Dlouhodobý záměr Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity do roku 2010 Dlouhodobý záměr Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity navazuje na Dlouhodobý záměr Masarykovy univerzity do roku 2010. Fakultní záměr se orientuje na činnosti spadající do kompetencí fakulty a konkretizuje hlavní cíle pro nadcházející období. Priority a rámcové cíle Hlavním cílem Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity (dále jen fakulta nebo univerzita) pro uvedené období je udržení a další zvyšování kvality ve všech oblastech její činnosti. Fakulta bude budována jako prestižní vzdělávací instituce, profesně zaměřená zvláště na učitelské obory základního školství, základního uměleckého školství, vybrané učitelské obory středního školství, na předškolní vzdělávání, speciální pedagogiku a sociální pedagogiku. Fakulta bude intenzivně rozvíjet výzkumnou činnost. Vedle tradičního oborově orientovaného výzkumu vybuduje výzkumné centrum zaměřené zejména na problematiku výchovy a vzdělávání. Východiskem pro plnění tohoto cíle je přijatý projekt Centra základního výzkumu školního vzdělávání, který fakulta řeší od roku 2006 ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy. Široký multidisciplinární výzkumný záměr fakulty s názvem Škola a zdraví pro 21. století, přijatý na období 2005–2010, má za úkol rozpracovat paradigma moderní světové zdravotní politiky a filozofie do života současné české školy. Důležitou oblastí, jejíž rozvoj bude soustavně podporován, je multikulturní výchova. Fakulta bude pokračovat v organizování specializovaných integrovaných studentských zahraničních praxí, které probíhají od roku 1992. Bude připravovat a realizovat projekty v regionech se specifickými rasovými, etnickými, náboženskými nebo politickými problémy. Dále rozvine činnost kabinetu multikulturní výchovy. Z hlediska vytvoření příznivých podmínek pro pedagogickou a vědeckou práci je nezbytné, aby došlo ke zvýšení profesionalizace řízení fakulty a její administrativy. Studium a další vzdělávání Fakulta bude usilovat o získání akreditace pro strukturované studium ve všech studijních programech, oborech a formách studia (neúspěšná byla dosud pouze při akreditaci oboru učitelství pro 1. stupeň základní školy). Důraz bude kladen rovněž na zvyšování prostupnosti studia uvnitř i mimo univerzitu, modulové uspořádání studia a podporu mezifakultního studia v rámci univerzity. Nové studijní programy a obory budou připravovány v souladu s aktuální národní vzdělávací strategií. Fakulta pozmění technologii kontaktní výuky, která by se měla zřetelněji orientovat na osobnostně sociální přípravu, utváření a rozvíjení pedagogických dovedností a gradaci profesního růstu studentů. Kontaktní výuka zaměřená především na předávání hotových vědomostí a poznatků studentům bude nahrazována nekontaktními formami studia s nabídkou distančních vzdělávacích opor. Účinnou racionalizací projde rozvrhový systém studia. Fakulta bude průběžně zařazovat do studia i programů celoživotního vzdělávání informace o probíhající reformě školského systému. Účinnými formami (webovým portálem, kurzy celoživotního vzdělávání, tvorbou nových výukových materiálů aj.) bude vytvářet předpoklady pro získávání profesních kompetencí studentů i učitelů k tvorbě a realizaci školních vzdělávacích programů. Studenti budou výrazněji motivováni a podporováni v tvůrčí činnosti (výzkumné a vývojové, umělecké, didaktické aj.). K tomuto účelu budou vytvořeny fakultní stipendijní programy. V oblasti internacionalizace výuky se počítá se zvyšováním jazykových kompetencí studentů i zaměstnanců. Dále budou zaváděny studijní programy nebo jejich části v cizím jazyce, připravovány a rozšiřovány společné programy v mezinárodní síti vysokých škol a rozšiřována aktivní i pasivní mezinárodní mobilita studentů a akademických pracovníků. Nabídka studijních programů bude směřovat k účinné podpoře studia sociálně, kulturně nebo zdravotně znevýhodněných studentů. S tím souvisí rovněž podpora zdravého životního stylu studentů. Fakulta by se měla postupně profilovat jako instituce podporující zdraví. Fakulta se zaměří na implementaci nové legislativy pro oblast profesní způsobilosti pedagogických pracovníků promítající se do nabídky odpovídajících studijních programů, oborů a programů celoživotního vzdělávání. Bude se ucházet o akreditaci učitelských studijních programů a oborů v kombinované formě studia vedoucí ke snížení počtu nekvalifikovaných (neaprobovaných) učitelů. Nadále bude rozvíjen funkční systém celoživotního vzdělávání pedagogických pracovníků. Pro zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků bude vytvořena nová koncepce rigorózního řízení k udělení akademických titulů podle § 46 odst. 5 zákona o vysokých školách. Rigorózní řízení bude začleněno do systému celoživotního vzdělávání s možnou efektivní vazbou na profesně orientované programy celoživotního vzdělávání. Výzkum a tvůrčí činnost V oblasti výzkumu bude kladen důraz zejména na dosažení kvalitních výsledků při řešení úkolů Centra základního výzkumu školního vzdělávání a fakultního výzkumného záměru Škola a zdraví pro 21. století, přičemž bude vynaloženo úsilí na získání dalších výzkumných záměrů a projektů. Nezbytné bude vytvoření podmínek pro zkvalitnění týmové spolupráce. Výzkum se bude vedle oborových témat orientovat i na didaktickou problematiku s cílem zvýšit prestiž oborově didaktického výzkumu. Fakulta bude systematicky připravovat výzkumné projekty a předkládat je ve významných grantových programech. Bude nezbytné výrazně zvýšit kvantitu i kvalitu tvůrčí činnosti fakulty i prezentaci výzkumných výsledků a zlepšit jejich mezinárodní ohlas. Důležitou oblastí rozvoje fakulty je kvalifikační růst pracovníků podpořený promyšlenou a zřetelněji deklarovanou koncepcí. Ke zvyšování kvalifikace pracovníků přispěje i příprava a akreditace dalších doktorských, habilitačních nebo jmenovacích oborů. Všechny obory se budou přesněji profilovat v souladu s akreditačními právy fakulty. Významnější roli by měla hrát mezinárodní mobilita akademických pracovníků v rámci výzkumných aktivit. Stávající možnosti mezinárodní spolupráce by měly být rozšířeny o dlouhodobější pobyty umožňující společné řešení výzkumných problémů. Studenti doktorských studijních programů budou systematičtěji a efektivněji zapojováni do fakultního výzkumu. Doktorské studijní programy bude nutné zřetelněji profilovat a napojit na nosné výzkumné projekty. Fakulta naváže na dosavadní přístup k internacionalizaci studia v doktorských studijních programech, vytvoří podmínky pro zvýšení kvality doktorských disertací a přesněji vymezí odpovědnost za úroveň doktorského studia ve všech jeho fázích. Zřetelně bude podporována studentská účast na vědeckých a odborných konferencích, stejně jako studentské soutěže a umělecká činnost studentů. Fakulta a vnější vztahy Fakulta bude pokračovat v budování sítě fakultních škol pro realizaci kvalitní pedagogické praxe studentů. Kromě toho bude rozvíjet spolupráci s dalšími výchovně vzdělávacími institucemi (Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání, Dům dětí a mládeže aj.), s nimiž by se měla častěji zapojovat do společných projektů. Fakulta připraví projekt a realizaci multikulturního a multifunkčního informačně vzdělávacího centra zahrnujícího novou knihovnu, studovnu, kabinet multikulturní výchovy aj. Cílem projektu bude zlepšení vzdělávací infrastruktury. Ediční centrum zdokonalí zejména vlastní distribuční aktivity včetně internetového prodeje tak, aby se zlepšila dostupnost publikací pro odbornou i širší veřejnost. Soustavně bude rozšiřován fond studovny a knihovny. Fakulta bude nadále podporovat vydávání odborných časopisů Komenský a Ladění. Časopis Komenský však musí být lépe profilován s ohledem na cílovou skupinu odběratelů. Kromě těchto odborných časopisů bude fakulta podporovat vznik a vydávání dalších, zejména studentských periodik a rozvíjet vhodné komunikační nástroje v rámci informačního systému univerzity aj. Fakulta má kromě svých vzdělávacích a výzkumných úkolů také kulturní poslání. Bude pořádat více konferencí a přednášek s obecnějšími tématy pro širokou veřejnost, umělecké akce, koncerty a výstavy, a to s významnou aktivní účastí studentů. Spolupráce se vzdělávacími a výzkumnými institucemi jak v tuzemsku, tak v zahraničí bude soustavně prohlubována, ke kooperaci však bude nutné přistupovat systémověji. Podpůrné procesy Fakulta bude pokračovat v rekonstrukci vnitřních energetických sítí vedoucí k úspoře elektrické a tepelné energie. V roce 2006 oficiálně zprovozní fotovoltaickou elektrárnu na střeše budovy Poříčí 31. V témže roce bude provedena velká rekonstrukce dvora a sportoviště na Poříčí 31. Budou vypracovány projekty na zřízení víceúčelových učeben, na rekonstrukci nebo vybudování nových odborných učeben, na vybavení dalších učeben multimediální technikou i na zlepšení pracovního prostředí studentů a zaměstnanců. V návaznosti na výše uvedený projekt multikulturního a multifunkčního informačně vzdělávacího centra bude připravena jeho materiálně projektová dokumentace. Fakulta bude hledat možnosti pro zlepšení podmínek stravování studentů a zaměstnanců i pro odpočinek a rekreační aktivitu studentů při pobytu v prostorách fakulty. Vedení fakulty vnímá klíčovou úlohu lidských zdrojů při dosahování strategických cílů. Proto uskuteční analýzu organizační a personální struktury fakulty s cílem racionalizovat činnost všech pracovišť. Současně bude analyzován individuální výkon zaměstnanců fakulty i jako podklad pro diferencované odměňování. V souladu s dlouhodobým záměrem Masarykovy univerzity budou zavedeny průběžné procesy vnitřní evaluace v propojení s periodickou evaluací vnější. Tyto procesy se stanou nedílnou součástí personální práce a měly by vést k dosažení a udržení vysoké kvality ve všech oblastech činnosti fakulty. Projednáno ve Vědecké radě Pedagogické fakulty MU dne 11. dubna 2006. Schváleno Akademickým senátem Pedagogické fakulty MU dne 19. dubna 2006.