Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 866 DOI: 10.5817/CZ.MUNI.P210-6840-2014-112 PODMÍNKY PRO ROZVOJ KONGRESOVÉHO TURISMU V MORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI OPTIONS FOR DEVELOPMENT OF CONGRESS TOURISM IN THE MORAVIAN SILESIAN REGION ING. MIROSLAVA KOSTKOVÁ PH.D. ING. MILENA BOTLÍKOVÁ Katedra cestovního ruchu Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné Slezská Univerzita v Opavě Department of Tourism School of Business Administration Silesian University * Univerzitní nám. 1934/3, 733 40 Karviná, Czech Republic E-mail: kostkoval@opf.slu.cz, botlikova@opf.slu.cz Anotace Kongresový cestovní ruch představuje relativně novou a z hlediska ekonomiky významnou formu cestovního ruchu. Článek pojednává o předpokladech, příležitostech a rozvoji kongresové turistiky regionu Severní Moravy a Slezska. Cílem příspěvku je na základě analýzy statistických údajů českých a světových institucí a prostřednictvím komparace uvést možné vývojové trendy a příležitosti pro rozvoj kongresového turismu. Výsledkem jsou závěry, které zdůrazňují jeho rostoucí význam a příležitosti v oblasti regionálního rozvoje a cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji. Klíčová slova kongresový cestovní ruch, Moravskoslezský kraj, předpoklady rozvoje cestovního ruchu v regionu Annotation Congress tourism is relatively new and in terms of economy important form of tourism. The article discusses the assumptions, opportunities and development of congress tourism in the Moravian Silesian region. The aim of this paper is to analyze statistical data from the Czech and world institutions and on the base of comparison to indicate the possible trends and opportunities, which is developed congress tourism. Resulting conclusion highlights the growing meaning of congress tourism in the field of regional development and tourism in the Moravian Silesian region. Key words congress tourism, Moravian Silesian Region, options of the regional tourism development JEL classification: M21 Úvod Kongresový cestovní ruch představuje formu cestovního ruchu, podstatou které je výměna vědeckých a odborných informací a poznatků, spojena s poznáváním daného regionu a nabídkou doprovodných akcí. Je pokládán za nejresistentnější část cestovního ruchu, na jehož rozvoji se dlouho neprojevoval výrazným způsobem ekonomický tlak, či změny devizových kursů. Ročně se jej ve světě zúčastňuje v průměru 4,5 mil. účastníků, přes 50 % z nich zamíří do Evropy (Čertík, 2001). Hlavním motivem je předávání nových poznatků, navázání obchodních kontaktů, nalezení řešení problémů v daném oboru, nebo setkávání odborníků určité oblasti. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 867 Stále více si uvědomujeme výhody, plynoucí z pořádání kongresových akcí, které znamenají pro region zvýšení daňových příjmů, zaměstnanosti a návštěvnosti daného místa, neboť spokojení účastníci kongresových akcí se vracejí jako turisté. Představuje poměrně novou a z hlediska ekonomiky významnou formu cestovního ruchu, která je předmětem zájmu a zkoumání. Na základě analýzy trendů, statistických údajů českých a světových institucí a komparace lze uvést možné vývojové trendy a příležitosti pro rozvoj kongresového turismu regionu Severní Moravy a Slezska. Výsledkem jsou závěry, které zdůrazňují jeho rostoucí význam v oblasti cestovního ruchu a regionálního rozvoje v Moravskoslezském kraji. Příspěvek byl zpracován v rámci Interního institucionálního projektu ISIP 2014 SU OPF. 1. Cíl a metody - vymezení a funkce kongresového cestovního ruchu Kongresový turismus prochází procesem změn kvantitativních a také kvalitativních. Za posledních 50 let se počet kongresů a konferencí zvýšil třicetinásobně, ale počet účastníků na jednu akci se stále snižuje (podle ICCA v 60. letech se počet účastníků pohyboval kolen 1200, dnes je to v průměru 424 delegátů na 1 kongres). Dochází k přenosu vědomostí a znalostí do praxe, díky čemuž tato forma cestovního ruchu hraje v současné době významnou roli (Schreiber, 2002). Kongresový cestovní ruch (Meeting industry, kongresový průmysl) je jedna ze složek MICE (Meetings, Incentives, Conference and Exhibitions/Events). V současnosti se do MICE akcí počítají také akce incentivního, veletržního a teambuldingového charakteru. ČSÚ vymezuje kongres/konferenci jako „formální setkání většího počtu lidí (od 100 osob) určitého odborného zaměření, jehož předmětem jsou prezentace, přednášky, diskuse a konzultace. Může se jednat o sjezd vědeckých pracovníků, shromáždění diplomatických zástupců jednotlivých států apod. Typickým znakem kongresu/konference je doprovodný program (bývá spojen s exkurzemi, kulturním a společenským programem a gastronomickými akcemi).“ Kongresový cestovní ruch podle Oriešky (2003) plní ve vztahu k jednotlivci i ke společnosti několik důležitých funkcí. Mezi nejdůležitější lze zařadit funkci vědecko-informační, kulturně-poznávací, ekonomickou a v neposlední řadě kongresový cestovní ruch působí i jako významný faktor regionálního rozvoje. Důvody účasti na konferenci podle Williama Cuttinga (Orieška, 2003) jsou: § Vzdělávání – osvěžení znalostí, § inspirace – nové nápady a setkávání s vedoucími postavami z oboru, § benchmarking – srovnání vlastní úrovně s ostatními, § prezentace – možnost dát o sobě vědět světu, § společenská část – setkávání lidí různých kultur. Kongresový cestovní ruch má také ekonomický význam, lze jej považovat za generátor finančních zisků, za tvůrce pracovních příležitostí, efekt přímého obratu indikuje řadu dalších doplňkových služeb, které jsou s pořádáním kongresů, veletrhů a podobných akcí spjaty. Pro město, v němž se kongres koná, to znamená značný příjem do rozpočtu. Řadí se k ekonomicky nejpřínosnějším formám cestovního ruchu. Průměrná útrata účastníka kongresu, konference nebo výstavy bývá mnohem vyšší, než útrata běžného turisty. Vyžaduje ale široký okruh služeb a aktivní přístup celého regionu. Ekonomický význam kongresového cestovního ruchu zdůrazňuje také Indrová (2007): § Dochází k plnění specifických pracovních povinností, účast na něm je v rámci pracovní doby, § účast je hrazena zaměstnavatelem, § výdaje účastníků jsou 2-3krát vyšší než u jiných forem cestovního ruchu (podle CzechTourismu průměrná útrata na jednoho účastníka se v Praze pohybuje kolem 6 500 – 10 000 Kč), § konzumují se specifické služby vyššího standardu, obvykle komplexní balíček služeb, § má specifickou infrastrukturu, § má specifickou sezónu (nejčastěji jaro, podzim), Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 868 § realizace převážně ve velkých městech, § má kladný vliv na propagaci a pozitivní image destinace. Má specifickou sezonalitu - přispívá ke zvýšení návštěvnosti v obdobích, která jinak nejsou využita pro klasické formy cestovního ruchu. Většina kongresů se koná mimo sezónu, takže dochází k potlačení sezónnosti, přínosem je rovnoměrné vytížení disponibilních kapacit. Stát si pořádáním velkých mezinárodních kongresů rovněž upevňuje svou prestiž. Profesionálové kongresové a konferenční turistiky se shodují, že jde o jedno z nejrychleji se rozvíjejících odvětví cestovního ruchu. O velké kongresy soutěží města a regiony z celého světa, podobně jako o právo pořádat olympijské hry a další velké, svými synergiemi pro země a regiony komerčně přínosné události. V Česku je kongresový cestovní ruch rozvíjen především ve větších městech. V rámci celé České republiky však není potenciál kongresového cestovního ruchu dostatečně využit. Vzhledem k trendu snižování počtu účastníků je možné využít i menších středisek, která se mohou vyprofilovat jako místní kongresová centra. Tato profilace však vyžaduje investice do infrastruktury a lidských zdrojů (Václavínková et al., 2012). 2. Statistické vykazování kongresové turistiky Postavení jednotlivých zemí, resp. měst na poli kongresového cestovního ruchu vychází z mezinárodních statistik UIA (Union of International Associations) a ICCA (International Congress & Convention Association). Smyslem získávání a zpracování statistických informací je poznání, hledání tendencí ve vývoji a jejich využití v praxi. Kongresové oddělení UIA se již řadu let zabývá systematickým sběrem informací o kongresovém cestovním ruchu, které se objevují v Ročence mezinárodních pořadatelů (Yearbook of International Organizators) a v Mezinárodním kongresovém kalendáři (International Congress Calendar). Na jejich základě lze vytvářet analýzy a prognózy dalšího vývoje. Podle UIA 50 % všech kongresů se odehrává v deseti zemích, které si na trhu kongresového cestovního ruchu udržují stabilní pozici (Singapur, Japonsko, USA, Belgie, Jižní Korea, Francie, Rakousko, Španělsko, Německo a Austrálie). Podle ICCA mezi TOP 10 nejvýznamnějších kongresových měst v roce 2012 patřil Singapur, Brusel, Vídeň, Paříž, Soul, Tokio, Barcelona, Kodaň, Madrid a Londýn. Dle údajů ICCA počet mezinárodních setkání za posledních 50 let celosvětově roste. Od roku 1963 roste meziročně počet těchto akcí v průměru o 10 %, z čehož vyplývá, že počet takových setkání se každých 10 let více než zdvojnásobí. Žebříčku TOP 10 zemí v počtu pořádaných mezinárodních setkání (podle ČSÚ) dlouhodobě vévodí Spojené státy americké s počtem 4 277 uspořádaných setkání v období 2008–2012. Dále v pořadí je Německo (3 091), Španělsko (2 523), Spojené království (2 381), Francie (2 338), Itálie (2 199), Čína (1 685), Japonsko (1 591), Brazílie (1 534) a Nizozemsko (1 489). Podle Beránka z Magconculting (2013) na poli kongresového cestovního ruchu zatím vévodí Evropa, většina kongresů, seminářů a dalších setkání se odehrává (a do budoucna lze očekávat, že se bude odehrávat) v západní části evropského kontinentu, pozoruje se však vzestup asijských zemí. 3. Podmínky kongresové turistiky v České republice Postavení České republiky na trhu kongresového cestovního ruchu se po nedávném oslabení v roce 2008 zlepšuje. Česká republika se těší stabilnímu zájmu kongresového turismu, v roce 2012 se počtem akcí umístila na 31. místě ve světě. Podíl České republiky na světovém kongresovém cestovním ruchu však nedosahuje ani 1 %. Naproti tomu Praha se v roce 1999 navrátila mezi prvních dvacet Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 869 nejvýznamnějších měst, v roce 2011 byla podle ICCA na 14. pozici, ale postavení ostatních měst České republiky na tomto trhu se výrazně zhoršilo. Podle ČSÚ se v roce 2012 v ČR konalo 11 547 kongresových akcí s počtem 1 535 597 účastníků, z toho v Praze 4 264 akcí s počtem 671 812 účastníků (27 % z celkového počtu akcí s průměrným počtem 694 účastníků na akci). Česko disponuje dobrým potenciálem pro pořádání těchto akcí, kraje nabízí množství kulturních a přírodních atraktivit a dostačující konferenční kapacity (Libová, Jade, 2009). Naše země je dobře dostupná (nachází se zde pět mezinárodních letišť, dopravní infrastruktura je dostačující), představuje destinaci s pozitivní image, je považována za bezpečnou a ekonomicky, politicky a kulturně vyspělou zemi. Komplexní konferenční centra tvoří 63 % z celkové kapacity konferenčních prostor, 18 % připadá na 4 hvězdičkové a 13 % na 3 hvězdičkové ubytovací zařízení. V roce 2011 se v ČR konalo 51,5% MICE akcí ve 4 a 5 hvězdičkových hotelech. Počet 4 a 5 hvězdičkových hotelů u nás od roku 2000 rostl. Podle ČSÚ v roce 2000 bylo u nás evidováno 152 hotelů těchto dvou tříd, z toho 53 v Praze (v Ostravě pouze 8 čtyřhvězdičkových hotelů), v roce 2011 jich bylo již celkem 517 (z toho 213 v Praze a 27 v Ostravě). V hromadných ubytovacích zařízeních se konají spíše menší kongresové akce (pro 50 – 150 účastníků). 25 % konferenčních sálů u nás má kapacitu 50 – 90 míst, 20 % 100 – 199 míst. Nad tisíc míst má jen 5 % konferenčních center. Nejvíce kongresů představují konferenční akce pro 100 - 199 účastníků. V roce 2011 byl zaznamenán nejvýraznější nárůst v kategorii mítinků s počtem 150 – 250 účastníků. Na 1. místě jsou korporátní konference/setkání, následovány asociačními konferencemi/kongresy. Jedná se především o akce mezinárodního významu, tematicky jsou zaměřené na IT technologie, lékařské vědy a farmacii, obchod, průmysl, technologie a ekonomii. Nejvíce účastníků kongresů, konaných v ČR je podle statistik z ČR, Velké Británie, USA, Německa, Francie, Rakouska a Nizozemí, toto složení je v průběhu posledních let poměrně konstantní. Nejvíce akcí se dle světového trendu koná v měsíci září, říjnu, listopadu, ale také v březnu. Česká republika odpovídá evropskému trendu, kdy mezi nejslabší měsíce nepatří zimní měsíce, ale naopak letní. Výrazně dominují jednodenní akce. Podle ICCA průměrná délka trvání byla v roce 2013 - 2,31 dne, v roce 2012 - 2,06 dne a v roce 2011 - 3,8 dne. Za nejvýznamnější kongresové místo mezinárodního významu v ČR lze považovat pouze Prahu. Praha se v oblasti služeb kongresového turismu výrazně posunula vpřed a v současné době se řadí mezi evropskou špičku. Praha disponuje nejlepším potenciálem pro kongresový cestovní ruch, nalezneme zde 31 % konferenčních center (232 z 852), což představuje 37 % konferenčních kapacit v ČR. V roce 2013 získala cenu Meeting Star v kategorii „Nejlepší kongresová destinace střední a jihovýchodní Evropy“. Podle Jaromíra Beránka z MagConsultingu (2013) nelze očekávat, že by Praha hostila velké kongresy a meetingy. Její potenciál využívají pořadatelé zejména středních a menších setkání. Pokud však jde o doplňkové aktivity, Praha se coby místo pro setkání jeví jako plně vyhovující destinace. V Praze se konalo mnoho významných mezinárodních konferencí (zasedání Mezinárodního měnového fondu a Skupiny Světové banky, Summit NATO, zasedání Mezinárodního olympijského výboru, Microsoft Security Summit aj). Podle Českého statistického úřadu počet konferencí v České republice každoročně stoupá, stejně jako počet účastníků na těchto akcích (v roce 2009 byl zaznamenán počet akcí 9 411 s počtem účastníků 1 192 909, v roce 2012 byl počet akcí 11 547 s počtem účastníků 1 350 459). Vedle rozsáhlých akcí s tisícovou účastí se běžně v České republice odehrávají stovky drobnějších konferencí a kongresů. Mnoho českých destinací má pro realizaci MICE v současnosti podobné Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 870 podmínky. U většiny krajů České republiky v rozvojových dokumentech je nastíněn potenciál a jsou vymezeny aktivity, které by měly vést ke zlepšení jejich pozice v oblasti kongresového cestovního ruchu, s uceleným systémem propagace a existují organizace, které podporují prosazení daného regionu v oblasti kongresového cestovního ruchu. Od roku 2009 funguje projekt Czech convention bureau, kterého cílem je podpořit rozvoj kongresového cestovního ruchu v regionech České republiky. 4. Vývoj segmentu MICE v Moravskoslezském kraji Moravskoslezský kraj splňuje náročné podmínky pro konání nejrůznějších akcí v segmentu meeting industry a incentivních pobytů. Prostřednictvím krajského města má kraj potenciál i pro kongresovou turistiku. Strategická poloha v blízkosti polské a slovenské hranice vytváří z Ostravy město, které disponuje zlepšující se nabídkou pro profesní cestovní ruch. Přítomnost zajímavých přírodních oblastí, specifická architektura, dobrá dopravní dostupnost (dálnice D47, v Mošnově u Ostravy se nachází jedno z významných mezinárodních letišť České republiky), kvalitní kongresová infrastruktura, přítomnost mezinárodních hotelových řetězců, dostatečná hotelová kapacita a kvalitní služby v odpovídajícím standardu (12 000 míst pro MICE segment, 5 500 lůžek), významná průmyslová základna a vědecké odborné zázemí místních univerzit. Ostrava byla v Návrhu kategorizace kongresových měst zařazena mezi města první volby. V Moravskoslezském kraji již rok působí Moravskoslezské Convention Bureau, které se zabývá rozvojem a propagací kongresového turismu v kraji. Podle něj kongresová a incentivní turistika vykazují vzrůstající tendenci (Tab.1). O Ostravu a Moravskoslezský kraj je mezi kongresovými turisty zájem. Tab. 1: Konference v hromadných ubytovacích zařízeních Česká republika celkem Moravskoslezský kraj Rok Počet konferencí Počet účastníků Počet konferencí Počet účastníků 2006 3 230 655 227 170 31 694 2007 3 518 702 586 264 45 640 2008 3 832 761 901 369 71 501 2009 9 411 1 192 909 772 100 699 2010 10 146 1 295 287 710 98 337 2011 10 601 1 350 459 1 008 135 478 2012 11 547 1 535 597 1 078 189 059 Zdroj: Zpracováno podle CzechTourism: Analýza kongresového a incentivního segmentu cestovního ruchu, 2012 Z Oficiální databanky kongresové a incentivní turistiky je patrné, že se v Moravskoslezském kraji nalézá 49 zařízení, vhodných pro konání akcí kongresového cestovního ruchu (Tab.2). Tab. 2: Moravskoslezský kraj – kapacity pro pořádání akcí MICE hotely **** hotely*** konferenční centrum kulturní centrum výstaviště sportovní hala cekem 12 22 3 10 1 1 49 Zdroj: Zpracováno podle CzechTourism: Analýza kongresového a incentivního segmentu cestovního ruchu, 2012 Nejvíce MICE akcí je soustředěno v Ostravě, Opavě a Frýdku-Místku. Významné jsou: Hornické muzeum OKD a Landek Park v Ostravě, mající kapacitu spojených sálů 1000 míst, nové kongresové centrum hotelu Clarion Congress Hotel (1 600 míst), Mamaison Imperial Hotel (550 míst), kongresové centrum Gong (1 500 míst). Dalšími zařízeními, nabízející 400 a více míst jsou Národní dům (Frýdek-Místek, 440), Kulturní dům Frýdek (400) a Dům kultury Bílovec (400), Rotschild Palace (v současnosti v rekonstrukci), Dům kultury města Ostravy (1000 míst). Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 871 Nové Trojhalí Nová Karolína s kapacitou 800 míst se řadí k největším kongresovým zařízením v Ostravě. Výstaviště Černá louka patří k největším v České republice, disponuje kongresovým sálem s kapacitou 300 míst. Podle počtu akcí kongresového cestovního ruchu, konaných v hromadných ubytovacích zařízeních je Moravskoslezský kraj na třetím místě v Česku. V kraji se dle ČSÚ konalo v roce 2012 ve 14 hromadných ubytovacích zařízeních 1078 akcí s celkovým počtem 189 059 účastníků (175 účastníků na 1 akci). Tyto hodnoty představují poměrně výrazné zvýšení oproti roku 2006. Potenciál pro kongresový cestovní ruch je vyzdvihován v Marketingové strategii rozvoje cestovního ruchu v turistickém regionu Severní Morava a Slezsko, v ROP NUTS II a také v Koncepci rozvoje cestovního ruchu statutárního města Ostravy z roku 2004. Ostrava je zde definována jako „obchodní centrum regionu, nabízející výjimečné podmínky pro profesní cestovní ruch“. Vize města Ostravy sděluje, že v roce 2015 by měla být Ostrava (resp. Ostravsko) „atraktivní a vyhledávanou destinací profesního cestovního ruchu, nabízející výjimečné zázemí pro konání kongresů, konferencí, výstav a veletrhů, firemních a obchodních jednání, výjimečnost tohoto zázemí by měla vycházet z využití silných stránek a industriální historie Ostravy a její blízkosti k přírodním perlám regionu (Beskydy, Jeseníky, Poodří).“ 5. Výsledky - trendy a příležitosti kongresového turismu Konference, kongresy a další akce v posledních letech kopírují pokles ekonomiky, a to s určitým zpožděním, v návaznosti na velikost jednotlivých akcí. Zatímco menší akce jsou připravovány v řádu měsíců, velké akce pořadatelé připravují s předstihem několika let. Prognózy dalšího vývoje kongresové turistiky lze podle provedených průzkumů označit za příznivé. Tempo růstu kongresového turismu by mělo víceméně kopírovat tempo celkového ekonomického rozvoje - vždy však s malým časovým odstupem (u menších kongresů dva roky, u velkých kongresů až čtyři roky). Na základě údajů UIA lze do budoucna předpokládat mírný pokles kongresů v tradičním pojetí. Stále více se rozvíjí elektronická forma kongresů. I když je jejich počet stále nízký, vykazuje rostoucí tendenci. Do budoucna se počítá jak s organizací samostatných elektronických kongresů, tak s rozšířením tradičně pojatých kongresů o tuto dimenzi. Mnoho expertů na kongresový cestovní ruch předpokládalo celosvětový pokles počtu pořádaných kongresů a dalších akcí v návaznosti na nová elektronická média. Tento pokles se zatím nepotvrdil, přesto lze očekávat, že v průběhu několika málo let doznají velké kongresy určitou změnu. Média do jisté míry pravděpodobně nahradí předávání vědeckého poznání, avšak osobní kontakty nikoliv (Mag Consulting, 2013). Podle ICCA z výše uvedeného lze určit tyto trendy MICE: § Mezinárodní konferenční trh je stále více hnán požadavky spotřebitele (trh zákazníka), organizátoři chtějí snížit své náklady, vyhnout se skrytým nákladům a za své peníze získat co nejlepší hodnotu. § Délka mezinárodních konferencí pozvolna klesá, ale četnost jejich konání značně stoupá. Společnosti chtějí snížit dobu, kterou jejich pracovníci stráví na konferencích, a tím také snížit své náklady. § Na významu nabývá výstavní komponent větších konferencí, žádá se, aby konferenční prostory zahrnovaly větší výstavní prostory. § Účastníci konferencí častěji cestují s doprovodem, se svými partnery, či s rodinou. Doprovázející hosté se mohou seznámit s památkami, uměním a kulturou destinace. Řada firem se na tento segment specializuje. § Počet ženských účastnic konferencí neustále roste a konference se méně orientují výhradně na muže. § Bezpečnost se pro pořadatele konferencí i účastníky stala klíčovou otázkou při výběru místa konání. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 872 § Využívá se aplikace moderních informačních technologií (on-line rezervace a registrace) pro potřeby zkracování a předstihu plánu mezinárodních akcí. § Proffesional Congress Organizers používají internet jako primární zdroj informací nabídky míst pro konání konferencí. Z průzkumu významných českých ubytovacích zařízení, specializovaných na kongresový segment vyplývá, že služby pro MICE klientelu se mohou stát významnou konkurenční výhodou (Vampulová, 2013). V současnosti z důvodu převisu nabídky konferenčních kapacit nad poptávkou dochází k výraznému cenovému dumpingu, což vede k poklesu cen, s negativním dopadem na kvalitu poskytovaných služeb, snižování hodnoty produktu a následně také destinace. V důsledku vývoje je potřebné zabývat se efektivitou přenosu informací a znalostí, podporou kreativity na akcích i dlouhodobými ekonomickými výhledy a strategickým plánováním (Čuka, 2012). Podpora kongresovému průmyslu souvisí i podporou místních PCO a destinačních společností tak, aby kongresy a konference svým přínosem z obratu pomohly také místní ekonomice. Multiplikační efekt z tohoto čistého průmyslu je významný - ČSÚ uvádí přínos do ekonomiky země cca 20 mld. Kč ročně. Z komparace silných stránek kongresové turistiky Vídně, jako evropského kongresového lídra, Prahy a Ostravy se potvrzují dobré předpoklady pro rozvoj kongresové turistiky na Ostravsku (Tab.3). Pro rozvoj kongresové turistiky je potřebné eliminovat slabé stránky regionu Severní Moravy a Slezska, mezi které patří přetrvávající trend jednodenních návštěv a s tím související nízké využívání ubytovacích kapacit, negativní hodnocení dopravní infrastruktury a dostupnosti regionu hromadnou dopravou a naopak posílit vnímání regionu jako vhodného k vícedenním pobytům v souvislosti s příznivým životním prostředím, využít rozšíření nabídky kulturního a společenského vyžití, propagovat turistické kulturní atraktivity a přilákat tak návštěvníky z větších vzdáleností. Tab. 3: Komparace silných stránek kongresového turismu Vídně, Prahy a Ostravy Vídeň Praha Ostrava Obsazuje tradičně přední místa v žebříčku ICCA. Dlouhá tradice v pořádání významných a prestižních kongresových akcí. Roční nárůst v počtu konferenčních kapacit a pořádaných konferenčních akcí o 20 %. Město ohleduplné k životnímu prostředí, certifikát „Green Meeting“. Neuvedeno. Zlepšující se péče o životní prostředí a péče o památky a turistické atraktivity. Univerzitní město, město vědy a vývoje. Univerzitní město, město vědy a vývoje. Univerzitní město, město vědy a vývoje. Disponuje bohatou kongresovou infrastrukturou. Rozvinutá kongresová infrastruktura. Rozvíjející se kongresová infrastruktura. Město s vysokou kvalitou života. Vysoká kvalita nabízených služeb za přijatelné ceny. Pozitivní vnímání cenové relace služeb, nízkonákladový region. Bezpečné město. Bezpečné město. Bezpečné město. Alokace v srdci Evropy. Strategická poloha v srdci Evropy, s dobrou dopravní dostupností. Strategická poloha Ostravy v blízkosti hranic s Polskem a Slovenskem. Město kultury, památek a hudební metropole, plná uměleckého bohatství. Bohatá historie, kultura, architektura a mnoho turistických atrakcí. Rostoucí spokojenost se společenským vyžitím a nabídkou volnočasových aktivit. Zdroj: Vlastní zpracování podle statistik ICCA, ČSÚ a Moravskoslezského Convention Bureau, 2013 Závěr Situace v kongresovém cestovním ruchu je z celosvětového hlediska stabilní. Růsty a poklesy sledovaných hodnot na jednotlivých kontinentech, zemích a městech nejsou nijak výrazné. Rozvoj kongresového cestovního ruchu není soustředěn na určité území, ale dotýká se všech částí světa. Velké mezinárodní kongresy mohou výrazně ovlivnit celé národní hospodářství hostitelské země. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 873 Jejich finanční dopad pocítí jak soukromý, tak státní sektor. Pořádání mezinárodních kongresů je velmi prestižní záležitost nejen pro město, ale pro celou zemi (Haval, Jánoška, 2008). Prognózy dalšího vývoje kongresové turistiky lze podle provedených průzkumů označit za příznivé. Naše země vstoupila na kongresový trh teprve v 90. letech minulého století. České republice se podařilo především díky Praze dostat mezi významné kongresové destinace. Moravskoslezský kraj má vhodné podmínky pro rozvoj MICE, snaží se neustále následovat trendy a přizpůsobovat se změnám na trhu, využít svůj potenciál, vytvářet kvalitní prostředí pro pořádání kongresů a do budoucna existuje reálný předpoklad, že svou pozici na trhu MICE ještě více posílí. Literatura [1] ARR, (2006). Marketingová strategie rozvoje cestovního ruchu v turistickém regionu Severní Morava a Slezsko: Akční plán. Ostrava: Moravskoslezský kraj. [cit. 2014-1-15]. Dostupné . [2] BERÁNEK, J., (2008). Základy cestovního ruchu, stravovacích služeb a lázeňství. 1.díl. Praha: Vysoká škola cestovního ruchu a teritoriálních studií. ISBN 978-80-86724-35-5. p.106. [3] CzechTourism a kongresová turistika v r. 2004. [online]. [cit. 2014-01-19]. Dostupné z: . [4] CzechTourism, (2008). QCM. CzechTourism - podporujeme incomingový cestovní ruch. Kongresová turistika: Praha na 12. místě [online]. 2003, červen 2008 [cit. 2014-01-15]. Dostupné z: . [5] ČERTÍK, M., (2001). Cestovní ruch - vývoj, organizace a řízení. Praha: OFF, s.r.o. ISBN 80-238-6275-8. p. 352. [6] Český statistický úřad, (2012). Statitická ročenka Moravskoslezského kraje 2012. Ostrava : Český statistický úřad. ISBN 978-80-250-2269-6. [7] ČUKA, P., (2011). Základy teórie, metodológie a regionalizácie cestovného ruchu. Prešov: Prešovská univerzita. ISBN 978-80-55-0471-1. p. 93. [8] HAVAL, M., JÁNOŠKA, K., (2008). Vademecum pro profesionály ve světě MICE, Díl I. - Průvodce světem MICE. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. p. 56. [9] INDROVÁ, J., (2007). Mezinárodní cestovní ruch: vybrané kapitoly. Praha: Oeconomica. ISBN 978-80- 245-1287-7. p. 92. [10] Kongresová turistika v Ostravě. [cit. 2014-01-31]. Dostupné [11] LIBOVÁ, A., JADE, S., (2009). Marketing Plan Prague Convention Bureau 2009. Praha: Prague convention bureau. pp. 13. [12] Mag Consulting., (2006). Kongresový a incentivní cestovní ruch. Praha: Mag Consulting. ISBN 80-86724- 20-4. p.79. [13] Mag.Consulting, (2000). Kongresový cestovní ruch. COT Business [online]. [cit.2013-3-15]. Dostupné 4.9.2008 [cit. 2014-01-31]. [14] MagConsulting, (2008). Charakteristika a hodnocení potenciálu cestovního ruchu Moravskoslezského kraje a jeho subregionů. COT Business [online]. [cit. 2014-01-31]. Dostupné z: . [15] ORIEŠKA, J., (2004). Kongresový cestovní ruch. Praha: Idea Servis. ISBN 80-85970-45-7. p. 139. [16] PÁSKOVÁ, M., ZELENKA, J., (2002). Výkladový slovník cestovního ruchu. Praha: MMR. p.448. [17] SCHREIBER, M. T., (2002). Kongress- und Tagungsmanagement. Auflage. München, Wien: Oldenbourg. ISBN 80-238-6275-8. p. 583. [18] The International Association Meetings Market. Statistics Report 2010. Dostupné z: < http://www.iccaworld.com/dcps/doc.cfm?docid=1130>. [19] VÁCLAVÍNKOVÁ, K., KOSTKOVÁ, M., BOTLÍKOVÁ, M., (2012). Analysis of the impact of selected variables on the availability of accommodation facilities. In Mathematical Methods in Economics 2012. Karviná: Slezská univerzita v Opavě. ISBN 978-80-7248-779-0. pp. 950-956. [20] VAMPULOVÁ, M., (2013). Kongresová turistika. COT Business, 11/2013, pp.24-25.