Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 874 DOI: 10.5817/CZ.MUNI.P210-6840-2014-113 VLIV KONÁNÍ VELETRHŮ NA SEKTOR UBYTOVACÍCH SLUŽEB V BRNĚ THE IMPACT OF TRADE FAIRS ON THE ACCOMODATION SECTOR IN BRNO BC. ŠÁRKA FRÁNKOVÁ Katedra regionální ekonomie a správy Ekonomicko-správní fakulta Masarykova univerzita Depart. of Regional Economics and Administration Faculty of Economics and Administration Masaryk University * Lipová 41 a, 602 00 Brno, Czech Republic E-mail: 363347@mail.muni.cz Anotace Předkládaná případová studie se zabývá problematikou veletržní činnosti v Brně a jejích dopadů na podnikatelské subjekty. Veletrhy do města lákají velké množství návštěvníků a vystavovatelů, kteří utrácejí prostředky za ubytování, stravu a zábavu. Tím jsou ovlivněny podnikatelské subjekty, které tyto služby nabízejí. Jelikož jedním z nejvíce profitujících sektorů je sektor ubytovacích služeb, je demonstrován dopad veletrhů a výstav právě na hotelích a penzionech, konkrétně na jejich cenové politice. Hotely a penziony reagují na zvýšenou poptávku vyššími cenami, pokud mají jistotu, že zájem o ubytování je natolik velký, že jej vyšší ceny neodradí. Cílem článku je analyzovat, jak ubytovací zařízení zvyšují ceny ubytování během nejvýznamnější veletržní akce v Brně, Mezinárodního strojírenského veletrhu. Ceny ubytování jsou zkoumány jak u hotelů v bezprostřední blízkosti výstaviště, tak i u zařízení vzdálenějších. Práce přináší důkazy o tom, že brněnské veletrhy výrazně ovlivňují nejen blízké okolí areálu výstaviště, ale i širší region zahrnující další obce a města v Jihomoravském kraji. Dále přináší bližší pohled na změny cen ubytování v době konání strojírenského veletrhu. Bylo zjištěno zvýšení ceny až o sto šedesát procent, čímž se potvrzuje výrazný a nepopiratelný efekt veletrhů na rozvoj a prosperitu ekonomických subjektů v regionu. Klíčová slova veletrhy a výstavy, hotely, cenová politika, Brno Annotation This paper deals with problems of impact of trade fairs in Brno on other subjects in the region. Fairs and exhibitions attract many visitors to the city and they spend money on accommodation, food and fun. Enterprises providing these services are influenced by the fairs. One of the most profiting sector is providing of accommodation, therefore the impact will be demonstrated on hotels, specifically on their pricing policy. Hotels react to the increased demand by raising the price of accommodation, if they are sure the interest in the accommodation is big enough. The aim of the paper is to find out how much are the prices raised during the most important fair in Brno, the International Engineering Fair. The pricing policy is analysed on the example both the nearest hotels and the hotels in longer distance from the trade fairs. The paper brings proofs of significant impact not only in Brno, but also in wider region. It brings also closer look on changes of accommodation prices. More than one hundred and sixty percent raise of prices was found out, which confirms strong and undeniable impact of fairs and exhibitions on enterprises in the region. Key words fairs and exhibitions, hotels, pricing policy, Brno JEL classification: R11, R32 Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 875 Úvod Konání veletrhů má pro každé veletržní město nezpochybnitelný význam. Možnost ovlivnit prosperitu regionu přilákáním velkého množství prodejců a kupců na jeho území využívaly státy již v dávných dobách, čehož je důkazem tvrzení Maskella a kol. (2004). Ten uvádí, že jistý institucionální rámec pro veletrhy byl zřízen již v dobách antického Říma a to za účelem rozvoje obchodu v Římem podrobených provinciích. Veletrhy ve své tehdejší podobě pomáhaly řešit problémy distribuce tím, že koncentrovaly poptávku a nabídku v určitém čase na určitém místě. Veletrhy ve své současné, moderní podobě, a především potom významné mezinárodní veletržní akce, jsou pro města a regiony doslova „hospodářským motorem“. Česká republika má jakožto „srdce Evropy“ strategicky výhodnou pozici pro rozvoj mezinárodních veletrhů, protože je jakýmsi spojovacím bodem mezi západní a východní Evropou. (Beckendorff, 2008) . Nejvýznamnějším veletržním centrem České republiky je potom bezesporu město Brno, známé také jako Město veletrhů. Veletrhy se v Brně vyvíjely od třináctého století, kdy získalo Brno městská práva a současně právo pořádat trhy. Největší slávu potom zažívaly ve dvacátém století, těšně po vybudování nového výstaviště, které bylo samo o sobě senzací tehdejší architektury. Výstavu soudobé kultury v Československu zahajoval v Brně sám T. G. Masaryk a byla to akce obrovského humanitního a společenského významu (Müller, 2002). Dnes je jednoznačně nejvýznamnější akcí na brněnském výstavišti každoročně pořádaný Mezinárodní strojírenský veletrh, donedávna to byl například i veletrh INVEX či AUTOSALON. Významnou akcí je dále veletrh zemědělské techniky TECHAGRO. Velmi oblíbené jsou také nejrůznější výstavy psů, kterých se na brněnském výstavišti koná hned několik. Konání významných veletrhů a výstav má nemalý vliv na město, které veletrhy pořádá, i na okolní region. Veletrhy lákají do regionu tisíce návštěvníků a vystavovatelů, kteří zde tráví čas a utrácejí peníze. Z výdajů návštěvníků veletrhů a vystavovatelů těží mnohé podnikatelské subjekty a veletrhy tak napomáhají dalšímu rozvoji nejen těchto subjektů, ale celého regionu. Jedním z nejvíce profitujících sektorů je potom sektor ubytovacích služeb, tedy hotely a penziony nabízející ubytování vystavovatelům a návštěvníkům veletrhů. Na významné veletržní události, které zaručují vysokou návštěvnost, reagují ubytovací zařízení zvyšováním cen, a to natolik, nakolik jim to dovolí konkurence, výhodná poloha a další okolnosti. Cíl a metody Cílem článku je analyzovat cenovou politiku hotelů a penzionů v době konání významných veletržních akcí a zjistit tak, nakolik veletrhy ovlivňují podnikatelské subjekty v regionu. Dále analýza přináší informace o tom, jak velký geografický rozsah toto ovlivnění má. Potřebné informace jsou čerpány z internetových stránek hotelů a penzionů, osobních rozhovorů a elektronické komunikace s pracovníky hotelu a v několika případech také z portálu Booking,com. V konečném výsledku bylo zvyšování cen zjištěno u dvaceti pěti ubytovacích zařízení. Nepředpokládá se, že to je vyčerpávající výběr (z důvodu nedostupných informací či neochoty komunikovat) avšak pro účely přibližného vymezení ovlivněného území je tento vzorek dostačující. Pokud jsou v následujícím textu uvedeny ceny ubytování, jsou vždy voleny ceny standardních dvoulůžkových pokojů, aby byly výsledky srovnatelné. Pro zjišťování cen byl vybrán termín konání Mezinárodního strojírenského veletrhu jako nejvýznamnější akce na výstavišti, na jejímž příkladu se dá ovlivnění nejlépe zjistit. Pokud hotel nezvýší cenu na tento veletrh, nezvýší ji tím pádem nikdy. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 876 Vliv veletrhů na cenovou politiku ubytovacích zařízení Ubytovací zařízení, u kterých byla změna cen v souvislosti s veletrhy zaznamenána, byla dle předpokládané míry ovlivnění rozdělena na tři skupiny: 1. Bezprostřední blízkost (maximálně patnáct minut pěší chůze) 2. Značná blízkost (centrum Brna a bližší okolí) 3. Širší region (významnější města a obce v okolí Brna) U první skupiny hotelů se přirozeně očekávalo nejvýraznější ovlivnění, u druhé skupiny ovlivnění menší, avšak nepochybně existující, u třetí skupiny potom bylo zjišťováno, zda ovlivnění existuje, či nikoliv. Seznam všech analyzovaných hotelů a penzionů a jejich zařazení do jednotlivých skupin je uveden v následující tabulce. Tab. 1: Zkoumaná ubytovací zařízení a jejich vzdálenost od výstaviště Skupina 1 Skupina 2 Skupina 3 Brno – těsné okolí výstaviště Voroněž Brno – větší vzdálenost od výstaviště International Kuřim Kaskáda Holiday Inn Barceló Svinošice Onyx Integrity Grandezza Křtiny Starý Pivovar A-Austerlitz Nika Centrum Blansko U Golema Sharingham Omega U Rechů Avanti Vyškov Selský Dvůr Vista Tetčice U Crlíků Hotel Brno Rajhrad Garden Slavkov u Brna Olga Říčany Admiral Zastávka u Brna Harmonie Ivančice Cha Cha Zdroj: vlastní zpracování První skupina ubytovacích zařízení Předpoklad o velmi silném ovlivnění těchto hotelů akcemi na výstavišti byl potvrzen. Pracovníci obchodních oddělení hotelů Voroněž a Holiday Inn Brno se shodli na tom, že veletržní události jsou hlavním důvodem existence obou hotelů. Jejich ceník je pečlivě sestaven po zjištění přesných termínů konání jednotlivých akcí na výstavišti a jejich činnost je dále řízena těmito termíny. Ceny jsou stanovovány pro každou akci operativně dle zkušeností z loňska, dle předpokládaného zájmu o veletrh a dle konkurence. Nejvyšší ceny jsou vyhrazeny pro Mezinárodní strojírenský veletrh, během kterého jsou pokoje vždy plně obsazeny. Určitá míra zvýšení obsazenosti je však znatelná u všech veletrhů (osobní dotazování, hotel Voroněž, hotel Holiday Inn, 2013). Vedoucí pracovnice obchodního oddělení hotelu Holiday Inn Brno dále poukázala na problém s poklesem zájmu vystavovatelů především v případě Mezinárodního stavebního veletrhu, který podle ní při sestavování ceníku „museli posunout o několik cenových skupin níže oproti dřívějším rokům“ (osobní dotazování, hotel Holiday Inn, 2013). Drobnější zástupce první skupiny, tedy Penzion Integrity, potvrzuje názor těch významnějších. Může si dovolit zvýšit cenu více než dvojnásobně a přesto je během MSV plně obsazen. K tomu pracovnice penzionu Integrity připojila informaci, že jejich klientela je tvořena téměř výhradně veletržními hosty – nebýt veletrhů, nemělo by smysl budovat v jinak ne úplně atraktivní oblasti penzion (osobní dotazování, penzion Integrity, 2013). Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 877 Tab. 2: Rozdíl v běžných a mimořádných cenách ubytování první skupiny ubyt. zařízení Hotel Běžná cena/noc (Kč) Cena během MSV Míra zvýšení (%) Voroněž 4 148 6 604 59 Holiday Inn 3 550 6 450 82 Integrity 1 000 2 600 160 A - Austerlitz 1 850 3 950 114 Sharingham 2 250 4 150 84 Zdroj: vlastní zpracování dle ceníků V tabulce můžeme vidět, že hotel Voroněž, který má ceny ze všech nejvyšší, zvyšuje v době MSV nejméně. Pravděpodobně si již nemůže vyšší cenu dovolit, aby neodradil hosty, kteří by mohli využít bezprostředně blízkého hotelu Holiday Inn. Naopak penzion Integrity, nejlevnější ze skupiny, zvyšuje během strojírenského veletrhu o celých 160 %. Potvrzuje tak, že převážná většina jeho příjmu plyne právě od návštěvníků a vystavovatelů veletržních akcí. Penzion navštíví ti, kteří chtějí být výstavišti co nejblíže, ale zároveň nepotřebují luxusní ubytování a raději volí nižší cenu. Ta je totiž i po 160% zvýšení stále zdaleka nejnižší ze skupiny. Druhá skupina ubytovacích zařízení Ovlivnění hotelů v centru Brna či v okolí centra je téměř stejně velké, jako v případě zařízení v bezprostřední blízkosti výstaviště. Vypovídá o tom následující tabulka, ve které můžeme vidět opět značně vysoká procenta zvýšení ceny. O celých 158 % zvyšuje cenu penzion Nika Centrum, jehož situace je podobná jako u výše zmiňovaného penzionu Integrity – malý penzion fungující především díky možnosti ubytovávat veletržní hosty (osobní dotazování, 2013 a Booking.com, 2014) Tab. 3: Rozdíl v běžných a mimořádných cenách ubytování druhé skupiny ubyt. zařízení Hotel Běžná cena/noc (Kč) Cena během MSV (Kč) Míra zvýšení (%) International 6 309 8 503 35 Barceló 4 207 8 827 110 Grandezza 3 712 7 122 92 Omega 1 450 2 600 79 Avanti 1 800 3 366 87 Vista 2 442 4 006 64 Hotel Brno 1 190 2 400 102 Nika Centrum 1 390 3 590 158 Zdroj: vlastní zpracování dle ceníků a portálu Booking.com O více než sto procent zvyšuje cenu také luxusní hotel Barceló, jehož cena během strojírenského veletrhu je vůbec nejvyšší ze všech sledovaných. Pravděpodobně se hotel Barceló nemusí obávat ztráty hostů, protože jeho modernímu stylovému zařízení není jednoduché konkurovat a nároční návštěvníci a vystavovatelé jsou ochotni si za ně připlatit. Naopak tradiční prestižní brněnský hotel International, který má zdaleka nejvýše nasazeny běžné pultové ceny, si je dovoluje zvýšit pouze o 35 %. Tento hotel byl navštíven osobně a rozhovor s pracovnicí obchodního oddělení přinesl jisté překvapení. Ačkoli se hotel nachází ve velmi dobré dostupnosti k výstavišti, hovořila pracovnice obchodního oddělení o problémech, které hotelu způsobuje značný pokles poptávky („veletrhy již nejsou to, co dřív“) oproti dřívějším rokům. Hotel International si může dovolit zvyšovat ceny pouze v případě MSV, a to jen o cca třicet procent (osobní dotazování, 2013). Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 878 Problémy však na druhou stranu nemusejí být způsobeny pouze celkovým poklesem zájmu o veletrhy, ale i vyšší konkurencí mezi ubytovacími zařízeními. Běžné ceny tohoto hotelu se rovnají již zvýšeným cenám např. hotelů Voroněž a Holiday Inn a pokud by hotel International zvýšil cenu také o sto procent, nacházel by se na dvanácti tisících Kč za noc, a hosté by si dobře rozmysleli, zda nezvolit jiný hotel. Také nejlevnější ze skupiny, Hotel Brno, představující určitý protipól luxusních hotelů International a Barceló, se dle sdělení recepční potýká s problémy poklesu poptávky. Na rozdíl od dřívějších let si již taktéž může dovolit zvýšit cenu pouze v případě strojírenského veletrhu a těží především z toho, že i po stoprocentním zvýšení jsou jeho ceny stále v porovnání s ostatními hotely velmi nízké (osobní dotazování,2013). Třetí skupina ubytovacích zařízení U předchozích dvou skupin zahrnujících hotely a penziony sídlící přímo v Brně bylo značné ovlivnění veletržní činností přirozeně očekáváno. Proto je stěžejní pro tento průzkum právě třetí skupina ubytovacích zařízení, která má odhalit, zda a nakolik přesahuje tento vliv hranice města Brna. Do této skupiny spadá celkem dvanáct hotelů a penzionů z různých měst a obcí v okolí Brna, u kterých bylo zjištěno upravování ceny alespoň pro Mezinárodní strojírenský veletrh. Je zde tedy jasný důkaz, že alespoň v případě MSV je poptávka natolik velká, že ji nestačí pokrýt brněnská ubytovací zařízení, nebo je pro určité hosty z jakéhokoli důvodu lepší ubytovat se mimo Brno. Důvodů může být mnoho, ať už zájem o klidnější lokalitu, nižší ceny nebo lepší možnosti vyžití mimo čas strávený na veletrhu. Tabulka ukazující cenovou politiku této třetí skupiny hotelů a penzionů je doplněna i o název obce. Důležitější než jméno hotelu je totiž právě místo, kde se hotel nachází a kde je tím pádem důkaz o ovlivnění veletrhy. U všech zařízení bohužel nebylo možné zjistit přesné ceny, proto jsou některá políčka tabulky vyplněna slovním vysvětlením. Tab. 4: Rozdíl v běžných a mimořádných cenách ubytování třetí skupiny ubyt. zařízení Obec Hotel Běžná cena/noc (Kč) Cena během MSV (Kč) Míra zvýšení (%) Kuřim Kaskáda 2 700 3 600 33 Svinošice Onyx 2 950 3 950 34 Křtiny Starý Pivovar V době veletrhů nedává slevy na více nocí. Blansko U Golema 900 1 100 22 U Rechů Nezvyšuje, ale pociťuje vyšší poptávku. Vyškov Selský Dvůr 935 1 237 32 Tetčice U Crlíků 1 200 2 600 117 Slavkov u Brna Olga 850 ceny jsou pohyblivé Rajhrad Garden Ceny od 180 do 500 Kč v závislosti na vybavení pokoje a akcích v Brně (MSV, Grand Prix). Říčany Admiral 1 300 2 200 69 Zastávka u Brna Harmonie V době vyšší poptávky (MSV, Grand Prix) vyšší ceny pokojů. Ivančice Cha Cha individuální sestavování cen 30 - 60 Zdroj: vlastní zpracování dle ceníků a emailové komunikace Nejvyšší procento zvýšení najdeme u hotelu U Crlíků v Tetčicích. Ten si dovoluje zvyšovat cenu během MSV o celých 117 % a výrazně tak převyšuje ostatní. Dalším v pořadí je hotel Admiral Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 879 v Říčanech zvyšující cenu o 69 %, zbývající hotely a penziony zvyšují o cca 30 %. Majitelé penzionu v Ivančicích se rozhodují o cenách individuálně podle počtu zájemců, počtu nocí a termínu a uvedli velmi široké rozmezí, v jakém ceny v období MSV zvyšují (30 – 60 %). V případě hotelu Garden v Rajhradě je rozmezí cen taktéž velmi široké, můžeme však předpokládat, že právě v době strojírenského veletrhu bude cena nasazena nejvýše, tedy na 500 Kč. Dva z hotelů neuvádí rozmezí žádné a pouze upozorňují, že se ceny mění (Zastávka u Brna, Slavkov u Brna). Některé hotely potom neřeší zvýšenou poptávku po ubytování přímo zvyšováním cen, ale například zrušením slev za delší pobyt (Křtiny) nebo nasazením cen z letní sezóny (U Golema, Blansko). Penzion U Rechů v Blansku se dle majitelky těší přízni stálých hostů, kteří do penzionu pravidelně přijíždí každý rok v době konání veletrhu, ceny však tento penzion nezvyšuje (emailová komunikace, 2014). V emailových odpovědích se vyskytla již zmiňovaná informace, že veletrhy již nejsou tím, čím bývaly, a proto si nadále již ubytovací zařízení zvyšování cen nemohou dovolit. Tak odpověděl například majitel hotelu v Rousínově, čímž tuto obec vyřadil z výběru (emailová komunikace, 2014). Závěr Ubytovací zařízení patří do skupiny subjektů nejvíce ovlivněných konáním veletrhů, a proto byly zvoleny právě hotely a penziony pro ukázku míry ovlivnění a pro vymezení území, na které toto ovlivnění dosahuje. Práce představila cenovou politiku hotelů a penzionů, které byly rozděleny do tří skupin podle vzdálenosti od areálu výstaviště. V případě první skupiny (bezprostřední blízkost) bylo zjištěno až 160% zvyšování ceny v období Mezinárodního strojírenského veletrhu, podobně výrazné zvyšování bylo zaznamenáno i u druhé skupiny (centrum Brna a blízké okolí). Rozdíl spočívá především v tom, že hotely první skupiny se orientují vedle strojírenského veletrhu i na mnohé další, vytváří podle nich cenové kategorie a cílovou skupinou jsou pro ně právě veletržní hosté. Stěžejní však byla třetí skupina, která měla ukázat, na jakou vzdálenost významné ovlivnění veletrhy existuje. Byly hledány hotely a penziony, které alespoň nějakým způsobem cenově reagují na Mezinárodní strojírenský veletrh. Nalezeno jich bylo celkem dvanáct z různých obcí a měst v okolí Brna, byl tedy objeven důkaz, že ovlivnění veletržní činností dosahuje za hranice města Brna. Literatura [1] BECKENDORFF, J, (2008). Czech Republic is the key to increased sales in the East. Bicycle Retailer and Industry News. vol. 2008, iss. 2. ISSN 10698493. [2] Booking.com, (2014). [online]. [cit. 2014-4-08]. Dostupné z: < http://www.booking.com/ >. [3] MASKELL, P., BATHELT, H., MALMBERG, A., (2004). Temporary Clusters and Knowledge Creation: The Effects of International Trade Fairs, Conventions and Other Professional Gatherings. SPACES Spatial Aspects Concerning Economic Structures, vol. 2004, iss. 4. Philipps-University of Marburg. ISSN 1612- 8974. p. 38. [4] MÜLLER, Z., (2002). Brněnské výstaviště: stavba století : stavební vývoj 1928-2002. Brno: Veletrhy Brno. ISBN 80-7293-049-4. p. 240. Příspěvek byl zpracován v rámci projektu specifického výzkumu Role aktérů a význam nástrojů regionálního rozvoje v podmínkách znalostní ekonomiky (MUNI/A/0783/2013) .