Katedra veřejné ekonomie 1 Hybrid v systému regionálního školství? Postavení a specifika uměleckého vzdělávání v ČR PhDr. Pavla Hradecká doc. Ing. Gabriela Vaceková, PhD. Cíl příspěvku a jeho naplnění  Cílem příspěvku je na základě deskripce historického vývoje, obsahové a kauzální analýzy současného stavu uměleckého vzdělávaní v ČR a syntézy takto získaných poznatků vymezit jeho specifika a navrhnout další směr výzkumu v dané oblasti, a to zejména ve vztahu k vzdělávací politice a reformě financování regionálního školství ČR. 2 Metodický postup  Materiály:  Dostupné materiály týkající se historie a současné situace ZUŠ a uměleckého vzdělávání v ČR  Data o počtech ZUŠ a jejich žáků byla čerpána především ze statistických dokumentů MŠMT a ČŠI  Využité metody:  Historicko-logická metoda, deskripce, obsahová a kauzální analýza, syntéza poznatků Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Umělecké vzdělávání v České republice 4 Zdroj: Národní ústav pro vzdělávání Schéma 1: Umělecké obory v různých úrovních vzdělávacího systému Významné mezníky v historii základního uměleckého vzdělávání  1) Počátky uměleckého vzdělávání  Tradice vyučování uměleckých oborů již od 17. století  19. století – „Co Čech, to muzikant“ Sláva českých hudebníků a skladatelů po celém světě Domácí vyučování, počátek organizace uměleckého vzdělávání Založení Pražské konzervatoře, Brněnského hudebního učiliště…  1. polovina 20. století Vznik městských hudebních škol – Budějovice, Tábor, Plzeň Nejednotnost organizace → sjednocení až po 2. sv. válce 5 Významné mezníky v historii základního uměleckého vzdělávání  2) Vývoj mezi lety 1945 a 1989  1951: zestátnění uměleckých škol, řízené centrálně min. školství  1956–1957: začlenění do školské soustavy (základní hudební školy)  1960: jednotná soustava, 4stupňový systém uměleckého vzdělávání  1961/62: přejmenování na Lidové školy umění (LŠU) → Hudební, taneční, literární a recitační, dramatický a výtvarný obor  Důležité → rozvoj tehdejší socialistické společnosti  1984: doba normalizace → degradující situace Poklesl význam, LŠU byl odejmut statut školy → školské zařízení 6 Významné mezníky v historii základního uměleckého vzdělávání  3) Transformace a rozvoj po roce 1989  1989: změny i v uměleckém vzdělávání  1990: přejmenování na Základní umělecké školy (ZUŠ) → Začlenění mezi školy  1991: vyhláška MŠMT o ZUŠ  Zřizovatelé ZUŠ po r. 1990: školské úřady, obce, soukromé osoby  Postupně přecházely na právní subjektivitu  Turbulentní 90. léta → problémy okolo financování  Občas znovu úvahy o přeřazení ZUŠ mezi školská zařízení → Zachovaly si své postavení, zájem neustále stoupá 7 Významné mezníky v historii základního uměleckého vzdělávání  4) Vývoj v poslední letech a aktuální situace → Rostoucí zájem o základní umělecké vzdělávání Graf 1: Počet ZUŠ a jejich poboček mezi lety 1989 a 2017 8 Zdroj: MŠMT, vlastní zpracování Významné mezníky v historii základního uměleckého vzdělávání  4) Vývoj v poslední letech a aktuální situace Graf 2: Počet žáků ZUŠ mezi lety 1989 a 2017 9 Zdroj: MŠMT, vlastní zpracování Shrnutí  Komplexní systém uměleckého vzdělávání v ČR je svou strukturou, provázaností či způsobem financování unikátní a současně vykazuje prvky hybridity, čímž otevírá nové problémové otázky vyžadující systémové řešení.  Obsahová a kauzální analýza existence, fungování a opodstatněnosti ZUŠ v historickém kontextu a soudobém vývoji ČR tvoří teoretickou i metodologickou bázi připravovaného primárního empirického výzkumu reálné praxe uměleckého vzdělávání, který bude realizován na příkladu Libereckého kraje. 10 Náměty do diskuze  Další směry výzkumu v této oblasti → aplikace na Liberecký kraj  Kapacity ZUŠ 11 Tabulka 1: Naplnění kapacit ZUŠ v Libereckém kraji v roce 2016/2017 Zdroj: Krajský úřad LK – ZUŠ vývoj, vlastní zpracování Náměty do diskuze  Další směry výzkumu v této oblasti → aplikace na Liberecký kraj  Financování ze státního rozpočtu skrze krajské normativy → 80 % rozpočtu ZUŠ → Nerovnosti mezi jednotlivými kraji – rozdílné normativy Liberecký kraj – velký počet umělecko-průmyslových škol → ZUŠ neposkytují stupeň vzdělání – upřednostnění MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ → Nenavyšování kapacit ZUŠ  Reforma financování regionálního školství (od 1. 9. 2018) → Oborový republikový normativy pro ZUŠ → Odstranění rozdílů mezi kraji – nutné nalézt vyhovující výši normativu → Případný vliv na kapacity ZUŠ? 12 Děkuji za pozornost 13