Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 925 DOI: 10.5817/CZ.MUNI.P210-6840-2014-121 ZMĚNA REGIONÁLNÍCH DISPARIT V JIHOAFRICKÉ REPUBLICE SE ZAVEDENÍM NOVÉ ÚSTAVY THE CHANGE OF REGIONAL DISPARITIES IN SOUTH AFRICA AFTER IMPLEMENTATION OF NEW CONSTITUTION BC. IVO VÁLKA Ústav teritoriálních studií Fakulta regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelova univerzita v Brně Department of Territorial Studies Fac. of Reg. Development and International Studies Mendel University in Brno * třída Generála Píky 2005/7, 613 00 Brno Czech Republic E-mail: xvalka2@node.mendelu.cz Anotace V roce 1994 došlo v Jihoafrické společnosti k výrazné změně společenského uspořádání. Oficiálně skončila politika apartheidu a byla přijata nová liberální demokratická ústava, která zaručuje práva všem členům společnosti bez rozdílu jejich barvy pleti. Cílem příspěvku je zhodnotit změny v jihoafrické společnosti. V článku bylo postupováno metodou literární rešerše. Hlavními výsledky, které vznikly na základě analýzy Ginihiho koeficientu a HDI, jsou, že stále existují rozdíly mezi původními skupinami obyvatel a také mezi oblastmi, které jsou obývány spíše černošským obyvatelstvem. Klíčová slova Jihoafrická republika, ústava, regionální rozvoj Annotation There came to a major change in South African society in 1994. The politics of apartheid was officially refused and new liberal democratic Constitution was implemented. The new Constitution guarantee rights to all members of society without influence caused by skin colour. The aim of a study is to describe ganges in South – African society. The main used method was literaly research. Contribution up to analysis of Gini coefficient and HDI shows that there are still differences beetween former groups of population and also between areas which are inhabited by coloured population. Key words South Africa, constitution, regional development JEL classification: O55 Úvod a cíl Cílem příspěvku je zmapovat změny ve společnosti po roce 1994 po zavedení nové Ústavy v Jihoafrické republice. Celospolečenské změny nutně působí na regionální rozvoj celého státu. Klasifikace regionálního rozvoje je komplexní problém a je nutné využít multidisciplinární přístup. Mezi vědní disciplíny, které na rozvoj působí, patří např. geografie, ekonomie, územní plánování, sociologie či demografie. Na tento region měli v minulosti největší vliv vnější aktéři, kteří ovlivňovali společenské podmínky a prostředí. V současné době jsou aplikovány konvergenční teorie a stát podporuje např. turistiku ve slabších regionech, aby byl nastartován komplexní růst (více viz Krejčí a kol., 2010). Regionální rozvoj v Jihoafrické republice se řídí principem konvergence. Důkazem tohoto uplatňovaného jevu je podpora slabších regionů, které v současné době nemají takovou ekonomickou výkonnost. V regionu Limpopo je podporována infrastruktura, která napomáhá většímu přílivu turistů. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 926 V práci bude stručně shrnuto období apartheidu a nastíněn vývoj Giniho koeficientu a také podoba HDI ve dvou rozdílných oblastech. Metodika Ve článku bude použita metoda literární rešerše. Jedná se o shromáždění, zpracování a třídění dat a informací. Data byla použita zejména z výročních zpráv a z dostupné literatury v českém a anglickém jazyce. Autor si je vědom, že dostupné statistiky se mohou lišit, což je častý problém u analýz, týkajících se rozvojového světa. Tyto rozdíly mohou být způsobeny velikostí země, ve které není možné provádět komplexní sociologické výzkumy a také např. negramotností či mentalitou obyvatel. Konkrétní data, která budou použita, mají dokreslovat a podkládat tvrzení, aby bylo dosaženo co největší komplexnosti ve zpracování tématu. Hlavní výsledky Jihoafrická republika (dále jen JAR) je zemí, která prošla v nedávné době celospolečenskou transformací. Politika apartheidu byla oficiálně prosazována v letech 1948 až 1994. V této době byla praktikována rasová segregace, která pro společnost znamenala oddělování černošského a bělošskéhoobyvatelstva. V zemi byla určena místa pro bílé obyvatelstvo, na která mělo černošské (barevné) obyvatelstvo zákaz vstupu. Jednalo se o veřejné instituce, jako jsou např. školy, nemocnice, ale i kina, divadla, parky, či veřejné dopravní prostředky. V rámci území JAR byly vytvářeny rezervace (bantustany), které měly být autonomní a soustřeďovaly černošské obyvatelstvo. Prakticky tato území ale byla zcela závislá na centrální vládě JAR, hospodářsky byla nesamostatná a při pokusech o odpor proti centrální vládě docházelo k vojenským intervencím (Hulec, 2010). Apartheid Apartheid má kořeny již v dobách kolonizace, kdy docházelo ke svazkům kolonizátorů a otrokyň. Potomci z těchto svazků byli vnímáni jako nečistí. Postupem času se formoval takzvaný kult „čistého bílého Afrikánce“, který vyvrcholil poté, co Velká Británie předala moc rad zemí bílým Afrikáncům. Byly zakázány svazky mezi osobami, které měly různé rasy. Stát určoval obyvatelům na základě jejich rasy kulturní, etnický či ekonomický status. Skupinám obyvatel bylo dokonce určeno, s kým se mohou setkávat, či kde mohou pracovat. Od padesátých let vznikaly zákony, které tento systém upevňovaly, např. o registraci obyvatel podle barvy pleti. Tato politika byla obhajována argumenty, které tvrdily, že společné soužití ras by zpomalovalo ekonomický růst celé země. Jediný cíl ale bylo upevnění moci bílé minority obyvatel. Tento stav nebyl udržitelný a od osmdesátých let v JAR existoval velký odpor proti stávajícímu systému. K eskalaci napětí došlo na počátku devadesátých let, kdy byla zrušena většina zákonů, která upevňovala apartheid. Velkým krokem bylo propuštění Nelsona Mandely z vězení. Ten se následně stal prvním černošským prezidentem země (více viz Hulec 2010; Horáková 2007). Ústava 1994 S minulostí se měla pomyslně vypořádat nová Ústava, která byla schválena nově zvoleným parlamentem v roce 1994. Volby do parlamentu poprvé v historii nebyly ovlivněny rasovými zákony. Ústava Jihoafrické republiky je nejvyšším zákonem země. Ustanovuje republiku jako státní zřízení, definuje lidská práva a povinnosti a ujednává politický systém. Vyhlášena byla prezidentem Mandelou v roce 1996 a vstoupila v platnost 4. 2. 1997. Pro vypořádání se s bývalým režimem má největší význam druhá kapitola, která definuje civilní, politická, společenská a kulturní zákony a práva obyvatel JAR. Tato kapitola zaručuje svobodu, důstojnost a rovnost před zákonem (Constituton of Republic of South Africa, 1996). Tato historická hlediska vedou k dnešním problémům v regionálním rozvoji JAR. Giniho koeficient v JAR Indikátor, který ukazuje rozvrstvení příjmů ve společnosti, se nazývá Giniho koeficient. Giniho koeficient nabývá hodnot od 0 do 100 %, a čím více se jeho hodnota blíží nule, tím více je rozložení Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 927 příjmu ve sledované společnosti rovnoměrné. Dle Světové banky v roce 2010 byla hodnota Giniho koeficientu v JAR 63,1 %, což je nejvyšší číslo na světě. Dalšími státy, které se pouze přibližují této hodnotě, jsou jihoamerická Kolumbie a Středoafrická republika. Ginihi koeficient byl zkoumán v JAR také z hlediska jednotlivých ras. Bylo zjištěno, že v roce 1994 menšina bílých obyvatel (9,1 %) vlastnila až 90 % majetku (Özler, 2007). Po pádu apartheidu žilo 58 % obyvatel na nebo pod hranicí chudoby, přičemž většina z těchto obyvatel bylo černošské obyvatelstvo. Pouze 18 % černošských domácností mělo stálý přístup k pitné vodě a 37 % domácností mělo v obydlí zavedenou elektřinu.Prakticky všechny bělošské domácnosti měly jak elektřinu, tak pitnou vodu (Asmal, 2011). Tato čísla vedla k zavádění politik na podporu chudých vrstev obyvatelstva. V současné době klesá mezirasová nerovnost, ale prohlubuje se nerovnost v rámci jednotlivých rasových skupin. Již v dobách apartheidu mohly malé skupiny černošského obyvatelstva působit ve městech. Tyto skupiny jsou v dnešní době úspěšnější a lépe se prosazují na pracovním trhu i v podnikatelském prostředí. Místo, ve kterém obyvatelé žijí, ovlivňuje jejich příjmy. Politikou rovného přístupu k zaměstnanosti se zabývalo Ministerstvo práce již od roku 1996. V tomto roce byl vypracován dokument Zaměstnanost a pracovní kapitál: Politické návrhy (v originále Employment and Occupational Equity: Policy Proposals), který si dal za cíl odstranění diskriminace na trhu práce. Součástí dokumentu je analýza zaměstnanosti obyvatel podle rasy. Druhý prezident JAR prezident Thabo Mbeki prohlásil v parlamentu v roce 1998, že jihoafrická společnost se dělí na dva národy. Menší relativně prosperující bílý národ, ve kterém prakticky neexistuje generová diskriminace a větší černý národ, ve kterém jsou nejhůře znevýhodněny ženy v zemědělských oblastech, kdy tento národ žije v ekonomicky nerozvinutých podmínkách a nemá možnost využít rovných příležitostí. Z analýzy Ministerstva práce vyplývá, že nezaměstnaných černošských žen bylo ve společnosti v roce 1996 53 %, zatímco bělošských žen 2 %. Diskutovaným tématem je také zvyšování lidského kapitálu, který je brán jako klíčový faktor v rozvojové problematice. Jedná se o uplatňování schopností a dovedností člověka. Vedle vlastností, které může člověk získat např. praxí nebo vzděláním jsou to i schopnosti vrozené nebo získané díky rodinnému či sociálnímu prostředí (více viz Hübelová, 2013). Index lidského rozvoje Dále je popsán Index lidského rozvoje v relativně bohaté provincii Western Cape a v chudší provincii Limpopo. Základním srovnávacím ukazatelem pro úroveň lidského života je často udáván tzv. Index lidského rozvoje (HDI). HDI se od roku 2010 počítá z Indexu očekávané délky života, z Indexu vzdělání a Indexu hrubého národního produktu. JAR je dle HDI mezi deseti nejrozvinutějšími zeměmi Afriky a světově patří mezi středně rozvinuté země. Tento index od roku 1980 postupně narůstá. V roce 2013 byla hodnota HDI 0.629, což je ve srovnání např. s ČR číslo relativně nízké. Dle Human Development Report z roku 2013 dosahuje ČR hodnoty 0,841. Toto číslo je nicméně průměrem jednotlivých provincií. JAR se dělí na devět provincií, které mají různou ekonomickou výkonnost, což znamená, že se jedná o místa s různými podmínkami k životu. Východní Kapsko (Western Cape) dosahuje hodnoty HDI 0.7708, což je hodnota, která je nad průměrem celé země. Východní Kapsko obývá asi 11 000 000 obyvatel, což je 11.3 % obyvatel JAR a nachází se zde Kapské město, ve kterém sídlí zákonodárná moc. Tato provincie produkuje 25 % rostlinných (jablka, vinná réva, olivy, pomeranče) a živočišných komodit země (vlna, skopové, hovězí, drůbeží maso, vejce, mléko). Vytváří se zde asi polovina jihoafrického exportu. Sídlí zde většina jihoafrických bank či pojišťoven, které tu nacházejí kvalifikovanou pracovní sílu. Většina obyvatel má středoškolské vzdělání. Podporován je turismus. Kapské město ročně navštíví okolo jednoho milionu turistů. Tato provincie má dvě památky zapsané v seznamu UNESCO a je atraktivní, jak pro zahraniční investory, tak pro přijíždějící turisty. Životní podmínky pro obyvatelé JAR jsou tu tedy lepší díky pracovním příležitostem nebo možnostem vzdělání než v dalších provinciích. Na druhé straně stojí provincie Limpopo, která je typicky rozvojovým územím. HDI v této oblasti dosahuje hodnoty 0.5943. Pěstují se zde zemědělské produkty a dováží se sem výrobky s přidanou hodnotou. V této provincii je významný lov divoké zvěře, který je kontrolovaný státem. Regionální Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 928 rozvoj je stimulován investicemi do infrastruktury. Je zde podporován cestovní ruch. Turismus je vedle těžby a zemědělství třetí nejdůležitější složkou ekonomiky. Návštěvníci jsou lákáni narezervace, ve kterých je divoká příroda. Meziročně počet návštěvníků roste. Problémem cestovního ruchu v JAR je stále ještě vysoká kriminalita, která může potenciální návštěvníky odrazovat. JAR je jednou z nejnebezpečnějších zemí na světě. Dle serveru nezavisle.info se zde udá až 50 vražd denně. Velkým problémem jsou také znásilnění a loupežná přepadení. Současná jihoafrická města pak vypadají jako pevnosti, ve kterých jsou domy s vysokými zdmi, ostnatými dráty a obyvatelé neopouštějí svá sídla po setmění. Závěr Cílem práce bylo zmapovat společenské změny a zhodnotit jejich vývoj po pádu apartheidu se zavedením nové Ústavy. Tento cíl byl příspěvku naplněn. Jihoafrická republika je zemí s velkým surovinovým bohatstvím, s dobrými podmínkami pro zemědělství a je to země atraktivní pro zahraniční návštěvníky i investory. V rámci afrického kontinentu se jedná o zemi, která je z dnešního pohledu politicky stabilní. Tento stav ale není zakotven historicky. Země se pomalu dostává z dlouhého období, kdy byla prosazována politika apartheidu. Dlouhých 46 let segregační politiky znamenalo nárůst rozdílů mezi obyvateli ve všech oblastech společenského života. Velkým krokem vpřed bylo zavedení nové Ústavy, která je dosud vnímána jako pokroková. Odmítá diskriminaci v jakékoliv podobě a jasně vymezuje práva všech skupin obyvatel. Regionální rozvoj v JAR je nicméně poznamenám historickými kořeny. JAR je stále zemí, kde je největší nerovnost v příjmech obyvatel země. To reflektuje Giniho koeficient, který je zmíněn výše. Stát se snaží tyto problémy řešit pomocí dokumentů, které se zaobírají zaměstnaností a pracovním kapitálem. Rozdíl v zaměstnanosti žen jasně ukazuje, že barva pleti byla v minulosti výrazným faktorem pro získání práce. V současné době se v JAR projevuje fenomén pozitivní diskriminace, který naopak znevýhodňuje bělošské obyvatele. Jsou zavedeny kvóty na počty černošských obyvatel ve funkcích, což mnohdy nereflektuje jejich skutečné schopnosti. Disparity mezi regiony dále ukazuje srovnání dvou regionů pomoci Indexu lidského rozvoje. Je zřejmé, že úspěšnější, region s vyšší kvalitou lidského života, je Východní Kapsko, které bylo historicky obchodním uzlem. Porovnání je nabídnuto s regionem Limpopo, který se zaměřuje hlavně na zemědělství a lov zvěře. V tomto regionu dochází k podpoře infrastruktury, která má do budoucna zajistit větší příliv turistů. Problémem celé země je stále ještě vysoká kriminalita, která je každodenním limitujícím faktorem této africké země. JAR je zemí s obrovským ekonomickým potenciálem, která se snaží vypořádat s minulostí, ale musí čelit i dalším výzvám jako jsou např. migrační toky obyvatel sousedních států či HIV. Literatura [1] ASMAL, K., (2001). Why South Africa matters. Cambridge, Mass: AmericanAcad. of Arts and Sciences. ISBN 08-772-4024-8. [2] HORÁKOVÁ, H., (2007). Národ, kultura a etnicita v postapartheidní Jižní Africe. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7041-836-9. p. 275. [3] HÜBELOVÁ, D., (2013). Human capital as a one of the key development factor. In 16th International Colloquium on Regional Sciences. Conference Proceedings. Brno: Masarykova univerzita. pp. 72-78. ISBN 978-80-210-6257-3. DOI 10.5817/CZ.MUNI.P210-6257-2013-8. [4] HULEC, O., (2010). Dějiny Jižní Afriky. Praha: Lidové noviny. ISBN 978-80-7422-039-5. p. 411. [5] Human Development Report, (2013). [online]. [cit. 2014-04-14]. Dostupné z: . [6] KREJČÍ, T., (2010). Regionální rozvoj: teorie, aplikace, regionalizace. Brno: Mendelova univerzita v Brně. ISBN 978-807-3754-143. p.155. [7] Nezávisle.info, (2009). V JAR se stane až 50 vražd denně. Nezávisle [online]. [cit. 2014-04-10]. Dostupné z: . [8] South Africa, (1996). Constitution of the Republic of South Africa. In NO. 108. Dostupné z: . Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 929 [9] SouthAfrica., (1996). Green paper on employment and occupational equity. Dostupné z: . [10] SouthAfrica., (2013). HDI values and rank changes in the 2013 Human Development Report. HumanDevelopment Report 2013 [online]. [cit. 2014-04-14]. Dostupné z: .