Podpora maloobchodu s potravinami a vybraných komerčních služeb na území Jihomoravského kraje Zdeněk Šilhan Ekonomicko-správní fakulta Masarykova univerzita, Brno Cíl disertační práce Identifikovat a zanalyzovat bariéry obslužných funkcí v prostředí maloobchodu a služeb v obcích Jihomoravského kraje se zaměřením na venkov. Podat doporučení pro zefektivnění tvorby veřejných politik ve venkovském prostoru, aby obslužné funkce na venkově nebyly tolik oslabovány. Výzkumné otázky • Jak se vyvíjí vybavenost obcí Jihomoravského kraje maloobchodem a službami? • Jak se vyvíjí dojížďka za maloobchodem a službami v obcích Jihomoravského kraje? • Jaké jsou aktuální trendy nákupního chování v obcích Jihomoravského kraje? • S čím souvisí změny a trendy v oblasti maloobchodu a služeb obcí Jihomoravského kraje? • Jak mohou veřejné politiky ovlivnit maloobchod a služby v obcích Jihomoravského kraje? Postup výzkumu • Vymezení teoretických východisek a popis současného stavu poznání v dané oblasti. • Anketární šetření se starosty obcí, případně s dalšími zainteresovanými osobami. • Zpracování a porovnání dat s vybranými sesbíranými socioekonomickými daty (za jednotlivé typy obcí, počet obyvatel, index stáří, nezaměstnanost, počet pracovníků s místem výkonu práce, dojížďka do zaměstnání a do škol, dopravní dostupnost..). • Řízené interview / semistrukturované hloubkové rozhovory s vybranými aktéry. Teorie státních zásahů  Veřejný zájem  Odpůrci státních zásahů do ekonomiky (neviditelná ruka trhu)  Zastánci státních zásahů do ekonomiky (selhávání trhu)  Politika územního plánování  Dopravní dostupnost a obslužnost Druh občanské vybavenosti Index změny 2002 / 2018 Maloobchod 90,2 Hospoda a restaurace 87,7 Kadeřnictví 101,6 Opravy motorových vozidel 87,5 Opravy průmyslového zboží 48,6 Stavebniny 27,3 Oprava, výroba obuvi 37,5 Fotoateliér 32,6 Druh občanské vybavenosti Index změny 2012/2018 Maloobchod s potravinami/smíšeným zbožím 95,0 Ovoce/zelenina 144,0 Maso/uzeniny 123,9 Restaurace 87,8 Pohostinství 82,4 Kavárna/cukrárna 100,0 Kadeřnictví 94,8 Oprava/výroba obuvi 58,8 Oprava motor. vozidel 73,8 Stavebnictví 23,0 Drogerie 113,3 Bankomat 91,3 Wellness 127,8 Fotograf (fotosběrna) 47,1 Formy podpory  Přímá finanční dotace 12 000–150 000 ročně (průměr 61 619)  Zvýhodněný nájem 3 000–140 000 ročně (průměr 31 829 Kč)  obec obchod sama přímo provozuje (2x)  obec plánuje prodejnu koupit a začít obchod sama provozovat  marketingově, reklamou  obec v místním obchodě nakupuje na obecní akce (3x)  obec pořídila do obchodu vybavení Další možnosti řešení  Zavážka ze spádových obcí  Alternativní nové způsoby prodeje potravin  Zjednodušení administrativy  Využití pojízdných prodejen  Regulace přes územní plánování Děkuji za pozornost Příspěvek byl zpracován v rámci projektu specifického výzkumu Katedry regionální ekonomie a správy, Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity pro rok 2018. MUNI/A/0976/2017