměru k celkovým fanouškům. Díky tomu bylo možné vytipovat i malé obce, které v absolutních číslech následovatelů nemohou těm větším konkurovat. Mezi tyto města patří Český Těšín, Nový Jičín, Karviná, Příbor a Hrádek. Právě Příbor a Hrádek jsou typickým příkladem menších subjektů, které přistupují ke komunikaci v online prostředí velmi dobře. Tab. 2: Aktivity vybraných obcí na Facebooku Obec Počet obyvatel Počet fanoušků Poměr počtu obyvatel a fanoušků Počet příspěvků za měsíc březen Průměrný počet aktivních k počtu fanoušků Český Těšín 25782 808 3,1 % 30 21,5 % Karviná 64483 10704 16,6 % 39 10,3 % Nový Jičín 26076 5703 21,9 % 27 7,5 % Příbor 8697 316 3,6 % 23 6,9 % Hrádek 1814 309 17,0 % 7 4,6 % Zdroj: vlastní zpracování Jak ukazuje tabulka č.2, Český Těšín a Nový Jičín jsou města o podobné velikosti. Přesto má Těšín mnohem menší počet fanoušků na Facebooku. Nalezení proměnných ovlivňujících tuto skutečnost je námětem pro další výzkum v této oblasti. Nový Jičín je dobrým příkladem, kdy se poměr počtu obyvatel a fanoušků pohybuje nad dvaceti procenty. Při podrobnějším subjektivním hodnocení profilu je zřejmé, že využívá častěji než ostatní města umístění profesionálních fotografií z aktuálního dění ve městě. Karviná disponuje největším počtem fanoušků z tohoto užšího výběru a má tak potenciál komunikovat s největším počtem lidí. Častěji využívá sdílení odkazů na externí média (Karvinský deník). Rovněž je nejaktivnější v počtu příspěvků ve sledovaném období. Fanoušci Hrádku jsou zastoupeni oproti ostatním obcím v nejmenším součtu, ale přesto dokážou i při nízkém počtu příspěvků vygenerovat aktivitu srovnatelnou s těmi většími. Město Příbor se počtem fanoušků přibližuje Hrádku, ale v poměru k počtu obyvatel se podobá spíše Českému Těšínu. V počtu příspěvků je na tom podobně jako ostatní větší města. Příbor je specifický v tom, že existuje neoficiální profil města na Facebooku, který sleduje 460 osob a frekvence příspěvků v březnu byla totožná s oficiálními stránkami města. Rovněž existuje neoficiální webová stránka města, takže se komunikace města tříští na více kanálů. Závěr Na základě provedených analýz byly zjištěny značné mezery v užívání sociálních médií jako komunikačního nástroje v prostředí měst a obcí. Existují však také příklady, které tento nástroj využívají velmi dobře a budují úspěšně svou image komunikujícího města. Překvapující je náhodnost využívání Facebooku bez závislosti na velikosti obce. Toto zjištění je v rozporu s představou, že čím větší obec, tím větší skupina obyvatel, kteří jsou ochotni komunikovat a tím větší vůle vedení města tento komunikační kanál zřídit. Možným zdůvodněním je neznalost správy a řízení komunikace na 57,6 % 14,4 % 12,2 % 15,7 % Shluk 1 Shluk 2 Shluk 3 Shluk 4 Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 446 sociálních sítích mezi osobami pověřenými ve strukturách municipalit. Nejlepšími výsledky v této oblasti se za dané období mohou pochlubit města Český Těšín, Nový Jičín, Karviná, Příbor a obec Hrádek. Tyto municipality velmi efektivně využívají moderní trendy v marketingové komunikaci směrem ke svým občanům a budují tak svou image, čímž zvyšují celkovou atraktivitu lokality. Z výběru úspěšných obcí je možné usuzovat rozdílné přístupy ke komunikaci na sociálních sítích, který ovšem vede ve všech případech ke stejnému výsledku a tím je stimulace dialogu a diskuse a zapojení občanů do oboustranné interakce. Tyto vybrané obce mohou posloužit ostatním municipalitám při využití benchmarkingu (měření a analýza procesů a výkonů prostřednictvím systematického porovnávání s nejlepšími srovnatelnými subjekty) jako nástroje zvyšování atraktivity samosprávného celku. Literatura [1] BEDNARČÍK, Z., (2013). The importance of strategic marketing management in companies for increase in theirs competitivenes. In 16th International Colloquium on Regional Sciences. Brno: Masarykova univerzita. pp. 252-258. ISBN 978-80-210-6257-3. DOI 10.5817/CZ.MUNI.P210-6257-2013-74. [2] FIELD, A., (2009). Discovering statistics using SPSS. London: SAGE. ISBN 978-1-84787-906-6. [3] GILES, E.L., BOSWORTH, G., WILLET, J., (2013). The role of local perception in the marketing of rural areas. Journal of Destination Marketing & Management, vol. 2, iss. 1, pp. 4-13. ISSN 2212-571X, DOI 10.1016/j.jdmm.2012.11.004. [4] GUO, G.Q., LIU, Y.P., (2006). The new development of the research on city marketing. Contemporary Economy & Management, vol. 28, iss. 2, pp. 5-12. ISSN 1673-0461. [5] Insidefacebook.com., (2014). [online]. [cit. 2014-3-28]. Dostupné z: [6] KOZEL, R., (2006). Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-0966-X. [7] KOZEL, R., MYNÁŘOVÁ, L. a SVOBODOVÁ, H., (2011). Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3527-6. [8] MALHOTRA, N., BIRKS, D., (2007). Marketing Research: An Applied Orientation. Edinburgh: Prentice Hall. ISBN 978-0-273-70689-2. [9] MANDYS, J., ŠKOLUDOVÁ, J., (2012). Social networks and its use in public administration. In 15th International Colloquium on Regional Sciences. Brno: Masarykova univerzita. pp. 615-624. ISBN 978- 80210-5875-0. [10] MAZUREKOVÁ, M., (2013). The regional competitiveness increase by the implemantation of the innovative marketing approaches – Branding of Niagara Region. In 16th International Colloquium on Regional Sciences. Brno: Masarykova univerzita. p. 384-393. ISBN 978-80-210-6257-3. DOI 10.5817/CZ.MUNI.P210-6257-2013-48. [11] MELOUN, M., MILITKÝ, J., HILL, M., (2012). Statistická analýza vícerozměrných dat v příkladech. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-2071-0. [12] OLŠOVÁ, P., ZÁBRANSKÁ, A., (2009). Občan – Zákazník? In 12th International Colloquium on Regional Sciences. Brno: Masarykova univerzita, 2009. pp.65-71. ISBN 978-80-210-4883-6. [13] PETREA, R., PETREA, D., OLAU, P.E., FILIMON, L., (2013). Place branding as efficient management tool for local government. Transylvanian Review of Administrative Sciences. Special Issue, pp. 124-140. ISSN 2247-8310. [14] PORTER, M., (1985). Competitive advantage. New York: Free Press. ISBN 0-684-84146-0. [15] ZHOU, M., WANG, T., (2014). Social media: A new vehicle for city marketing in China. Cities, vol. 37, iss. 2, pp. 27-32. ISSN 0264-2751. DOI 10.1016/j.cities.2013.11.006. Příspěvek vznikl za podpory projektu „Cíleným výzkumem v oblasti malého a středního podnikání k dosažení konkurenceschopné znalostní ekonomiky“, reg. č.CZ.1.07/2.3.00/20.0016.