Mediální reflexe hospodářského života v krajských městech Media Reflection of Economic Life in Regional Capitals Tereza Beníšková, Jaroslav Urminský VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ – TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA, Ekonomická fakulta Katedra regionální a environmentální ekonomiky 1 Obsah 1. Úvod 2. Metodická východiska a postupy, cíl příspěvku 3. Dosažené výsledky 4. Závěr 2 Úvodem 3 • Krajská města zaujímají v systému osídlení České republiky významné postavení. Jejich image je tvořena hmotnými i nehmotnými charakteristikami. • Mentální mapy vytváří celkový image města, jsou schopny ovlivnit a utvářet názor obyvatel a je jim přikládán stále větší význam. Mentální mapy ovlivňují současné i budoucí chování jednotlivců v prostoru. • Média, sdělovací prostředky jako hlavní tvůrce utváření povědomí jednotlivců o místech. Nestrannost? Metodické postupy • Kvantitativní a kvalitativní analýza hospodářského života v krajských městech jako mediální reflexe televizního vysílání. • Krajská města České republiky. • Vstupní datová matice poskytnuta společností Media Tenor, s.r.o. • Analýza televizního zpravodajství České televize, televize Nova. • Časové období 1.4.2004-31.12.2010. • Celkem 23 995 příspěvků, hospodářský život 3,2%. 4 Cílem 5 • Cílem příspěvku je kvantitativní a kvalitativní analýza a zhodnocení mediálních příspěvků o hospodářském životě v krajských městech České republiky. Dosažené výsledky – kvantitativní aspekty 6 Dosažené výsledky – kvalitativní aspekty 7 Téma Četnost výskytu Téma Četnost výskytu informace o jednotlivých podnicích, podnikatelích 13 odbory, činnost odborových organizací 1 nezávadnost/bezpečnost produktů, služeb 9 bankovnictví, pojišťovnictví 1 maloobchod 7 restaurace, hotely, stravování 1 jiné téma hospodářského života 3 pivovary, výroba nápojů 1 realitní kanceláře 2 výstavy, veletrhy 1 potravinářský průmysl 2 nové produkty 1 pohřebnictví 2 příjmy z cestovního ruchu 1 zahraniční investice 1 Závěrem 8 • Významnou roli při utváření a zprostředkovávání informací obyvatelstvu hrají nejenom mentální mapy, ale i média. Tato nehmotná složka území je důležitá pro vytváření celkové teritoriální image. • Informace o hospodářském životě v krajských městech České republiky lze označit za mediálně přitažlivější v západní časti oproti východní. Téměř polovina veškerých mediálních příspěvků o hospodářském životě se týkala Prahy. Krajská města ve východní části republiky jsou charakteristická poddimenzovanou reflexí hosp. života v médiích. • Z celkového počtu 30 různých témat byla tři nejčastěji se opakující témata: informace o jednotlivých podnicích, podnikatelích; nezávadnost či bezpečnost produktů a služeb nepotravinářského zboží a maloobchod. Závěrem 9 • Přestože existuje jistá tematická rozmanitost mediálních referencí o hospodářském životě krajských měst, pozorujeme v zásadě tematickou monostrukturu. Literatura • BENISKOVA, T., (2014). Evropská témata v souvislosti s regionálním zpravodajstvím. In: Mendelova univerzita v Brně (eds.) Region v rozvoji společnosti 2014. Brno: Mendelova Univerzita, pp. 48-53. ISBN 978-80-7509-139-0. • DE FLEUR, M. L., DE FLEUR, M., (2009). Mass Communication Theories: Explaining Origins, Processes, and Effects. London: Pearson. ISBN 0-205-33172-6. • FRANKLIN, B., MURPHY, D., (1998). Making the Local News: Local Journalism in the Context. London: Routledge. ISBN 978-04-151-6803-8. • GALTUNG, J., RUGE, M., (1965). The Structure of Foreign News. The Presentation of the Congo, Cuba and Cyprus Crises in Four Norwegian Newspapers. Journal of Peace Research, Vol. 2, No. 1, pp. 64-91. ISSN 0022-3433. DOI 10.1177/002234336500200104. • GOULD, P., WHITE, R., (1986). Mental maps. London: Routledge. ISBN 0-41-508482-2. • GREGORY, D., JOHNSTON, R., PRATT, G., WATTS, M., WHATMORE, S., (2009). The Dictionary of Human Geography, 5th Edition. London: Wiley-Blackwell. ISBN: 978-1-4051- 3288-6. • LLOYD, R., (1976). Cognition, preference and behavior in space. Economic Geography, vol. 52, no. 3, pp. 241-253. ISSN 1944-8287. DOI: 10.2307/143271. • MCCOMBS, M.E., SHAW, D.L., (1972). The Agenda-Setting Functions of the Mass Media. Public Opinion Quarterly, vol. 36, no. 2, pp. 176-187. ISSN 0033-362X. DOI: 10.1086/267990. • MCQUAIL, D., (1994). Mass communication theory: An introduction. London: Sage. ISBN 978-0803977853. • NEČAS, V., (2009). Mediální kontext české zahraniční politiky. In: Kořan, M. et al. Česká zahraniční politika v roce 2008. Praha: Ústav mezinárodních vztahů, pp. 41-48. ISBN 978-80-8650678-4. • SHOEMAKER, P., EICHHOLZ, M., KIM, E., WRIGLEY, B., (2001). Individual and routine forces in gatekeeping. Journalism & Mass Communication Quarterly, vol. 78, no. 2, pp. 233-246. ISSN 1077-6990. DOI: 10.1177/107769900107800202. • SUCHACEK, J., (2013). Krajská města v médiích: kvantitativní a kvalitativní aspekty. In: Klímová, V., Žítek, V. (eds.) XVI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Brno: Masarykova Univerzita, pp. 563-569. ISBN 978-80-210-6257-3. DOI: 10.5817/CZ.MUNI.P210-6257-2013-71. • SUCHACEK, J., (2015). TV Reporting and Self-governing Regions in the Czech Republic. In: 5th Central European Conference in Regional Science. Košice: Technical University of Košice, pp. 979-986. ISBN 978-80-553-2015-1. • SUCHACEK, J., SEDA, P., (2011). Territorial Marketing in the Czech Republic: Between Path-Depandency and Learning. In: Proceedings of the 10th International Conference Liberec Economic Forum 2011. Liberec: Technical University of Liberec, pp. 439-447. ISBN 978-80-7372-755-0. • SUCHACEK, J., SEDA, P., FRIEDRICH, V., (2013). Media and Regional Capitals in the Czech Republic. In: Proceedings of the 11th International Conference Liberec Economic Forum 2013. Liberec: Technical University of Liberec, pp. 532-541. ISBN 978-80-7372-953-0. • SUCHACEK, J., SEDA, P., FRIEDRICH, V., BENISKOVA, T., (2014). Jihomoravský a Moravskoslezský kraj v celostátním televizním zpravodajství: vybrané aspekty. In: Klímová, V., Žítek, V. (eds.) XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Brno: Masarykova Univerzita, pp. 429-435. ISBN 978-80-210-6840-7. DOI: 10.5817/CZ.MUNI.P210- 6840-2014-54. • SUCHACEK, J., SEDA, P., FRIEDRICH, V., KOUTSKY, J., (2014). Media Portrayals of Regions in the Czech Republic: Selected Issues. E+M Ekonomie a Management, vol. 17, no. 4, pp. 125-140. ISSN 1212-3609. DOI: 10.15240/tul/001/2014-4-010. • SUCHACEK, J., SEDA, P., FRIEDRICH, V., KOUTSKY, J., (2015). Regional Dimension of Security and Accidents nad their TV Reflection in the Czech Republic. Transformations in Business and Economics, vol. 14, no. 3C, pp. 544-563. ISSN 1648-4460. 10 Děkuji za pozornost. Ing. Tereza Beníšková Vysoká škola Báňská – Technická univerzita Ostrava Ekonomická fakulta, Katedra regionální a environmentální ekonomiky 11