1/9 Směrnice Právnické fakulty Masarykovy univerzity č. 2/2022 O studiu v bakalářských a magisterských studijních programech (ve znění účinném od 14. 3. 2024) Podle § 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o vysokých školách), vydávám tuto směrnici: Článek 1 Úvodní ustanovení (1) Tato směrnice provádí vybraná ustanovení Studijního a zkušebního řádu Masarykovy univerzity (dále jen „Studijní a zkušební řád“) a dále upravuje požadavky na formální úpravu bakalářských a diplomových prací. (2) Pro účely této směrnice a předpisů souvisejících se rozumí: a) „magisterským studijním programem“ magisterský studijní program Právo a právní věda, obor Právo, a magisterský studijní program Právo a právní věda, b) „navazujícím magisterským studijním programem“ navazující magisterský studijní program Veřejná správa, obor Veřejná správa, a navazující magisterský studijní program Veřejná správa, c) „bakalářským studijním programem“ bakalářské studijní programy akreditované Právnickou fakultou Masarykovy univerzity MU. (3) Touto směrnicí se řídí studium ve studijních programech akreditovaných a realizovaných na Právnické fakultě Masarykovy univerzity. Její ustanovení se použijí přiměřeně na studium v předmětech studií akreditovaných na jiných fakultách, pokud jsou tyto předměty garantovány a realizovány Právnickou fakultou Masarykovy univerzity (dále jen „předměty jiných akreditací“). (4) Není-li dále ve směrnici rozlišováno mezi studijními programy, dopadá ustanovení na všechny z nich. (5) Katedrou se pro účely této směrnice rozumí i ústav. Článek 2 Garant studijního předmětu V rámci procesů zajišťování kvality se postavení a povinnosti garanta studijního předmětu (dále jen předmětu) řídí vnitřním předpisem MU Schvalování, řízení a hodnocení kvality studijních programů Masarykovy univerzity. Garant studijního předmětu dále zejména: a) zabezpečuje vyplnění požadovaných údajů o daném studijním předmětu do Studijního katalogu v IS MUNI, b) odpovídá za zabezpečení daného předmětu studijními materiály, 2/9 c) sestavuje program přednášek a seminářů/cvičení a odpovídá spolu s vedoucím katedry za jejich realizaci, d) konkretizuje podmínky pro ukončení předmětu, včetně určení možnosti a podmínek nahrazování účasti v seminářích/cvičeních, e) stanoví zvláštní podmínky pro ukončení předmětu pro studenty, kteří mají individuální studijní plán, odpovídající profilu absolventa předmětu, f) zabezpečuje vypsání dostačujícího počtu zkušebních termínů pro daný předmět a odpovídá spolu s vedoucím katedry za jejich realizaci, g) vyjadřuje se a k žádostem o uznání předmětu, včetně předmětů absolvovaných během studia v zahraničí, h) vyjadřuje se k návrhu na revizi hodnocení ukončení předmětu, i) rozhoduje o udělení individuálního studijního plánu pro daný předmět. Článek 3 Počet studentů v seminárních skupinách (1) Seminární skupina v povinném předmětu 1. ročníku magisterského studijního programu má nejvýše 23 studentů, v ostatních ročnících daného studijního programu má seminární skupina povinného předmětu nejvýše 22 studentů. Příslušný proděkan je oprávněn stanovit z tohoto počtu výjimku. Jestliže se do seminární skupiny přihlásí méně než 11 studentů, je seminární skupina zrušena. V tomto případě bude studentům nabídnut zápis do jiných seminárních skupin tak, aby jim rozvrh nekolidoval s rozvrhem již zapsaných předmětů. (2) Příslušný proděkan je oprávněn na návrh garanta předmětu zrušit realizaci povinně volitelného předmětu pro příslušný semestr v případě, kdy si předmět zapíše méně než 5 studentů. V tomto případě bude studentům umožněno zapsat si jiný povinně volitelný předmět, a to i mimo termín zápisu. Článek 4 Ukončení předmětů Pokud se student nepřihlásí k ukončení předmětu podle čl. 16 odst. 6 Studijního a zkušebního řádu, bude předmět ukončen hodnocením „-” (pomlčka). Článek 5 Uznávání předmětů (1) Předmět absolvovaný na jiné vysoké škole nebo fakultě v rámci předchozího nebo souběžného studia lze uznat za povinný předmět, pokud svým obsahem odpovídá obsahu a rozsahu uznávaného předmětu, profilu absolventa daného předmětu, jakož i časové dotaci a formě ukončení. Při posuzování ukončení studijního předmětu může být v odůvodněných případech vzato v úvahu ukončení předmětu vyšší formou. (2) Za povinně volitelný předmět nelze samostatně uznat předmět absolvovaný v jiném studijním programu jako povinný (zejména tzv. uznaný povinně volitelný předmět). Článek 6 Některá ustanovení o přerušení studia Vedle přerušení studia na žádost studenta dle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu a přerušení studia dle čl. 22 odst. 8 Studijního a zkušebního řádu lze studium přerušit v případech, kdy studentovi chybí ke splnění studijního plánu daného studijního programu před přístupem ke státní závěrečné zkoušce výhradně studijní povinnosti vztahující se ke zpracování a řádnému odevzdání bakalářské nebo diplomové práce. Studium je přerušeno 3/9 do zahájení nejbližšího následujícího období vyhlášeného pro konání státních závěrečných zkoušek dle harmonogramu daného akademického roku. Článek 7 Přestupy v rámci Masarykovy univerzity (1) Přestup do bakalářského studijního programu uskutečňovaného Právnickou fakultou Masarykovy univerzity lze povolit jen pokud to dovolují kapacitní možnosti fakulty, a za předpokladu, že lze zajistit návaznost studia. Přestupem nesmí dojít k obcházení účelu přijímacího řízení. (2) Přestoupit do bakalářského studijního programu uskutečňovaného Právnickou fakultou Masarykovy univerzity lze pouze z magisterského nebo bakalářského studijního programu realizovaného Právnickou fakultou Masarykovy univerzity. V odůvodněných případech lze povolit přestup i v případě, kdy se jedná o studenta bakalářského studia na jiné fakultě Masarykovy univerzity. Fakulta studenta zapíše ke studiu jen za podmínky ukončení dosavadního studia v daném studijním programu, a to nejpozději ke dni zápisu. (3) V případě, že dané skutečnosti nelze prokázat z IS MUNI, je nutno k žádosti o přestup doložit doklad potvrzený příslušným studijním oddělením o doposud absolvovaných předmětech, včetně jejich hodnocení a osnov, a dále potvrzení o studiu. Žádost o přestup z jiné fakulty Masarykovy univerzity musí být podána nejpozději do 31. ledna nebo 31. srpna. (4) Součástí rozhodnutí o přestupu je stanovení semestru, do kterého bude student zařazen, a dále studijní plán určený pro vyrovnání rozdílů studia. (5) V případě rozhodnutí o povolení přestupu je student oprávněn k zápisu do studia v nejbližším termínu zápisu stanoveném harmonogramem příslušného akademického roku, případně v náhradním termínu stanoveném v rozhodnutí o přestupu. Při zápisu ke studiu je student, který přestupuje z jiné fakulty Masarykovy univerzity, povinen prokázat složení maturitní zkoušky autorizovanou konverzí maturitního vysvědčení, a dále nejpozději do 5 pracovních dnů ode dne zápisu je povinen doložit ukončení studia v příslušném studijním programu, z něhož přestoupil. Článek 8 Individuální studijní plán (1) V případech hodných zvláštního zřetele, a to především ze zdravotních, sociálních nebo rodinných důvodů, může být studentovi udělena výjimka z ustanovení čl. 9 odst. 2 Studijního a zkušebního řádu v podobě individuálního studijního plánu (dále jen „ISP“). (2) ISP lze udělit v daném semestru pro všechny předměty, nebo pro studium jednotlivých předmětů. (3) ISP je udělován na základě žádosti studenta. Součástí žádosti jsou doklady osvědčující důvody, pro které student o ISP žádá. Žádost je nutno podat nejpozději do začátku výukového období příslušného semestru. Později lze žádost podat pouze v případě, že důvody pro udělení ISP nastaly až v průběhu semestru. (4) Student s uděleným ISP pro daný semestr je povinen se zapsat v IS MUNI do seminární skupiny pro ISP, a to do 14 dnů od zahájení výukového období příslušného semestru, nebo do doby uvedené v rozhodnutí. (5) Student je povinen plnit podmínky pro ukončení předmětu určené garantem předmětu pro studenty s povoleným ISP. 4/9 Článek 9 Individuální úprava studia (1) V případě, kdy je student vyslán Právnickou fakultou Masarykovy univerzity, Masarykovou univerzitou, jinou vysokou školou či Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ke studiu na zahraniční vysokou školu, je oprávněn požádat o individuální úpravu studia na Právnické fakultě Masarykovy univerzity. Žádost o individuální úpravu studia musí být doložena potvrzením vysílající fakulty o přidělení, místě a přesném období studijního pobytu. (2) Student volí v závislosti na délce pobytu na zahraniční fakultě některou z následujících možností úpravy studia: a) individuální úprava studia s odloženou dobou kontroly podmínek pro zápis do následujícího semestru v případě, že je student vyslán na dobu jednoho semestru, b) individuální úprava studia po dobu dvou semestrů s odloženou dobou kontroly jednoho či dvou semestrů v případě, že je student vyslán na dobu delší jednoho semestru, c) ponechání v semestru, do něhož byl zapsán v době, kdy byl vyslán do zahraničí, v případě, že je student vyslán na dobu alespoň dvou semestrů. (3) Rozhodnutí o udělení individuální úpravy studia může vedle termínů pro kontrolu splnění podmínek zápisu do následujícího semestru stanovit další podmínky pro ukončení předmětů zapsaných v příslušném semestru. Článek 10 Používání právních předpisů při ukončení předmětů (1) Student má právo používat při přípravě a výkonu zkoušky, zápočtu a kolokvia nekomentované právní předpisy. (2) U státní závěrečné zkoušky se právo používat nekomentované právní předpisy vztahuje na přípravu k výkonu zkoušky. V jejím průběhu lze použít nekomentované právní předpisy jen na výzvu zkoušejícího. (3) Nekomentovanými právními předpisy se rozumí úplná znění zákonů (ÚZ) nebo tištěné „surové“ texty právních předpisů. Text nesmí být slovně doplňován, tolerovány jsou názvy a případné odkazy na jiná ustanovení. Přípustné je podtržení textu nebo použití zvýrazňovače. (4) Používání nekomentovaných právních předpisů dle odst. 1 může vyloučit garant předmětu v případě, že tento postup bude vyhlášen do 14 dnů od zahájení výukového období semestru, ve kterém má být předmět danou formou ukončen. Článek 11 Některá ustanovení o státní závěrečné zkoušce (1) Státní závěrečná zkouška (dále jen „státní zkouška“) se skládá ze dvou součástí, a to obhajoby diplomové nebo bakalářské práce, a z ústní zkoušky z předmětů určených v akreditaci příslušného studijního programu. Pokud to akreditace daného studijního programu dovoluje, je možné obhajobu bakalářské práce nahradit diplomovým úkolem a jeho obhajobou. (2) Student je oprávněn v případě, kdy je umožněna volba předmětů ústní zkoušky, zvolit si skladbu předmětů, ze kterých bude ústní zkouška vykonána, a to v předem určených a vyhlášených termínech. 5/9 (3) Ke státní zkoušce může být připuštěn student, který splnil všechny podmínky předepsané studijním plánem. Splnění těchto podmínek je povinen prokázat nejpozději dva pracovní dny před termínem konání státní zkoušky. (4) Koná-li se obhajoba diplomové nebo bakalářské práce společně s ústní zkouškou, je členem komise i zástupce katedry, na níž byla diplomová nebo bakalářská práce zpracována. (5) Student má právo opakovat neúspěšnou součást státní zkoušky v následujícím období určeném pro konání státních zkoušek dle harmonogramu. Článek 12 Harmonogram zadávání témat bakalářských a diplomových prací (1) Témata bakalářských prací a diplomových prací v magisterském studijním programu jsou vypisována nejpozději do 31. ledna prostřednictvím IS MUNI. K tématu se student přihlašuje prostřednictvím IS MUNI v období od 7. února do 31. března daného akademického roku. (2) Témata diplomových prací v navazujícím magisterském studijním programu jsou vypisována nejpozději do 30. září prostřednictvím IS MUNI. K tématu se student přihlašuje prostřednictvím IS MUNI v období od 15. října do 30. listopadu daného akademického roku. (3) Student má právo navrhnout vlastní téma bakalářské nebo diplomové práce. (4) Zadání bakalářské práce a diplomové práce je vloženo do IS MUNI do 30. června. Schválení zadání provede v IS MUNI vedoucí práce do 30.6., garant studijního programu a vedoucí katedry do 30.9. Článek 13 Harmonogram odevzdání diplomových prací a bakalářských prací (1) Termíny pro odevzdání diplomových a bakalářských prací jsou stanoveny v návaznosti na termín přihlášení ke státní zkoušce, a to následovně: a) v případě přihlášky ke státní zkoušce konané v jarním semestru je nutno odevzdat diplomovou práci do 31. března a bakalářskou práci do 15. dubna, b) v případě přihlášky ke státní zkoušce konané v prodlouženém zkouškovém období jarního semestru je nutno diplomovou nebo bakalářskou práci odevzdat do 30. června, c) v případě přihlášky ke státní zkoušce konané ve zkouškovém období podzimního semestru je nutno diplomovou nebo bakalářskou práci odevzdat do 31. října. (2) Odevzdáním bakalářské nebo diplomové práce se rozumí její uložení stanoveným způsobem do IS MU. (3) Neodevzdá-li student diplomovou nebo bakalářskou práci ve výše uvedených termínech, bude jeho přihláška přeřazena na následující nejbližší vyhlášený termín státních zkoušek. Článek 14 Jazyk a náležitosti bakalářské a diplomové práce (1) Práce je psána ve spisovné češtině, slovenštině nebo angličtině. O přijetí práce v jiném jazyce rozhoduje na žádost studenta a se souhlasem vedoucího práce vedoucí katedry. 6/9 (2) Formální náležitosti bakalářské a diplomové práce se řídí úpravou uvedenou v příloze č. 1 této směrnice. (3) Ustanovení o formálních náležitostech bakalářských a diplomových pracích se přiměřeně vztahují i na práce seminární, s výjimkou ustanovení o určení rozsahu (počet stran), anotaci, klíčových slovech a způsobu odevzdání práce. Článek 15 Některá ustanovení o obhajobách diplomových a bakalářských prací (1) Vedoucí katedry určuje oponenta diplomové a bakalářské práce a stanovuje termín vypracování posudků. (2) O průběhu obhajoby diplomové nebo bakalářské práce se pořizuje elektronický zápis v IS MUNI, jehož součástí je termín jejího konání, složení zkušební komise, před níž je práce obhajována, popis průběhu obhajoby a její hodnocení, zaznamenání případných odlišných názorů členů komise a podpisy předsedy a členů komise. V případě hodnocení stupněm F/nevyhovující se do zápisu uvede, zda bude pouze opakována obhajoba první verze, nebo se stanoví termín pro odevzdání druhé verze diplomové nebo bakalářské práce v případě, kdy komise navrhuje její přepracování. (3) V případě, že vedoucí nebo oponent diplomové nebo bakalářské práce navrhuje práci hodnotit stupněm nevyhovující (F) a student je při obhajobě hodnocen známkou příznivější, uvede se v protokolu stanovisko k výhradám, které byly důvodem pro hodnocení předmětné práce jako nevyhovující. (4) Jestliže je obhajoba bakalářské nebo diplomové práce hodnocena stupněm F/nevyhovující, určí předseda komise další postup (opakovaní obhajoby, přepracování práce se stanovením nového termínu pro odevzdání dle harmonogramu), který zaznamená do zápisu a seznámí s ním studenta. (5) Student je oprávněn se seznámit se zápisem o průběhu obhajoby. Článek 16 Plagiátorství v bakalářských a diplomových pracích Jestliže hodnocená diplomová nebo bakalářská práce vykazuje znaky plagiátorství a míra shody s jinými pracemi je taková, že práce není původním dílem, je nutno tuto skutečnost uvést v posudku práce a práci ohodnotit stupněm nevyhovující „F“. Vedoucí katedry, na které byla uvedená práce zpracována, je povinen tuto skutečnost písemně oznámit příslušnému proděkanovi cestou studijního oddělení. Současně v závislosti na závažnosti zjištění o rozsahu nepůvodnosti díla zváží podání podnětu k zahájení disciplinárního řízení děkanovi fakulty. Nepodání podnětu k zahájení disciplinárního řízení je nutno zdůvodnit ve výše uvedeném oznámení. Článek 17 Závěrečná ustanovení (1) Zrušuje se Směrnice 7/2012 O studiu v bakalářském a magisterském studijním programu. (2) Ustanovení upravující popis využití nástrojů umělé inteligence v diplomových a bakalářských pracích se vztahuje na práce odevzdané počínaje dnem 16. dubna 2024. (3) Výkladem jednotlivých ustanovení této směrnice a kontrolou dodržování jejích ustanovení pověřuji proděkana pro magisterský studijní program a proděkana pro bakalářské studium a navazující magisterské studium. 7/9 (4) Toto znění nahrazuje znění ze dne 29. 8. 2022. Příloha č. 1 – Náležitosti bakalářských a diplomových prací V Brně dne 14. 3. 2024 Martin Škop, v. r., děkan 8/9 Příloha č. 1 Náležitosti bakalářských a diplomových prací (1) Minimální rozsah diplomové práce činí 50 normostran, tj. nejméně 90 tis. znaků, bakalářské práce 30 normostran, tj. nejméně 54 tis., (počítáno včetně mezer a poznámek) samotného textu od úvodu po závěr včetně. Ostatní součásti práce se do minimálního rozsahu nezapočítávají. V zadání práce může být rozsah omezen horní hranicí počtu normostran nebo znaků včetně mezer. (2) Práce obsahuje titulní stranu, čestné prohlášení, anotaci se seznamem klíčových slov, obsah, samotný text a seznam použitých pramenů, a to v pořadí, v jakém byly uvedeny. Volitelně může obsahovat též poděkování a další součásti. (3) Titulní strana je umístěna na samostatném listu. V horní části je uvedeno „Právnická fakulta Masarykovy univerzity“ a studovaný program. V prostřední části je uvedeno „Diplomová práce“, nebo „Bakalářská práce“, její název a jméno autora. Ve spodní části je uveden akademický rok odevzdání práce. Je-li práce předložena v jiném než českém nebo slovenském jazyce, jsou předepsané údaje uvedeny v anglickém znění; je-li práce předložena v jiném než českém, slovenském, nebo anglickém jazyce, je název uveden také v jazyce práce. (4) Čestné prohlášení je umístěno na samostatném listu. Sestává z níže uvedeného textu (doplněného o druh a název práce) a podpisu autora. Text čestného prohlášení má následující podobu (dle typu odevzdané práce): „Prohlašuji, že jsem diplomovou práci (bakalářskou práci) práci na téma [název kvalifikační práce] zpracoval/a sám/sama. Veškeré prameny a zdroje informací, které jsem použil/a k sepsání této práce, byly citovány v poznámkách pod čarou a jsou uvedeny v seznamu použitých pramenů a literatury. Popsán je též způsob a rozsah využití nástrojů umělé inteligence.“ Je-li práce předložena v jiném než českém nebo slovenském jazyce, je čestné prohlášení uvedeno v anglickém jazyce v následujícím znění: „I hereby declare that I have prepared my …. (doplnit dle typu práce) thesis on the topic [title of thesis] by myself. All sources that I have used to write this thesis have been cited in the footnotes and are listed in the list of sources and literature. The method and scope of using artificial intelligence tools was also described in the thesis.” (5) Anotace se seznamem klíčových slov je umístěna na samostatném listu. Sestává se z české a anglické verze anotace (obvyklý rozsah každé z nich činí 500-600 znaků včetně mezer) a české a anglické verze seznamu klíčových slov (obvyklý rozsah seznamu činí 5-10 slov). Text obou jazykových verzí anotace a seznamů klíčových slov musí být shodný s těmi, jež student uvede v archivu závěrečné práce v IS MU. (6) Popis využití nástrojů umělé inteligence je umístěn za anotací. Sestává se z české a anglické verze. Je v něm uvedeno, které nástroje umělé inteligence byly při psaní práce použity, jakým způsobem a v jakém rozsahu, včetně specifikace kapitol. (7) Obsah práce je umístěn na samostatném listu nebo listech. Zahrnují se do něj kapitoly a podkapitoly, volitelně i další členění. Jednotlivé položky jsou číslovány a opatřeny údajem o straně, na které začínají. 9/9 (8) Samotný text práce se obvykle člení na kapitoly, podkapitoly a oddíly. Číslování se provádí arabskými číslicemi s tím, že jednotlivé úrovně se oddělují tečkou (1 Název kapitoly, 1.1 Název podkapitoly, 1.1.1 Název oddílu). Úvod a závěr se nečíslují. Kapitola začíná vždy na nové straně. (9) Seznam použitých pramenů je umístěn na samostatném listu nebo listech. Povinně zahrnuje abecedně řazený, vzestupně číslovaný seznam bibliografických údajů veškeré literatury, která byla použita pro vytvoření práce (kritéria pro řazení jsou příjmení autora a v druhém sledu rok vydání díla). Fakultativně může být obsažen též seznam citovaných soudních rozhodnutí a jiných zdrojů, jakož i právních předpisů. Ten však musí být viditelně oddělen od seznamu literatury. (10) Formát papíru je A4, barva textu je černá. Počínaje čestným prohlášením jsou jednotlivé strany vzestupně číslovány arabskými číslicemi. První řádek v odstavci (vyjma řádku následujícího bezprostředně po nadpisu) se odsazuje odstavcovou zarážkou vhodné délky. (11) Práce je odevzdávána elektronicky prostřednictvím IS MU v textovém formátu umožňujícím snadnou editaci v obvykle používaných textových editorech, jako je například formát .doc či .docx.