Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 596 DOI: 10.5817/CZ.MUNI.P210-6840-2014-77 HODNOCENÍ DOPADŮ DÁLNIC A RYCHLOSTNÍCH SILNIC Z HLEDISKA NÁROKŮ NA ZÁBOR LESA ENVIRONMENTAL IMPACT EVALUATION OF HIGHWAYS AND EXPRESSWAYS IN VIEW OF FOREST APPROPRIATION ING. VILÉM PAŘIL Katedra regionální ekonomie a správy Ekonomicko-správní fakulta Masarykova univerzita Depart. of Regional Economics and Administration Faculty of Economics and Administration Masaryk University * Lipová 41 a, 602 00 Brno, Czech Republic E-mail: vilem@mail.muni.cz Anotace Následující článek je zaměřen na hodnocení dopadů vybraných dopravních projektů pozemních komunikací v České republice na životní prostředí s důrazem na problematiku záboru půdy. Jsou zde zkoumány především expresní koridory a cílem je určení možností jejich vzájemné komparace vzhledem k ostatním rozvojovým souvislostem expresní infrastruktury, především ve vztahu k poptávce. Zkoumány budou stávající dopravní tepny i plánované projekty, které vycházejí z dopravní sektorové strategie Ministerstva dopravy ČR. Klíčová slova dopravní infrastruktura, expresní doprava, dopady na životní prostředí, zábor lesa Annotation Following article is aimed on environmental impact evaluation of chosen ground transport infrastructure projects in Czech Republic with emphasis on the appropriation of land. The subject of this article is to analyze express transport corridors and the objective is to identify opportunities of project comparison in the relation with the other development circumstances, e.g. in the relation with demand. Analysis includes both current transport projects and even planned projects that come from the long-term transport sector strategy from Ministry of Transport in Czech Republic. Key words transport infrastructure, express transport, environmental impact evaluation, forest appropriation JEL classification: Q51, R42 Úvod Následující článek pojednává o dvou oblastech veřejného sektoru, ve kterých lze nalézt v obou případech jak vládní selhávání, tak i v případech zavádění tržních principů tržních selhání nebo spíše, jak konstatuje Svoboda (2007), tržních nedokonalostí, neboť trh je v mnoha případech nejlepším známým, nikoliv však dokonalým nástrojem alokace. Tato selhání či nedokonalosti jsou v tomto článku reflektována ve dvou oblastech, které spolu velmi úzce souvisejí, avšak místo jejich synergického působení naopak dochází ke konfliktu zájmů i cílů. Těmito oblastmi jsou doprava (zde silniční) a životní prostředí. Problematika dopravy a s ní související infrastruktury je významnou částí národního hospodářství financovanou veřejným sektorem, ale sloužící všem typům spotřebitelů, tedy organizacím, firmám, podnikatelům i obyvatelstvu. Důvodem veřejného financování dopravy je skutečnost, že jde o statek, který tenduje k dosažení kritérií nerivalitní spotřeby a nevylučitelnosti ze spotřeby, což je základní předpoklad pro konstatování veřejného statku (Strecková, Malý, 1998). Na Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 597 druhou stranu ale nejde o čisté veřejné statky, neboť jedno ze dvou výše uvedených kritérií nemusí jednotlivé projekty či úseky dopravní infrastruktury naplňovat a je tedy vhodnější je řadit mezi statky smíšené. Význam fenoménu silniční dopravy reflektuje pohled na výdaje do dopravní infrastruktury v České republice, které se v období let 2000 až 2011 pohybovali v rozmezí 18 až 68 mld. Kč ročně (přičemž průměr činil 45 mld. Kč), a to při abstrahování od místních komunikací (MD, Ročenky dopravy, 2000-2011). Důležité je také zmínit, že poměr investic do silniční dopravní infrastruktury vhledem k provozním výdajům na její údržbu a drobné opravy se v tomto období pohyboval v poměru 7:3, což mimo jiné vypovídá o míře indukce investic (do nových dopravních projektů) na výdaje na opravu a údržbu těchto komunikací, s jejichž navýšením je nutné počítat i v následujících letech při tvorbě veřejných rozpočtů (v případě II. a III. tříd; Pařil, 2013b). Proto je důležité prověřovat kapitálovou přiměřenost nejen jednotlivých projektů, ale i investorů z řad veřejného sektoru (Halámek, Opluštilová, 2010). Dopady dopravní infrastruktury mají vliv na celou řadu oblastí, které můžeme rozdělit do několika skupin. První skupinu tvoří vlivy ekonomického charakteru – např. vliv investic do dopravy na ekonomický rozvoj (Gramlich, 1994; de la Fuente, 2010; Lakshmanan, 2011; Komínek, 2009) nebo vliv na rozvoj podnikání či umístění nových firem ve vztahu k dopravní infrastruktuře (Holl 2004, 2011). Další skupina dopadů zahrnuje vlivy urbanizační (dopady na území, obyvatelstvo a jeho rozmístění v něm) např. dopady na územní rozvoj či vztah k prostorovému plánování (Chandra, Thompson, 2000; Kučera, 2013) či rozmístění obyvatelstva v metropolitních oblastech (Duranton, Turner 2010; Linneker, Spence 1992, 1996). Další skupinou dopadů zachycuje vlivy na environmentální charakteristiky území či environmentální zátěž obyvatelstva (Kutáček, 2009; Řiháček, 2007; Mullerová, 2012; Pařil, 2013a, 2013b). Poslední skupinu lze charakterizovat jako dopravně geografickou, ta se zabývá dopravní dostupností (Mulíček et al., 2011), dopravní regionalizací (Kraft, 2012; Marada, 2003) či vyjížďkou za prací 4i slu6bami (Kunc et al., 2012; Klapka et al., 2013; Kučera, 2013). Na základě výstupů z těchto dílčích analýz je pak možné směřovat k identifikaci priorit či samotného účelu jednotlivých dopravních projektů v konfrontaci s jejich očekávanými ekonomickými přínosy, ale i environmentálními či územními vlivy (např. Viturka et al., 2012a, 2012b) – hodnocení účelnosti je však velmi spíše dlouhodobým cílem, který není možné ověřit bez hodnocení silničních projektů v delším časovém horizontu odpovídajícímu i několika desetiletím. Hodnocení environmentálních vlivů dopravy je v odborné literatuře většinou zaměřeno na hodnocení určitých složek životního prostředí v případě vybraného projektu, úseku nebo lokality. V případě aplikované praxe jde pak detailní analýzu environmentálních dopadů jednoho vybraného projektu v rámci procesu EIA, v případě dopravních koncepcí či politiky pak procesu SEA, který je formulován obecněji a jako hlavní zjištění konstatuje vybrané nejproblematičtější detaily (MŽP, 2013). Tyto přístupy nicméně neumožňují komplexní komparativní srovnání jednotlivých dopravních projektů ze stejné kategorie či alternativních řešení při využití různých dopravních modů. Tento článek se tedy ubírá prvním zmíněným směrem a snaží se vybranou přírodně cennou složku životního prostředí hodnotit u všech dopravních projektů daného typu, přičemž v analýze dále jde o výběr dálnic a rychlostních silnic v ČR, a dále silnic II. tříd v regionu soudržnosti Jihovýchod, tedy o projekty různých úrovní stejného dopravního modu. Nejčastější současný způsob hodnocení projektů dopravní infrastruktury je využití analýzy nákladů a výnosů, jejímž východiskem je ocenění přímých i nepřímých nákladů a výnosů (Florio, 2008; Halámek 2011). Nicméně tento způsob podléhá především u identifikace nepřímých nákladů a výnosů řadě metodických úskalí (Sieber, 2009) při možnosti značného ovlivnění výsledku hodnotitelem dle zvolené metody ocenění. Tento příspěvek bude reflektovat pouze velmi striktně vymezený užší výnosově-nákladový přístup, který vychází z normativního tvrzení, že pouze a jen výnosy a náklady spojené se spotřebou zboží a služeb mohou být brány v úvahu při použití ekonomického aparátu ve společenském rozhodování (Rosenthal, Nelson 1992; Weikard, 2005). Hlavním cílem tohoto článku je tedy identifikovat možnost komparativního hodnocení projektů expresní silniční infrastruktury i ve srovnání s regionální silniční infrastrukturou dle reálných či potenciálních dopadů na zábor lesních pozemků jakožto potenciálně důležitých ekosystémů zajišťujících mnoho ekostabilizačních funkcí. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 598 1. Metodika hodnocení Následující metodika hodnocení dopadů dálnic, rychlostních silnic a silnic II. třídy vychází z několika zdrojů informací. Základním geografickým nástrojem potřebným ke zmapování nároků silniční dopravní infrastruktury je webový portál http://geoportal.gov.cz, ze kterého byla čerpána data o vedení jednotlivých silnic v území (doplněním jsou samozřejmě publikace týkající se jednotlivých projektů dálnic a rychlostních silnic, ŘSD, 2006a-b, 2007, 2010a-b, 2012a-g). Základním přístupem pro hodnocení záboru lesů z pohledu dopravní infrastruktury je hodnocení rozsahu kolizních úseků, a to z pohledu délky kolizních úseků, tak i z pohledu plochy kolizních úseků, neboť ta se dle typu komunikace a množství souvisejících staveb jako jsou dálniční sjezdy, mimoúrovňové křižovatky, odpočívky či benzínové stanice apod. mohou lišit i při komparaci silnic stejné úrovně. Tyto dva základní ukazatele pak jsou nahlíženy z pohledu absolutních dopadů, ale i z pohledu relativního, tedy intenzita kolizních úseků vzhledem k délce komunikace vyjádřená jako procento z celkové délky dané komunikace. Posledním kritériem je pak finanční hodnota lesní plochy, které je při závěrečném hodnocení dána dvojnásobná váha z důvodu, že jako jediné kritérium reflektuje i významnost narušených lesních pozemků. V hodnocení je tedy zahrnuto pět kritérií: absolutní délka, absolutní plocha, relativní délka kolizních úseků, relativní plocha kolizních úseků a hodnota záboru lesa. Dle těchto jednotlivých kritérií jsou pak analyzované projekty dopravní infrastruktury posuzovány prostřednictvím aplikace metody prostého součtu pořadí, kdy konečné pořadí Pc je určeno na základě nevážených agregací dílčích pořadí pd získaných v rámci jednotlivých kritérií (nevýhodou metody je zejména nezohlednění rozdílů ve významovém postavení kritérii; tento problém lze částečně řešit expertním stanovením příslušných vah, které je však na druhé straně zatíženo značnou subjektivitou), což lze zapsat takto (Viturka et al., 2012): å= = n i dp 1 cP (1) Východiskem přístupu ekonomického či peněžního ohodnocení záboru lesa je předpoklad, že ve sledovaném úseku komunikace při svých okrajích z obou stran přiléhá k zalesněným plochám, přičemž nemusí jít nutně o pozemky určené k plnění funkcí lesa (PUPFL, zákon č. 289/1995 Sb. o lesích), ale důležitý je aktuální stav. Východiskem tedy je skutečnost, že nebýt dané silniční komunikace byl by se na daném pozemku či ploše s největší pravděpodobností vyskytoval les, čili že pozemek pod danou komunikací by bez její existence byl zařazen do lesních pozemků nebo do kategorie nelesních pozemků s lesním porostem. Metodika hodnocení pak spočívá v podstatě v následujícím přístupu, který vychází z vyhlášky 3/2008 Sb. Ministerstva financí o oceňování majetku, tzv. oceňovací vyhlášky (dle příloh č. 24, 25, 39; MF, 2008), a dále dle Vyhlášení průměrné ceny dřeva pro rok 2014 k výpočtu poplatku za odnětí lesních pozemků (MZ, 2013). Vývoj průměrné ceny dřeva od roku 1996 do roku 2014 je znázorněn v obrázku č. 1. Obr. 1: Vývoj průměrné ceny dřeva v ČR (Kč/m3 ) Zdroj: MZ, 2013 Dle výše zmíněné legislativy je poplatek za odnětí lesních pozemků vypočítáván dle následujícího vzorce: 400 600 800 1,000 1,200 1996199719981999200020012002200320042005200620072008200920102011201220132014 Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 599 OLP = PP x CD x f; (2) kde OLP je poplatek za odnětí lesních pozemků (1129 Kč/m3 pro rok 2014); PP je průměrná roční potenciální produkce lesů v České republice (která je dlouhodobě stabilní a činí 6,3 m3 /ha); f je faktor váhy lesů. Je však nutné podotknout z důvodu zachycení hodnoty potenciálních lesních pozemků, které však trvale slouží jako komunikace, je nutné využít vzorec pro trvalé odnětí, u kterého je využito koeficientu 0,02, což v podstatě reflektuje vynětí lesních pozemků na období 50 let (i tento koeficient je tedy u některých typů lesních porostů svým způsobem podhodnocený a reálně reflektuje pouze smrkové lesy (u např. dubových porostů není možné očekávat obnovu lesa během takto krátkého období). Takto modifikovaný vzorec pak vypadá následovně: = , (3) V čitateli výše uvedeného vzorce je posledním činitelem faktor váhy lesa, který odráží ekologickou kvalitu daného lesního porostu. Tento faktor reflektuje následující oblasti: území chráněná dle zákona č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny, dále zákona č. 254/2001 o vodách (vodní zákon), a dále zahrnuje i území významná z mezinárodního pohledu - především území vymezená organizací UNESCO jako biosférické rezervace a geoparky, a dále území vymezená Ramsarskou úmluvou jako významné mokřady (v ČR přijata jako Sdělení federálního ministerstva zahraničních věcí 396/1990 Sb.). Z pohledu zákona o ochraně přírody a krajiny byly hodnoceny kolizní úseky se zvláště chráněnými územími velkoplošnými i maloplošnými, dále území zahrnutá do Natury 2000, tedy evropsky významné lokality a ptačí oblasti. Z pohledu vodního zákona pak byly hodnoceny kolizní úseky s chráněnými oblastmi přirozené oblasti akumulace vod a ochranná pásma vodních zdrojů (zdrojem pro zmapování této komponenty významných území byl informační portál http://heis.vuv.cz). V jednotlivých kolizních úsecích pak byla cena lesa modifikována dle faktoru váhy lesa (tedy násobena příslušným koeficientem). Ceny byly tedy modifikovány následujícím způsobem: národní přírodní rezervace (faktor váhy lesa 20, tato váha byla změněna a odpovídá váze první zóny národního parku, neboť v NPR či NPP jde v podstatě o stejnou míru ochran, ale jen v menším územním rozsahu) a jejich ochranná pásma (faktor váhy lesa 16); národní přírodní památky (faktor váhy lesa 20) a jejich ochranná pásma (faktor váhy lesa 16); chráněné krajinné oblasti (pro ZCHÚ je faktor váhy lesa obecně stanoven 16); přírodní rezervace a jejich ochranná pásma (faktor váhy lesa 16); přírodní památky a jejich ochranná pásma (faktor váhy lesa 16); ptačí oblasti (faktor váhy lesa 20, byl stanoven jako koeficient korelující s NP); z hlediska Natury 2000 pak evropsky významné lokality (faktor váhy lesa 16, byl stanoven jako koeficient korelující se ZCHÚ); chráněné oblasti přirozené akumulace vod (faktor váhy lesa 12); ochranná pásma vodních zdrojů (faktor váhy lesa 20); z hlediska mezinárodní ochrany pak ramsarské mokřady (faktor váhy lesa 20, byl stanoven jako koeficient korelující s NP); UNESCO biosférické rezervace (faktor váhy lesa 20, byl stanoven jako koeficient korelující s NP); geopark UNESCO (faktor váhy lesa 6, byl stanoven jako koeficient korelující s lesy příměstskými se zvýšenou zdravotně rekreační funkcí). Při případném souběhu několika typů ochrany jsou pak jednotlivé koeficienty sčítány. 2. Výsledky hodnocení V následující části článku budou představeny základní výsledky provedené analýzy. V tabulce č. 1 jsou zobrazeny výsledky pro jednotlivé projekty dálnic a rychlostních silnic ve výše uvedených pěti kritériích. Pro poskytnutí komplexní informace o daném silničním projektu je zde v prvních dvou sloupcích uvedena také celková délka dané komunikace a celková plocha, kterou komunikace zaobírá. Všechny sledované projekty jsou zde analyzovány z pohledu dokončeného projektu, tedy včetně úseků ve výstavbě i úseků plánovaných. U kritéria délky kolizního úseku se hodnoty pohybují od 1 do 65 km, což u jednotlivých projektů představuje 2,17 až 30 %. Průměrná intenzita záboru lesa vzhledem k délce komunikace je pak 12,62 %. Z pohledu kritéria zabrané lesní plochy se hodnoty pohybují od 21 tis. m2 (R46) až do 2,6 mil. m2 (D1), což odpovídá 1 až 29 %. Zajímavou skutečností zajisté je, že procentuální vyjádření u záboru lesní plochy je nižší než u sledované délky kolizního Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 600 úseku a to i přesto, že do plochy byly započítány i související stavby jako odpočívky či exity. Tuto skutečnost však lze poměrně snadno interpretovat tak, že ty úseky, které se dostávají do konfliktu s lesními porosty z pohledu zastavěné plochy minimalističtější než ostatní úseky dané komunikace, tzn., že většina úseků šestiproudých nebo většina mimoúrovňových křižovatek či exitů a odpočívek se nachází mimo tyto konfliktní zóny. Dle posledního kritéria se pak hodnota záboru lesa pohybuje od 12 mil Kč až po 2,23 mld. Kč, přičemž celková hodnota takto zabraných lesních pozemků činí při stanovené metodice 11,74 mld. Kč. Tab. 1: Zábor lesa způsobený dálnicemi a rychlostními silnicemi v ČR Silnice Komunikace celkem Kontaktní zóna Hodnota (Kč)Délka (km) Plocha (m2 ) Délka (km) Plocha (m2 ) Délka (%) Plocha (%) D1 376,70 18 759 887 65,14 2 589 058 17,29% 13,80% 2 226 417 212 R1 82,83 4 462 956 4,32 161 359 5,21% 3,62% 314 078 339 D2 60,70 2 561 167 4,25 129 656 7,00% 5,06% 202 884 148 D3-vV 167,45 5 683 030 23,11 833 776 13,80% 14,67% 368 713 691 D3-vZ 171,40 5 912 165 28,82 1 013 389 16,81% 17,14% 444 684 581 R4 85,60 3 452 379 16,67 857 413 19,47% 24,84% 842 553 443 D5 151,20 7 760 944 36,27 1 232 676 23,99% 15,88% 610 675 226 R6 167,20 6 466 129 24,74 764 853 14,80% 11,83% 868 652 144 R7 95,15 3 537 669 6,83 252 776 7,18% 7,15% 274 781 525 D8 92,21 4 262 389 7,56 286 908 8,20% 6,73% 399 398 447 R10 72,59 3 290 958 11,76 404 212 16,20% 12,28% 475 241 167 D11 154,30 5 923 416 20,80 804 605 13,48% 13,58% 817 942 363 R35-vJ 283,69 10 106 003 21,47 820 551 7,57% 8,12% 715 085 572 R35-vS 278,87 9 957 794 23,00 865 892 8,25% 8,70% 757 514 215 R35vSS 279,31 9 936 435 36,16 1 262 893 12,95% 12,71% 1 075 479 893 R43 82,08 2 497 175 24,51 722 898 29,85% 28,95% 206 513 617 R46 38,77 1 680 208 0,84 21 747 2,17% 1,29% 12 374 391 R48 74,63 3 072 414 8,09 234 180 10,84% 7,62% 143 477 100 R49 59,65 1 830 307 8,92 262 982 14,95% 14,37% 222 273 582 R52-vV 13,37 394 504 2,15 63 484 16,09% 16,09% 153 524 500 R52-vZ 45,17 1 676 391 1,69 49 737 3,73% 2,97% 15 208 091 R55 100,94 3 547 243 11,20 330 160 11,10% 9,31% 562 830 796 R56 18,80 1 068 171 1,76 53 772 9,38% 5,03% 33 373 642 Celkem 2 952,58 117 839 729 390,05 14 018 971 x x 11 743 677 685 Zdroj: www.geoportal.gov.cz, vlastní zpracování. V následující tabulce č. 2 je pak znázorněno celkové hodnocení projektů dálnic a rychlostních silnic dle výše vymezených pěti kritérií a je zde určeno jejich pořadí prostřednictvím prostého součtu pořadí z jednotlivých kritérií. Tyto projekty jsou pak rozděleny do tří skupin. První skupinu tvoří projekty s minimální zátěží na zábor lesních porostů (0 až 40 bodů), druhá skupina představuje střední zátěž (40 až 90 bodů) a poslední skupina pak zobrazuje projekty s největší zátěží na tuto složku životního prostředí (nad 90 bodů)1 . Poněkud na první pohled překvapivě se ve třetí skupině vyskytují ne příliš dlouhé komunikace R43 či R4. R43 přitom v relativních kritériích dosahuje vůbec nejvyšších hodnot. Bez povšimnutí by také nemělo zůstat srovnání jednotlivých variant vybraných projektů. V případě realizace R52 je varianta západní umístěno o celou kategorii lépe než varianta východní. Zde je ovšem nutné podotknout, že východní varianta byla vzhledem ke své délce velmi znevýhodněna relativními ukazateli. V dalším případě silnice R35 jsou pak varianty jižní a severní ve střední skupině, zatímco varianta super severní v poslední skupině. Umístění super severní varianty pouze dokresluje účelovost takto plánovaného návrhu. Naproti tomu severní varianta je jen těsně pod hranicí střední nejméně 1 Je také nutné poznamenat, že silnice R63 a již vystavěný a funkční úsek silnice R52 nemají žádný dopad na tuto složku životního prostředí, proto také v tabulce nejsou zahrnuty. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 601 šetrné kategorie silnic a od jižní varianty ji dělí tři pozice. Poslední srovnání nabízí také východní varianta D3, která se jeví o kategorii šetrnější než varianta západní. Tab. 2: Hodnocení dopadů záboru lesa způsobený dálnicemi a rychlostními silnicemi v ČR Silnice Délka (km) Plocha (m2 ) Délka (%) Plocha (%) Hodnota (Kč) Počet bodů Pořadí R46 1 1 1 1 1 6 1 R52-vZ 2 2 2 2 2 12 2 R56 3 3 9 4 3 25 3 D2 5 5 4 5 6 31 4 R1 6 6 3 3 10 38 5 R48 9 7 10 8 4 42 6 R7 7 8 5 7 9 45 7 D8 8 10 7 6 12 55 8 R52-vV 4 4 17 20 5 55 9 R49 10 9 16 17 8 68 10 R55 11 11 11 11 15 74 11 R35-vJ 15 16 6 9 17 80 12 R10 12 12 18 13 14 83 13 D3-vV 17 17 14 18 11 88 14 R35-vS 16 19 8 10 18 89 15 R43 18 13 23 23 7 91 16 D11 14 15 13 15 19 95 17 R6 19 14 15 12 21 102 18 D3-vZ 20 20 19 21 13 106 19 R35-vSS 21 22 12 14 22 113 20 R4 13 18 21 22 20 114 21 D5 22 21 22 19 16 116 22 D1 23 23 20 16 23 128 23 Zdroj: www.geoportal.gov.cz, vlastní zpracování. V následující části článku je provedena analýza vybraných silnic II. třídy v regionu soudržnosti Jihovýchod při zachování výše zmíněné metodiky. V tabulce č. 3 jsou uvedeny základní výsledky dle pěti výše stanovených kritérií včetně doplňující informace o celkové délce a ploše komunikace. Tab. 3: Zábor lesa způsobený silnicemi II. třídy v regionu soudržnosti Jihovýchod Silnice Komunikace celkem Kontaktní zóna Hodnota (Kč)Délka (km) Plocha (m2 ) Délka (km) Plocha (m2 ) Délka (%) Plocha (%) II/152 97,00 1 195 407 5,50 66 547 5,67% 5,57% 23 312 941 II/360 87,00 1 047 557 9,11 107 953 10,47% 10,31% 94 374 718 II/374 62,00 712 989 12,80 147 154 20,64% 20,64% 170 597 114 II/377 41,96 482 529 10,87 124 959 25,90% 25,90% 84 928 839 II/379 72,84 896 944 23,51 291 500 32,28% 32,50% 280 146 421 II/380 54,14 676 788 3,96 49 513 7,32% 7,32% 56 346 809 II/385 49,00 576 905 3,00 35 066 6,13% 6,08% 31 105 189 II/394 10,45 130 588 1,33 16 588 12,70% 12,70% 15 608 820 II/405 29,39 337 997 1,65 18 998 5,62% 5,62% 8 518 241 II/413 45,74 534 371 0,98 11 213 2,13% 2,10% 10 698 923 II/602 114,49 1 350 679 17,48 204 584 15,27% 15,15% 89 799 616 Celkem 664,00 7 942 751 90,18 1 074 072 x x 865 437 630 Zdroj: www.geoportal.gov.cz, vlastní zpracování. Výsledky kolizí silnic II. třídy s lesními pozemky (či porosty) ukazují, že pro kritérium dílky kolizního úseku se hodnoty pohybují mezi 1 až 24,5 km, což představuje 2 až 32 % z celkové délky daných komunikací. U kritéria záboru lesních ploch se pak výsledky pohybují mezi 11 tis. až 291 tis. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 602 m2 , což představuje 2 až 33 %. V případě silnic II. třídy jsou tedy výsledky relativních kritérií velmi podobné ve srovnání s projekty dálničních či rychlostních komunikací. Mírná odlišnost v řádu jednoho procenta je pak i zde samozřejmě způsobena technickým provedením komunikace (tedy např. II/S7,5 či II/S8,5 apod.). Průměrné hodnoty v případě procentuálně vyjádřené délky i plochy se pohybují těsně nad 13%. U kritéria celkové hodnoty zabrané lesní půdy se částky pohybují mezi 8,5 až 280 mil. Kč., přičemž celková hodnota takto zabrané půdy činí na vybraných komunikacích 865 mil. Kč. Tab. 4: Hodnocení dopadů zábor lesa způsobený silnicemi II. třídy v regionu soudržnosti Jihovýchod Silnice Délka (km) Plocha (m2 ) Délka (%) Plocha (%) Hodnota (Kč) Počet bodů Pořadí II/413 1 1 1 1 2 8 1 II/405 3 3 2 3 1 13 2 II/394 2 2 7 7 3 24 3 II/385 4 4 4 4 5 26 4 II/380 5 5 5 5 6 32 5 II/152 6 6 3 2 8 33 6 II/360 7 7 6 6 9 44 7 II/377 8 8 10 10 7 50 8 II/602 10 10 8 8 8 52 9 II/374 9 9 9 9 10 56 10 II/379 11 11 11 11 11 66 11 Zdroj: www.geoportal.gov.cz, vlastní zpracování Při pohledu na celkové hodnocení, které zobrazuje tabulka č. 4, je opět možné rozlišit tři základní skupiny se šetrnějšími (0 až 19 bodů), středními (20 až 49 bodů) a významnými dopady (50 a více bodů) a zábor lesních pozemků (či porostů), přičemž bodová škála pro jednotlivé kategorie je zde stanovena odlišně oproti dálničním a rychlostním komunikacím z důvodu odlišného počtu analyzovaných komunikací, a tedy odlišného rozpětí součtů dle jednotlivých kritérií. V první nejšetrnější kategorii jsou v podstatě nejkratší komunikace, což není překvapující zjištění. Nicméně zajímavou skutečností je, že dvě nejdelší komunikace II/602 a II/152 se nevyskytují na posledních místech, přičemž komunikace II/152 dokonce zaujímá místo ve střední kategorii. Závěr Závěrem lze konstatovat, že v kategoriích absolutních ukazatelů záboru lesních pozemků či nelesních pozemků s lesními porosty prostřednictvím silniční infrastruktury lze sledovat poměrně jasnou korelaci s celkovou délkou dané komunikace. Nicméně i zde mohou být určité odchylky především u rychlostních komunikací způsobené mnohem většími nároky na doprovodnou infrastrukturu včetně mimoúrovňového křížení, exitů, odpočívek či čerpacích stanic a dle jejich rozmístění pak může být dopad na tuto specifickou složku životního prostředí poměrně významně ovlivněn. Dále také samozřejmě záleží na technickém provedení dané komunikace, tedy na šířce analyzovaného úseku i to především u rychlostní infrastruktury může způsobit značné odchylky. Z pohledu srovnání jednotlivých variant vybraných dálničních projektů, jejichž části by teprve měly být realizovány, je vhodné konstatovat, že v případě R35 se jako nejšetrnější varianta jeví varianta jižní, jako nejméně šetrná pak varianta superseverní. V případě realizace severní varianty tak dojde k environmentální újmě při dané metodice o 42 mil. Kč větší než v případě varianty jižní, a to pouze z pohledu dané složky životního prostředí (a při respektování výše uvedeného striktně výnosově nákladového přístupu, tedy zvažování pouze potenciální tržní produkce). Při komparaci jednotlivých sledovaných kategorií je vhodné srovnání mezi průměrnou rozlohou zabrané lesní plochy připadající na jeden kilometr délky komunikace. V případě dálnic a rychlostních silnic činí průměrná hodnota 4 748 m2 /km, zatímco v případě silnic druhých tříd činí 1 618 m2 /km. Dalším srovnáním těchto dvou kategorií je pak průměrná hodnota újmy na jeden kilometr délky, které v prvním případě činí téměř 4 mil Kč, zatímco ve druhém případě 1,3 mil. Kč. Tato skutečnost je pak velmi významná, poku je bráno na vědomí, že některé úseky zde analyzovaných silnic II tříd (II/385) vykazují téměř Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 603 dvojnásobnou intenzitu dopravy ve srovnání s vybranými úseky některých rychlostních komunikací (R6). Tento fakt samozřejmě může přispět obohacení metodické základny využitelné pro přijímání rozhodnutí ovlivňujících dopravní plánování. Posledním důležitým konstatováním je skutečnost¨, že v metodice uplatněné v tomto článku byl využit striktně výnosově nákladový přístup. Při modifikaci tohoto přístupu a započítání i dalších externích nákladů dopravy a jejích vlivů na životní prostředí jako vliv na klima či vliv na kvalitu ovzduší (by samozřejmě hodnota celkové újmy významně narostla, viz např. IER, 2006). Tyto náklady však nebyly předmětem tohoto článku. Literatura [1] DE LA FUENTE, A., (2010). Infrastructures and Productivity: an Updated Survey, Mimeo, Instituto de Análisis Económico, CSIC, Barcelona. [2] DURANTON, G., TURNER, M.A., (2010). Urban Growth and Transportation. Mimeo, University of Toronto, p. 34. [3] FLORIO, M., MAFFII, S., ATKINSON, G., DE RUS, G., EVANS, D., PONTI, M., GENCO, M., PAROLIN, R., VIGNETTI, S., BOLATTI, J., GIGLIO, M., PANZA, G., SARTORI, D., (2008): Guide to Cost-benefit Analysis of Investment Projects. Brussels: European Commission, p. 259. [4] GRAMLICH, E. M., (1994). Infrastructure investment: a review essay. Journal of Economic Literature 32, pp. 1147–1175. [5] HALÁMEK, P., OPLUŠTILOVÁ, I., (2010). Capital adequacy of the municipal projects financed from ROP SE. In 13th International Colloquium on Regional Sciences. Conference Proceedings. Brno: Masarykova univerzita. pp. 215-223. ISBN 978-80-210-5210-9. [6] HALÁMEK, P., (2011). Use of CBA as a tool for OP´s implementation in the Czech Republic. In 14th International Colloquium on Regional Sciences. Conference Proceedings. Brno: Masarykova univerzita. pp. 90-99. ISBN 978-80-210-5513-1. [7] HOLL, A., (2004). Transport infrastructure, agglomeration economies, and firm birth: empirical evidence from Portugal. Journal of Regional Science 44, pp. 693–712. DOI 10.1111/j.0022-4146.2004.00354.x. [8] HOLL, A., (2011). Factors influencing the location of new motorways: large scale motorway building in Spain. Journal of Transport Geography 19, pp. 1282–1293. DOI 10.1016/j.jtrangeo.2011.06.006. [9] CHANDRA, A., THOMPSON, E., (2000). Does public infrastructure affect economic activity? Evidence from the rural interstate highway system. Regional Science and Urban Economics 30, pp. 457–490. [10] IER, (2006). Developing Harmonised European Approaches for Transport Costing and Projects Assessment (HEATCO). Stuttgart. University of Stuttgart. [11] KLAPKA, P., HALÁS, M., TONEV, P., (2013). Functional regions : Concept and types. In 16th International Colloquium on Regional Sciences. Conference Proceedings. Brno: Masarykova univerzita. pp. 94-101. ISBN 978-80-210-6257-3. DOI 10.5817/CZ.MUNI.P210-6257-2013-11. [12] KOMÍNEK, T., (2009). Orientované vyhodnocení rozvojových vlivů dálnic (aplikace na příkladě českých dálnic D1 a D2) [13] KRAFT, S., (2012). A Transport classification of settlement centres in the Czech Republic using cluster analysis. Moravian Geographical Reports, 20, pp. 38-49. [14] KUČERA, J., (2013). Brno – komplexní dopravní analýza, Brno, Masarykova univerzita. [15] KUNC, J., FRANTÁL, B., TONEV, P., SZCZYRBA, Z., (2012). Spatial patterns of daily and non-daily commuting for retail shopping: The Case of the Brno City, Czech Republic. In Moravian geographical reports, Brno: ÚGN, 2012, vol. 20, iss. 4, pp. 39-54. ISSN 1210-8812. [16] KUTÁČEK, S., (2009). Aplikace teorie externalit na vybraný segment odvětví dopravy. Brno: Masarykova univerzita. [17] LAKSHMANAN, T.R., (2011). The broader economic consequences of transport infrastructure investments. Journal of Transport Geography, vol. 9, iss. 1, pp. 1–12. DOI 10.1016/j.jtrangeo.2010.01.001. [18] LINNEKER, B., SPENCE, N., (1992). Accessibility measures compared in an analysis of the impact of the M25 London Orbital Motorway on Britain. Environment and Planning A 24, pp. 1137–1154. [19] MARADA, M., (2003). Transport typology of settlement centres of Czechia from public passenger transport point of view. Acta Universitatis Carolinae Geographica, vol. 2003, iss. 1, pp. 259-269. [20] Ministerstvo dopravy ČR (2011). Ročenky dopravy 2000 až 2011. [online]. [cit. 2014-4-1] Dostupné z: [21] Ministerstvo financí (2013). Vyhláška 3/2008 Sb., o oceňování majetku, oceňovací vyhláška, dle novelizace 450/2012 Sb. [online]. [cit. 2013-4-5]. Dostupné z: Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 604 [22] Ministerstvo zemědělství (2013). Vyhlášení průměrné ceny dřeva pro tok 2014 k výpočtu poplatku za odnětí lesních pozemků ze dne 17. 11. 2013, č. j.: 76515/2013. [23] Ministerstvo životního prostředí (2013). SEA - Dopravní politika ČR 2014-2020 s výhledem do roku 2050. [online]. [cit. 2013-4-1].Dostupné z: [24] MULÍČEK, O., OSMAN, R., SEIDENGLANZ, D., (2011). Městská chronopolis. In Třetí město. Červený Kostelec, Brno: Nakladatelství Pavel Mervart, Masarykova univerzita, pp. 13-42. ISBN 978-80-7465-015-4. [25] MULLEROVÁ, J., (2012). Vliv hluku na cenu bydlení. Brno: Masarykova univerzita. [26] PAŘIL, V. (2013a). Current Czech highways environmental impacts assessment - chosen approaches. In New Economic Challenges - 4th International PhD Student Conference. 2013. vyd. Brno: Masarykova univerzita, pp. 186-195. ISBN 978-80-210-6301-3. [27] PAŘIL, V., (2013b). Environmental Impact Evaluation of Chosen Infrastructure Transport Projects with Emphasis on Appropriation of Land. In 16th International Colloquium on Regional Sciences. Brno: Masarykova univerzita, pp. 494-500. ISBN 978-80-210-6257-3. DOI 10.5817/CZ.MUNI.P210-6257-2013-62. [28] ROSENTHAL, D. H.; NELSON, R. H., (1992). Why Existence Values Should Not Be Used in Cost-Benefit Analyses. Journal of Policy Analysis and Management, iss. 11, pp. 116–121. DOI 10.2307/3325135. [29] Ředitelství silnic a dálnic ČR (2006a). Dálnice D5, p. 9. [30] Ředitelství silnic a dálnic ČR (2006b). Dálnice D8, 2006, p. 9. [31] Ředitelství silnic a dálnic ČR (2007). Dálnice D11, p. 7. [32] Ředitelství silnic a dálnic ČR (2010a). Dálnice D1, p. 9. [33] Ředitelství silnic a dálnic ČR (2010b). Dálnice D3, p. 28; aktualizováno 2012, p. 40. [34] Ředitelství silnic a dálnic ČR (2012a). Dálnice D47, p. 28. [35] Ředitelství silnic a dálnic ČR (2012b). Pražský okruh, p. 36. [36] Ředitelství silnic a dálnic ČR (2012c). Rychlostní silnice R4, p. 28. [37] Ředitelství silnic a dálnic ČR (2012d). Rychlostní silnice R6, p. 64. [38] Ředitelství silnic a dálnic ČR (2012e). Rychlostní silnice R7, p. 40. [39] Ředitelství silnic a dálnic ČR (2012f). Rychlostní silnice R35, p. 36. [40] Ředitelství silnic a dálnic ČR (2012g). Rychlostní silnice R48, p. 42. [41] ŘIHÁČEK, T., (2007). Zvukové prostředí města a jeho vliv na prožívání. Brno: Masarykova univerzita. [42] SIEBER, M., (2009). Stínové ceny v české ekonomice. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze. [43] STRECKOVÁ, Y., MALÝ, I. a kol., (1998). Veřejná ekonomie pro školu i praxi. Brno: Computer Press. ISBN 80-7226-112-6, s. 214. [44] SVOBODA, F., (2007). Za obzor neoklasické ekonomie: Cesta k principům nové institucionální ekonomie. Politická ekonomie, vol. 55, iss. 4, pp. 561-579. ISSN 0032-3233. [45] VITURKA, M., PAŘIL, V., TONEV, P., (2012a). Nová metoda komparativního hodnocení účelnosti projektů výstavby dopravní infrastruktury. Urbanismus a územní rozvoj, Brno: ÚÚR - MMR ČR, 2012, XV, iss. 2, pp. 28-34. ISSN 1212-0855. [46] VITURKA, M., PAŘIL, V., TONEV, P., (2012b). A contribution to the evaluation of the social impact of projects of express roads construction. In 15th International Colloquium on Regional Sciences. Conference Proceedings. Brno: Masarykova univerzita. pp. 250-256. ISBN 978-80-210-5875-0. [47] WEIKARD, H. P., (2005). Why Non-use Values Should Not Be Used. Wageningen: Department of Social Sciences, Wageningen University, 2005, pp. 7-20. Příspěvek byl zpracován v rámci projektu specifického výzkumu MUNI/A/0768/2013.