KVE-ESF-MUNI1 Finanční gramotnost v selhávajícím státě case study Ukrajina Tadeáš PALA - Vojtěch MÜLLNER KVE-ESF-MUNI2 Informace k paperu ̶ Rozvojová ekonomie ̶ Finanční gramotnost ̶ Ukrajinské regiony ̶ OECD ̶ JEL classification: A20-(Economic Education and Teaching of Economics ), D14 (Household Behavior and Family Economics ) KVE-ESF-MUNI3 CÍL paperu ̶ Analýza finanční gramotnosti ̶ Ověření vlastní sondou ̶ Identifikace výlučnosti v regionálním kontextu (?) ̶ Možný kontext konfliktu (?) KVE-ESF-MUNI4 Teoretické zakořenění ̶ Rozvojová ekonomická teorie Collier a Hoffler ̶ Socioekonomická deziluze a nízká životní úroveň ̶ Další faktory podle Colliera k agregaci konfliktu ̶ Špatná gramotnost nemůže umožnit rozvoj KVE-ESF-MUNI5 Realita Ukrajiny ̶ Exkluzivní přístup skrze zkušenosti z humanitárního sektoru ̶ Socioekonomická deziluze ̶ Školní systém ̶ Kontext půjček ̶ Různé měny KVE-ESF-MUNI6 Metody a analýza dat ̶ OECD/INFE (2010 a 2017 konzistentní) ̶ 11.8/21 score ̶ Ukrajina 29/31 (OECD Chart 2016-17) ̶ sonda KVE-ESF-MUNI7 OECD/INFE (USAID 2017) analýza KVE-ESF-MUNI8 Sběr dat - sonda ̶ Populace obce Krasnogorovka ̶ 100 respondentů ̶ 58% v „ZNALOSTI “ vs. 62% USAID 2017 „VÝCHOD“ ̶ Součást aplikovaného výzkumu KVE-ESF-MUNI9 Shrnutí a závěr ̶ Možný kontext konfliktu? ̶ V užším smyslu ne v širším asi ano ̶ Universální riziko pro celou zemi napříč regiony ̶ Latentní, ale závažné problémy v kontextu „peacebuilding proces“ KVE-ESF-MUNI10 Zdroje ̶ AGARWAL, S., MAZUMDER, B., (2013). Cognitive Abilities and Household Financial Decision Making . American Economic Journal, vol. 5, no. 1, pp. 193-207. ISSN: 19457782. DOI: 10.1257/app.5.1.193. ALSEMGEEST, L., (2015). Arguments for and against financial literacy education: Where to go from here?. International Journal of Consumer Studies, vol. 39, no. 2, pp. 155– 161. ISSN 1470-6423. DOI 10.1111/ijcs.12163. ATKINSON, A., MESSY, F., (2012). Measuring Financial Literacy: Results of the OECD/ International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions. no. 15, OECD Publishing. ISSN 20797117. DOI 10.1787/5k9csfs90fr4-en. CIERPIAL-WOLAM, M., POTOCKI, T., (2018). Factors shaping the financial capability of low‐income consumers from rural regions of Poland. International Journal of Consumer Studies, vol. 43, no. 2, pp. 187-198. ISSN 1470-6431. DOI 10.1111/ijcs.12498. COLLIER, P., (2004). Economic Causes Of Civil Conflict and their Implications for Policy. In Crocker, Chester A., Hampson F. O.,Aall, P. (eds.) Managing Global Chaos. Washington DC: US Institute of Peace. ISBN 9781878379597. COLLIER, P., HOEFFLER, A., (2004). Greed and grievance in civil war. Oxford Economic Papers, vol. 56, no. 4, pp. 563–595. ISSN 1464-3812. DOI 10.1093/oep/gpf064. EFA Global Monitoring Report, (2011). The hidden crisis:Armed conflictand education. [online]. [cit. 2019-15-03]. Dostupné z: https://news.harvard.edu/wp-content/uploads/2016/02/190743e.pdf. HUMPHREYS, M., (2003). Economics and Violent Conflict. Harvard University: Conflict prevention initiative. [online]. [cit. 2019-16-03]. Dostupné z:https://www.unicef.org/socialpolicy/files/Economics_and_Violent_Conflict.pdf. IMF, (2017). Report for Selected Countries and Subjects. [online]. [cit. 2019-14-02]. Dostupné z: https://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2017/02/weodata/weorept.aspx?sy=2017&ey=2017&scsm=1&ssd=1&sort=country. OECD, (2016). OECD/INFE International Survey of Adult Financial Literacy Competencies. [online]. [cit.- 2019-25-02]. Dostupné z: https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/OECD-INFE-International-Survey-of-Adult-Financial- Literacy-Competencies.pdf. OECD, (2018). OECD/INFE Toolkit For Measuring Financial Literacy And Financial Inclusion. [online]. [cit. 2019-20-02]. Dostupné z: https://www.oecd.org/finance/financial-education/2018-INFE-FinLit-Measurement-Toolkit.pdf. ROTBERG, R., (2004). When states fail: causes and consequences. Princeton, N.J.: Princeton University Press, ISBN 0691116725. TRANSPARENCY INTERNATIONAL, (2018). Corruption Perceptions Index 2018 [online]. [cit. 2019-17-03]. Dostupné z: https://www.transparency.org/cpi2018 USAID, (2010). Financial Literacy and Awareness in Ukraine: Facts and Findings [online]. [cit. 2019 20-02]. Dostupné z: https://pfin.com.ua/wp-content/uploads/2012/07/finlit_survey_6dec2010_en.pdf USAID, (2017). Financial Literacy, Awareness, And Inclusion In Ukraine [online].[cit. 2019-22-02]. Dostupné z: https://static1.squarespace.com/static/506f165ae4b072c9aeb650ec/t/5a9598688165f577e860d0e9/1519753322687/Financial+Literacy%2C+Awareness%2C+and+Inclusion+in+Ukraine+%5BENG%5D+November+2017.pdf ZELINSKA, O., (2017). Ukrainian Euromaidan protest: Dynamics, causes, and aftermath. Sociology Compass vol. 11, no. 9, pp. 1-12. ISSN 1751-9020. DOI 10.1111/soc4.12502.